2020-12-02
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets HR-direktör
Under de senaste åren har Aller media genomgått en stor transformation och har samtidigt visat rekordstarka finansiella resultat. En tydlig satsning på medarbetarkultur, digital utveckling och nya samarbetsformer tar dem in i framtiden.
Mediehuset Aller media har levererat underhållning och inspiration till miljoner läsare sedan 1894. Företaget är marknadsledande i Sverige. Sedan 2018 har mediehuset renodlat sin målgrupp och har i dag enbart varumärken som riktar sig mot kvinnor.
– Vårt syfte, det som brukar kallas ”the Why” är att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv. Arbetet med kultur och värderingar som en gedigen grund är viktigt för att lyckas med alla våra aktiviteter, säger Joakim Romanus, HR-direktör.
Joakim Romanus
Titel: HR & Kommunikation Direktör.
Utbildning: Doktor i ekonomisk psykologi, Göteborgs universitet, examen 1997.
Lyssnar på: ”När jag tränar lyssnar jag gärna på Laleh och Oasis – det ger mig extra energi.”
De senaste två åren har Aller media gått igenom en omfattande transformation. De har bland annat byggt upp ett nytt team på cirka 40 personer inom tech och analytics och infört ett lättrörligt, agilt, arbetssätt i stora delar av verksamheten.
– Vi har i dag en stark tillsammanskänsla och en förståelse för att en kraftfull framåtrörelse och förändring är en del av vårt DNA, säger Joakim och fortsätter:
– Vi använder mätverktyget eNPS för våra medarbetarundersökningar. Där har vi fått ett riktigt bra resultat som ligger betydligt högre än branschens genomsnitt, mitt i en pandemi. Det är jag är väldigt stolt över. Jag är övertygad om att våra satsningar på ledarskap och kommunikation är viktiga orsaker till det, och självklart vill vi fortsätta att bli ännu bättre.
Ett grundmurat förtroende från vd:n, transparent och tydlig kommunikation, och ett stort utrymme för att alla medarbetare, inte bara chefer, ska synas i interna kanaler. Det är några delar som bidrar till framgångarna ur ett HR- perspektiv.
– De aktiviteter vi har genomfört har grundat sig i forskning och det har visat sig vara framgångsrikt, säger Joakim och fortsätter:
– Vi har arbetat systematiskt med att tydliggöra att beteenden, kultur och värdegrund behöver sättas först. Sedan behöver vi arbeta med självledarskap, ledarskap och slutligen varumärkesbygge – i den ordningen.
Joakim berättar att Aller medias ledning inte sneglar så mycket på vad konkurrenterna i branschen gör, utan istället lägger sin energi på att skapa en solid kultur där tillsammans- känslan är stark.
– Vi springer på snabbare, roligare och på en mer lönsam väg än våra konkurrenter. Med hjälp av aktiviteter som ett eget internt tv-program där både ledningsgruppen och medarbetare är med och sänder, ett forskningsbaserat ledarskapsprogram och aktiviteter som quiz, fysisk aktivitet och roliga utmaningar skapar vi tillsammans en stark känsla för Aller media. Och vi gör det på ett sätt där kultur och affär går hand i hand. I dag har vi byggt en stark Aller media-gemenskap och en vinnaranda som vi är väldigt stolta över, säger Joakim.
Aller