2022-06-17
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets employer branding-person
Foto: Julia Sjöberg
Med totalt 1 700 medarbetare i elva bolag är möjligheterna till utveckling stora på Pulsen Group. Nu ökar koncernen sin synlighet i sociala kanaler för att visa upp bolagens innovationskraft och nytänkande.
Den familjeägda koncernen Pulsen Group verkar inom flera olika branscher, där digitalisering och teknik är grundbultar. Eva Fröberg är sedan 2018 HR-ansvarig för Pulsenkoncernen.
– Vår ambition är att utveckla företag, människor och därmed världen. Vi vill göra vardagen enklare, smidigare och snabbare för våra kunder. Tillsammans är vi som en stor familj där vi har samma syn på företagande, ledarskap och individuell utveckling. Vi fortsätter att stärka utbytet mellan våra bolag för att ta vara på varandras kunskap och erfarenheter, säger hon.
Eva Fröberg
Titel: People and Culture Manager.
Utbildning: Personalvetare, Umeå universitet, examen 1991.
Boktips: ”’Tänka snabbt och långsamt’ av Daniel Kahneman är en otroligt bra bok.”
Eva är nominerad till Årets employer branding-person. Hon är en av dem som ansvarat för framtagandet av Pulsens Groups starka grundvärderingar UPAL som står för ”utmanande, personlig, ansvarstagande och långsiktig”. De gemensamma värderingarna ska bidra till ett hållbart och utvecklande arbetsliv.
– Det var lite av en dröm för mig att vara med och göra det arbetet för koncernen. Och det känns fantastiskt att se att det blev så starkt och levande. Jag är väldigt stolt över alla medarbetare som var och är engagerade i arbetet och i den fortsatta utvecklingen, säger Eva och fortsätter:
– Det var ett intensivt arbete och uppslutningen var stor. Nu finns grundvärderingarna exempelvis med som en viktig del när vi utvecklar människor och investerar i befintliga och nya bolag.
Det långsiktiga arbetet med EVP, employer value proposition, som paketerar vad Pulsen Group står för, kopplat till arbetsgivarvarumärket och attraktionsfrågorna, fortsätter. För att få fram vad medarbetarna tycker om arbetsgivaren, varför de valde Pulsen Group, vad som är unikt med varje bolag, vad de vill förbättra och varför de väljer att stanna, hölls bland annat 15 workshops runtom i koncernen.
– En tydlig gemensam nämnare som kom fram var hur mycket utveckling och utmaningar betyder för människor, säger Eva och fortsätter:
– Vi filar på de förbättringsförslag som kom fram och kommer att sjösätta flera av dem. Bland annat utvecklas en ledarresa då vi ser ledarskapet som en framgångsfaktor. Framåt satsar vi ännu mer på medarbetarnas möjligheter att växa och utvecklas, dels på sitt eget bolag men även inom hela koncernen.
”Vi satsar på medarbetarnas möjligheter att växa och utvecklas”
Eva väljer:
Lägenhet
Villa
Staden
Landet
Kaffe
Te
Distans
Kontor
Sedan drygt ett år tillbaka pågår arbetet med att bli mer synliga i utvalda sociala kanaler. HR jobbar nära marknad och involverar medarbetarna för att på olika sätt visa och berätta vad som sker på Pulsen Group.
– Vi har gjort en resa med våra värderingar internt och det arbetet fortsätter. Nu vill vi också berätta externt hur innovativa och nytänkande vi är. Vi rekryterar och vill i ännu större utsträckning visa upp vilka vi är och vad vi erbjuder våra medarbetare. Detta för att locka nya förmågor som matchar våra värderingar, säger Eva.
Pulsen