Data/IT

Tele2

”Alla kan relatera till våra produkter och tjänster”

2023-12-18

Estimerad lästid ca 2min

Foto: Christian Gustavsson

Samhällsviktiga kommunikationslösningar engagerar både befintliga och nya medarbetare.

Tele2 levererar kommunikationslösningar för både företag och privatpersoner. Det var den starka kulturen och det faktum att bolaget gör skillnad för människor som lockade Sofia Torstensson.
– Tele2 är värderingsdrivet och vi jobbar med samhällsviktiga produkter och tjänster som dagligen gör skillnad för människor och företag.

Direkt efter examen började Sofia började som trainee på ComHem, som 2018 gick samman med Tele2. Under ett år följde hon den dåvarande vd:n genom vardagen och jobbade samtidigt projektorienterat med olika delar. Sedan traineeåret har hon haft ett antal olika roller, bland annat som ansvarig för att få ihop den mobila och fasta affären under ett gemensamt varumärke.
– Det är och har varit en spännande utvecklingsresa. I min nuvarande roll jobbar jag med strategi, affärsplanering och dataanalys för att se till att vi driver vår affär på bästa möjliga sätt. Jag sitter även med i konsumentsaffärens ledningsgrupp sedan drygt två år tillbaka. Just nu tittar vi exempelvis på hur vi med data och analyser kan effektivisera sättet i hur vi bygger vår affärsplan och prognoser, säger hon.

Sofia Torstensson

Titel: Head of B2C Insights Strategy & Planning.

Utbildning: BSc in Business & Economics. MSc in International Business, Stockholm School of Economics, examen 2016.

Vad gör du helst när du är ledig? ”Jag umgås med nära och kära och jag spelar gärna padel.”

Utvecklingsmöjligheterna är många på Tele2 som har drygt 4 400 anställda och finns på flera orter runtom i landet.
– Vi jobbar korsfunktionellt inom bolaget och har nära samarbete med exempelvis marknadsavdelningen och olika säljkanaler. Jag har möjlighet att skapa en förändring och göra skillnad tillsammans med mina kollegor. Telekombranschen är en spännande bransch att verka inom, och det finns stora möjligheter att utvecklas och växa inom bolaget.

Samhällsviktiga kommunikationslösningar som internet, mobilabonnemang och TV finns i produktportföljen på Tele2.
– Det är inspirerande och roligt att jobba med något som är en central och viktig del i våra kunders liv. Alla kan relatera till våra produkter och tjänster, säger Sofia.

Text: Tina Lindström Carlsson

Tele2

Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2022 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Tele2
”Tele2 är inte rädda att ge medarbetare chansen”
Läs mer
Oskar Grönberg Trafikverket Borlänge
Trafikverket
”Du känner att du gör nytta ända ner på individnivå”
Läs mer
SEB
“Jag har ansvarat för SEBs största interna digitala event någonsin”
Läs mer
Björn Jansson, Trafikverket
Trafikverket
”Den snabba utvecklingsresan är kul att vara med på”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
”Vi kan se en Greta-effekt”

När vi ser arbetsplatsen som vår ’second family’ är det förstås viktigt att arbetsgivaren erbjuder trygghet – långt bortom terrorhot, Donald Trump och allt som händer i omvärlden.

Läs mer
Din Karriär
Så kan du bli av med din talrädsla

Blir du skräckslagen bara av tanken på att prata inför en grupp? Talrädsla är vanligt, men det finns bra hjälp att få. Det menar psykologen Andreas Schill som här berättar mer om fenomenet, och om det faktum att VR-teknik hittat in i terapirummet.

Läs mer
Din Karriär
Inflation och krig gör att talangerna tänker om

En alltmer osäker arbetsmarknad, stigande priser och konflikten i Ukraina gör att både young och senior professionals värderar och väljer annorlunda. Universums Nicolas Werle djupdyker i årets undersökning och berättar mer om vilka attribut som talangerna letar efter och vilka företag som klättrat mest i rankingen.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer