Trafikverket Placeringar
Civilingenjör
- 20 Trafikverket
Civilingenjör Senior
- 7 Trafikverket
Data/IT Senior
- 16 Trafikverket
Ekonomi senior
- 34 Trafikverket
Högskoleingenjör
- 18 Trafikverket
2022-12-08
Estimerad lästid 2 min
Foto: Julia Sjöberg
Isak och hans kollegor på Trafikverket hanterar avancerad teknik när de övervakar drygt 11 000 kilometer av Sveriges järnväg dygnet runt.
Isak har en passion för elkraft, modern teknik och utveckling. Han studerade energiteknik på högskolan och började på Trafikverket i augusti 2020. Idag är han eldriftsingenjör och har ett övervakningsansvar för järnvägen.
– Trafikverket bidrar till den gröna omställningen. Vi investerar otroligt mycket i järnvägen och det är mycket utveckling på gång. Det kommer att leda till fler jobb, att järnvägen blir mer driftssäker och får högre kapacitet. Det är bara en sak jag vill ha – och det är fler kollegor.
Isak Walles
Titel:
Eldriftsingenjör.
Utbildning:
Högskoleingenjör energiteknik, Högskolan i Halmstad, examen 2020.
Fritidsintressen:
”Jag tycker om att spela gitarr och umgås med kompisar. Jag har skaffat båt och ska lära mig att segla – det blir spännande.”
– Vi hade en inspirerande och driven instruktör från eldriften på besök på högskolan som berättade om sin roll. Jag tyckte att det lät kul, ansökte till Trafikverket och fick jobbet. Så fort jag blev anställd fick jag nio månaders utbildning i järnvägen, hur elen ser ut och hur kraftdistributionen fungerar. Därefter får du möjlighet att ta större ansvar och du kan bli handledare, instruktör eller expert på olika delar av anläggningen.
– Jag övervakar vår drygt 11 000 kilometer elektrifierade järnväg via skärmar. Vi hanterar ett levande system varje dag som är exponerat för naturens krafter, för människor och tåg som rör sig. Vi arbetar dagligen med avancerad teknik och det är väldigt lärorikt. Man måste skapa sig förståelse för hur spänning fungerar för att kunna koppla i anläggningen. Utan oss står tågen stilla.
– När det händer något ser vi till att det blir så lite påverkan på trafiken som möjligt. Vi prioriterar alltid säkerheten. När vi vet vad felet är skickar vi ut entreprenörer eller kollegor från andra avdelningar som reder upp det. Vi jobbar skift och det fina är att vi alltid är två som jobbar samtidigt, så att vi kan ha en dialog och avlasta varandra.
"Utan oss står tågen stilla."
– Cheferna är bra på att få folk att nå sin högsta potential. Jag är ganska rastlös som individ och brukar sitta och jobba även när jag har operativ övervakning. Det har gett mig möjligheten att forma mitt jobb och ha andra uppgifter utöver eldriften. Det finns gott om roller att axla för att få den personliga utvecklingen att gå fort.
– Jag är någorlunda ny på Trafikverket och imponerad av det nyfikna ledarskapet. Det är inte bara min närmaste chef, det är högre chefer som kommer till eldriften och frågar hur vi upplever vårt jobb och om de kan stötta oss på olika sätt. Vi har en viktig nyckelroll för att järnvägen ska fungera.
Trafikverket
Plötsligt sitter du där som en testkanin i en bur. Vad innebär ett personlighetstest egentligen? Hur klarar man det? Går det att fuska? Här är svaren på dina nervösa frågor.
Läs merNär vi ser arbetsplatsen som vår ’second family’ är det förstås viktigt att arbetsgivaren erbjuder trygghet – långt bortom terrorhot, Donald Trump och allt som händer i omvärlden.
Läs merGig-ekonomin fortsätter vinna mark och allt fler blir egenanställda. Robin Teigland, professor i digital affärsinnovation, menar att det bara är början. Det är dags att reboota den industriella revolutionen.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer