2021-12-08
Estimerad lästid 2 min
Foto: Felicia Yllenius
Omar Clarins intresse för bilar ledde honom till Autoliv. Han lockades av ett bolag som står för hög kvalitet, innovation och där säkerheten alltid prioriteras.
Omar Clarin gillade att rita bilar som barn. Viljan att få vara med och utveckla bilar ledde honom till att bli civilingenjör i farkostteknik. Sedan sommaren 2021 är han en del av Autoliv.
– Autoliv är ett globalt bolag som ger stort avtryck i världen. Visionen om att rädda fler liv lockade mig och ger mening i det arbete vi gör, säger han.
Omar Clarin
Titel: Industrial Strategy Manager på Autoliv.
Utbildning: Civilingenjör i farkostteknik. Master i innovationsledning och produktutveckling. Kungliga tekniska högskolan, examen 2019.
Drömuppdrag: ”Att åka ut i världen och öka min förståelse för vad som gör våra produkter till världsklass inom ‘Life Saving Solutions’.”
– Fordonsindustrin står inför en enorm omställning på flera fronter när bilen blir mer tekniskt avancerad. Dels med elektrifiering och automatisering och vad det betyder för säkerheten och den ökade komplexiteten i bilen. Området jag arbetar inom, elektronik och mekatronik, är centralt för utvecklingen av innovativa säkerhetslösningar till framtidens fordon.
– Vi har väldigt bra koll på säkerheten i bilen. Man kan känna sig trygg i en suv men för andra trafikanter, till exempel utanför bilen, är säkerheten inte lika självklar i dag. Vi ser att behovet av säkerhet för utsatta trafikanter ökar i takt med urbanisering och förtätning av städer.
Vår vision är att rädda fler liv.
– Jag projektleder två stora projekt där ett handlar om hur vi ska kunna erbjuda komplexa system i takt med att bilen blir mer som en plattform. Vi behöver se till att vi har den rätta kompetensen, processerna och arbetssättet för att kunna nå ut till marknaden med de produkter vi utvecklar. Det andra projektet handlar om våra fabrikers globala avtryck och hur vi säkerställer möjligheten att erbjuda produkter av toppkvalitet även i framtiden. De förväntningar på innovationsförmåga och kvalitet det finns på våra produkter är väldigt spännande.
– Det är ett stort fokus på kvalitet eftersom våra produkter inte får en andra chans. Vår vision ”Saving more lives” genomsyrar kulturen och det faktum att våra produkter räddar över 30 000 liv årligen gör det väldigt konkret.
– Jag får redan möjlighet att driva skarpa projekt som gör stora avtryck. Vi har många seniora experter i bolaget som stöttar och ger mig de insikter jag behöver. Mitt arbete tas på stort allvar, jag rapporterar direkt till ledningsgruppen och har avstämningar varannan vecka.
– Vår vision att erbjuda livräddande lösningar skiljer sig åt jämfört med andra spännande bolag. Vi är marknadsledande på det vi gör. Vi strävar kontinuerligt mot att ligga i framkant i takt med att bilindustrin och mobilitetskonceptet utvecklas, och mot att fortsätta erbjuda livräddande system i världsklass som låter fler trafikanter känna sig säkra på vägarna.
Autoliv
Ibland ska du övertyga sambon om tacos till middag och ibland förhandla dig till en högre lön. Oavsett vilken förhandlingssituation du står inför är det en fördel att känna till några retoriska verktyg. Retorikkonsulten Serena Mon de Vienne delar med sig av effektiva knep att ta till vid nästa förhandling.
Läs merNär vi ser arbetsplatsen som vår ’second family’ är det förstås viktigt att arbetsgivaren erbjuder trygghet – långt bortom terrorhot, Donald Trump och allt som händer i omvärlden.
Läs merI årets KarriärBarometern associeras den ideala arbetsgivaren med trygghet – samtidigt som viljan att byta jobb är oväntat hög.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer