2020-11-10
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Patrik Lundin
På spelföretaget MAG Interactive har teamen och medarbetarna ett stort eget ansvar för produkten. Nya idéer tas tillvara och bidrar till den interna stoltheten.
MAG har kontor i Stockholm och Brighton, utvecklar mobilspel och är bland annat kända för ord- och triviaspelen Ruzzle och Quizkampen. Ett nytt tillskott i bolaget är också den populära livefrågesport-appen Primetime. Daniel Gustafsson är utvecklare och bygger spel i spelmotorn Unity. Polina Mozgovaya är game artist, gör illustrationer och bestämmer exempelvis var spelens knappar ska ligga.
– På MAG är det teamet själva som ansvarar för spelet och projektet, vilket jag uppskattar. Dessutom gör företaget meningsfulla mobilspel och engagerar sig i välgörenhets- och klimatarbeten, säger Polina.
Polina Mozgovaya
Titel: Game Artist.
Utbildning: Självlärd.
Favoritspel: ”Jag är en gamer och har en lång lista av favoriter. En av dem är fantasyrollspelet ’Skyrim’. Att spela det är som att befinna sig i en helt annan värld.”
– MAG är professionellt, vuxet och respektfullt. Det är inte hierarkiskt, och teamen har mycket eget ansvar i verkligheten och inte bara på pappret. Vi har också väldigt kul på jobbet. Just nu jobbar många hemifrån men när vi är på kontoret spelar vi vanligtvis olika spel tillsammans på lunchrasterna, säger Polina.
– Kollegorna gör att jag fortsätter att jobba på MAG, att verkligen trivas med dem man jobbar med är viktigt för mig. Det finns en tillit och vi har roligt på jobbet. Det är viktigt med ansvar i arbetet, och MAG hanterar det väldigt bra. Som team tar vi själva ta hand om produkten vi jobbar med. Därför tycker jag det är jättekul att jobba här och vill verkligen inte lämna det för något annat, säger Daniel.
Daniel Gustafsson
Titel: Developer.
Utbildning: Speldesign, Högskolan på Gotland.
Favoritspel: ”Pussel-plattformsspelet ’Inside’ är ett otroligt välgjort spel. Pussel-elementen är intressanta, men framför allt är det en fantastisk upplevelse som ligger i fokus.”
– Alla är tillmötesgående för de tankar och idéer man har. Inom teamet jobbar vi vidare på idéerna, och tar dem till nästa nivå. Var tredje månad stämmer vi av våra mål med företagets övergripande mål. Och var femte vecka har vi ”MAG Jam” – två dagar där du är fri att göra vad du vill, lära dig något nytt eller kanske testa någon spelidé. Det är fritt för alla att delta, och inte bara de som gör spelen, säger Daniel.
– MAG är ett datadrivet företag. Vi samlar på data och analyserar den, och det är lätt att följa sina experiment och se var de tar vägen. Det är lätt att prata med ledningen oavsett vilka idéer du har, det finns inga barriärer här, säger Polina.
”Vi jobbar ständigt med nya idéer.”
– Att vi gör något för samhället. Vid sidan av att göra mobilspel genomför vi välgörenhets- och klimatarbeten, säger Daniel.
– Vi klimatkompenserar allt vi gör och har till exempel deltagit i Green Game Jam där spelarna hjälper till att plantera verkliga träd genom att samla poäng i våra spel, säger Polina.
Mag Interactive
Vägen till framgång är sällan spikrak och oftast måste vi ta oss förbi både ett och två hinder för att nå dit vi vill. Men hur ska du göra när du väl har kört fast? Vi har samlat de vanligaste karriärproblemen – och tipsen på hur du löser dem.
Läs merFöretagen lär få kämpa för att behålla talangerna – och attrahera nya. Vi dyker ner i den glödheta rekryteringsmarknaden.
Läs merNär vi ser arbetsplatsen som vår ’second family’ är det förstås viktigt att arbetsgivaren erbjuder trygghet – långt bortom terrorhot, Donald Trump och allt som händer i omvärlden.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer