2020-11-10

Data/IT

Mag Interactive

”På MAG finns en tillit och vi har roligt på jobbet”

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Patrik Lundin

Data/IT

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

På spelföretaget MAG Interactive har teamen och medarbetarna ett stort eget ansvar för produkten. Nya idéer tas tillvara och bidrar till den interna stoltheten.

MAG har kontor i Stockholm och Brighton, utvecklar mobilspel och är bland annat kända för ord- och triviaspelen Ruzzle och Quizkampen. Ett nytt tillskott i bolaget är också den populära livefrågesport-appen Primetime. Daniel Gustafsson är utvecklare och bygger spel i spelmotorn Unity. Polina Mozgovaya är game artist, gör illustrationer och bestämmer exempelvis var spelens knappar ska ligga.

– På MAG är det teamet själva som ansvarar för spelet och projektet, vilket jag uppskattar. Dessutom gör företaget meningsfulla mobilspel och engagerar sig i välgörenhets- och klimatarbeten, säger Polina.

Polina Mozgovaya

Titel: Game Artist.

Utbildning: Självlärd.

Favoritspel: ”Jag är en gamer och har en lång lista av favoriter. En av dem är fantasyrollspelet ’Skyrim’. Att spela det är som att befinna sig i en helt annan värld.”

Berätta om er företagskultur!

– MAG är professionellt, vuxet och respektfullt. Det är inte hierarkiskt, och teamen har mycket eget ansvar i verkligheten och inte bara på pappret. Vi har också väldigt kul på jobbet. Just nu jobbar många hemifrån men när vi är på kontoret spelar vi vanligtvis olika spel tillsammans på lunchrasterna, säger Polina.

– Kollegorna gör att jag fortsätter att jobba på MAG, att verkligen trivas med dem man jobbar med är viktigt för mig. Det finns en tillit och vi har roligt på jobbet. Det är viktigt med ansvar i arbetet, och MAG hanterar det väldigt bra. Som team tar vi själva ta hand om produkten vi jobbar med. Därför tycker jag det är jättekul att jobba här och vill verkligen inte lämna det för något annat, säger Daniel.

Daniel Gustafsson

Titel: Developer.

Utbildning: Speldesign, Högskolan på Gotland.

Favoritspel: ”Pussel-plattformsspelet ’Inside’ är ett otroligt välgjort spel. Pussel-elementen är intressanta, men framför allt är det en fantastisk upplevelse som ligger i fokus.”

Hur tar företaget tillvara era idéer?

– Alla är tillmötesgående för de tankar och idéer man har. Inom teamet jobbar vi vidare på idéerna, och tar dem till nästa nivå. Var tredje månad stämmer vi av våra mål med företagets övergripande mål. Och var femte vecka har vi ”MAG Jam” – två dagar där du är fri att göra vad du vill, lära dig något nytt eller kanske testa någon spelidé. Det är fritt för alla att delta, och inte bara de som gör spelen, säger Daniel.

– MAG är ett datadrivet företag. Vi samlar på data och analyserar den, och det är lätt att följa sina experiment och se var de tar vägen. Det är lätt att prata med ledningen oavsett vilka idéer du har, det finns inga barriärer här, säger Polina.

”Vi jobbar ständigt med nya idéer.”

Vad gör dig extra stolt över din arbetsgivare?

– Att vi gör något för samhället. Vid sidan av att göra mobilspel genomför vi välgörenhets- och klimatarbeten, säger Daniel.

– Vi klimatkompenserar allt vi gör och har till exempel deltagit i Green Game Jam där spelarna hjälper till att plantera verkliga träd genom att samla poäng i våra spel, säger Polina.

Mag Interactive

MAG är en ledande mobilspelsutvecklare som gör sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar vi spelupplevelser till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, och har skapat en katalog av spel som Ruzzle, Word Domination, Wordzee och Quizkampen som har laddats ned över 250 miljoner gånger. MAG grundades i Stockholm 2010 och har idag 100 medarbetare som arbetar på våra kontor i Stockholm och Brighton.
Läs mer: www.maginteractive.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

HiQ
“Många attraheras av komplexiteten i våra uppdrag”
Läs mer
Arbetsförmedlingen
”Det är ett spännande jobb – vi gör verkligen häftiga grejer”
Läs mer
Svenska Spel
”Vi har utvecklat en algoritm som kan upptäcka riskfyllt spelande”
Läs mer
Rebecca Kullenius står i ett rum med guldfärgade lampor i bakgrunden.
TietoEVRY
”Det är en dynamisk arbetsplats där inget är hugget i sten”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
Vad gör ett företag framgångsrikt?

Finns det någon formel som förklarar vad som gör ett företag framgångsrikt? Vi listar faktorer som tycks vara nyckeln till succé.

Läs mer
Din Karriär
”Vi kan se en Greta-effekt”

När vi ser arbetsplatsen som vår ’second family’ är det förstås viktigt att arbetsgivaren erbjuder trygghet – långt bortom terrorhot, Donald Trump och allt som händer i omvärlden.

Läs mer
Din Karriär
Känner du dig som en bluff på jobbet?

Oroar du dig för att dina kollegor eller klasskamrater ska avslöja dig som en bluff – att de snart ska inse du inte är så kompetent som de tror? Det är du i så fall inte ensam om. Vi pratade med en psykolog om fenomenet och bad henne om tips för att komma tillrätta med känslan.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer