Systembolaget Placeringar
Ekonomi
- 37 Systembolaget
Ekonomi senior
- 5 Systembolaget
2019-11-28
Text: Sara Schedin
Foto: Felicia Yllenius
#37
Ekonomi
Systembolagets starka och tydliga syfte gjorde att Jonas Comstedt sökte sig till företaget.
Jonas Comstedt började på Systembolaget som HR verksamhetspartner i våras. Han berättar att han först trodde att organisationen skulle vara lite tungrodd, men att han snabbt insåg att så inte var fallet.
– Trots att Systembolaget är ett monopol måste vi ändå röra oss med marknaden. Det i sin tur innebär att företaget är mycket mer flexibelt och framåtlutat än vad jag hade trott att det skulle vara.
Jonas Comstedt
Titel: HR Verksamhetspartner
Utbildning: Master i företagsekonomi, Stockholms universitet, examen 2010.
Som ett exempel på detta nämner Jonas hur Systembolaget arbetar med kundmötet, beteenden och kunskapsutveckling ute i butikerna.
– Inom dessa områden finns det en stark framåtanda och det händer hela tiden nya spännande saker. Många kunder som är nyfikna vänder sig till oss för att lära sig mer, och därför satsar vi mycket på att utveckla våra kunskaper så att vi kan ge ännu bättre service.
Som en del i utvecklingen av medarbetarna har Systembolaget gjort en stor satsning på ledarskapet de senaste åren. Förutom att ha skapat en bred palett för den som vill utvecklas vidare i sin ledarroll, pratar företaget också mycket om självledarskapet.
– Självledarskapet handlar om att ta vara på kraften hos medarbetarna och att alla har en viktig roll att spela.
”Självledarskapet handlar om att ta vara på kraften i medarbetarna och att alla har en viktig roll att spela.”
Att minska skadeverkningarna av alkohol – det är Systembolagets mål och syfte. Och möjligheten att vara med och göra skillnad i samhället i det dagliga jobbet var den främsta anledningen till att Jonas sökte sig till företaget.
– Systembolagets syfte går hand i hand med den omtanke som jag ser genomsyrar alla som jobbar här. Jag gillar att vi inte ska maximera vinst eller försäljning, utan tvärtom. Vi ser våra kunder som hela Sveriges befolkning, och då inte bara de som handlar hos oss. Det kräver att man tar en extra tankevända innan man fattar beslut, och den twisten tycker jag är spännande.
Systembolaget
Att tacka ja till alla kontaktförfrågningar, strunta i sammanfattningen och lämna tomma fält på Linkedin-profilen är bland de största tabbarna.
Läs merGig-ekonomin fortsätter vinna mark och allt fler blir egenanställda. Robin Teigland, professor i digital affärsinnovation, menar att det bara är början. Det är dags att reboota den industriella revolutionen.
Läs merI en värld som varje sekund, minut och timme kliver djupare in i digitaliseringen måste företag anpassa sig i samma höga tempo. Ny teknik som möjliggör nya arbetssätt, strukturer och hela affärsmodeller har lett till ett skifte där bakåtsträvarna fortsätter att mäta input, medan de som hänger med fokuserar på output.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer