2022-06-08
Lästid ca 2 min
Vinnare 2022
Årets hederspris
Foto: André de Loisted
Tetra Pak är världsledande inom process- och förpackningslösningar. Deras produkter når dagligen hundratals miljoner människor. Långsiktighet präglar företaget i allt de gör, från att verka för minimal klimatpåverkan till att locka nya medarbetare.
Tetra Pak har ett unikt arv. Den värdeskapande visionen ”Vi ska göra livsmedel säkra och tillgängliga överallt” präglar verksamhetens alla delar. Koncernen vill vara ledande i omställningen till ett grönare samhälle och optimera användandet av material med minimal klimatpåverkan. Ambitionen är att ha fullständigt biologiskt nedbrytbara förpackningar. Maria Glimberg, Haraldur Gudjonsson, Matilda Lineskär, Julia Lopez Hillbur och Erik Nordahl har alla jobbat med employer branding i någon form på Tetra Pak under många år.
– Den vinnande faktorn är vårt samarbete, att vi har en långsiktighet i vårt arbete och att det är djupt rotat i organisationen, säger Julia.
Det blev Tetra Pak som vann Årets hederspris inom employer branding. Det långsiktiga arbetet med employer branding är väl förankrat i ledningsgruppen och Tetra Pak är en av de arbetsgivare som har arbetat längst med frågorna. Det i kombination med ett attraktivt traineeprogram som lockar starka talanger har bidragit till att företaget nått enastående resultat.
– Vi ser det här priset som ett kvitto på det gemensamma arbete vi lagt ner genom åren. Vi har exempelvis fokuserat på att få fler interna ambassadörer, och använder deras nätverk för att nå ut ännu bredare, säger Haraldur.
Starka värderingar genomsyrar Tetra Pak vars motto är ”Protects what’s good”. Och det är just det högre syftet som ständigt lockar nya medarbetare.
– Vi är här för att göra faktisk skillnad i världen. De flesta som söker sig till oss vill börja på grund av att vi gör skillnad och att det finns personliga utvecklingsmöjligheter, säger Haraldur.
Tetra Pak är världsledande inom process- och förpackningslösningar. Deras produkter når dagligen hundratals miljoner människor. Långsiktighet präglar företaget i allt de gör, från att verka för minimal klimatpåverkan till att locka nya medarbetare.
– Det globala nätverket och att få jobba med kollegor över hela världen tror jag är viktigt för många. Vi har också en fantastisk gemenskap lokalt med flera olika föreningar som många värdesätter, säger Matilda.
Den stora forsknings- och utvecklingsavdelningen i Lund, i kombination med den globala verksamheten, bidrar till stora möjligheter att ta sig an olika utmaningar och därmed boosta sin personliga utveckling.
– Det finns oerhört många möjligheter att driva projekt och påverka verksamheten oavsett vad man jobbar med på Tetra Pak, säger Haraldur.
– Att nå ut med hur pass tekniskt avancerad teknologi vi har på Tetra Pak har varit en utmaning för oss. Vi har kommit en bra bit på den resan och många har insett vår innovativa bredd. Ett exempel är att flygtekniker kan hitta
ett intressant arbete hos oss, säger Maria.
– Vi har en forsknings- och utvecklingsavdelning i Lund och har alltid haft nära samarbete med Lunds universitet. Det är viktigt eftersom vi har ett behov av skarpa hjärnor i vårt innovationsarbete, säger Erik.
Tetra Pak