Ekonomi

Systembolaget

”Systembolaget tar vara på kraften hos medarbetarna”

2019-11-28

Text: Sara Schedin

Foto: Felicia Yllenius

Jonas Comstedt sitter på en stol i en av Systembolagets lokaler.

#37

Ekonomi

Systembolagets starka och tydliga syfte gjorde att Jonas Comstedt sökte sig till företaget.

Jonas Comstedt började på Systembolaget som HR verksamhetspartner i våras. Han berättar att han först trodde att organisationen skulle vara lite tungrodd, men att han snabbt insåg att så inte var fallet.

– Trots att Systembolaget är ett monopol måste vi ändå röra oss med marknaden. Det i sin tur innebär att företaget är mycket mer flexibelt och framåtlutat än vad jag hade trott att det skulle vara.

Jonas Comstedt

Titel: HR Verksamhetspartner
Utbildning: Master i företagsekonomi, Stockholms universitet, examen 2010.

Som ett exempel på detta nämner Jonas hur Systembolaget arbetar med kundmötet, beteenden och kunskapsutveckling ute i butikerna.

– Inom dessa områden finns det en stark framåtanda och det händer hela tiden nya spännande saker. Många kunder som är nyfikna vänder sig till oss för att lära sig mer, och därför satsar vi mycket på att utveckla våra kunskaper så att vi kan ge ännu bättre service.

Som en del i utvecklingen av medarbetarna har Systembolaget gjort en stor satsning på ledarskapet de senaste åren. Förutom att ha skapat en bred palett för den som vill utvecklas vidare i sin ledarroll, pratar företaget också mycket om självledarskapet.

– Självledarskapet handlar om att ta vara på kraften hos medarbetarna och att alla har en viktig roll att spela.

”Självledarskapet handlar om att ta vara på kraften i medarbetarna och att alla har en viktig roll att spela.”

Att minska skadeverkningarna av alkohol – det är Systembolagets mål och syfte. Och möjligheten att vara med och göra skillnad i samhället i det dagliga jobbet var den främsta anledningen till att Jonas sökte sig till företaget.

– Systembolagets syfte går hand i hand med den omtanke som jag ser genomsyrar alla som jobbar här. Jag gillar att vi inte ska maximera vinst eller försäljning, utan tvärtom. Vi ser våra kunder som hela Sveriges befolkning, och då inte bara de som handlar hos oss. Det kräver att man tar en extra tankevända innan man fattar beslut, och den twisten tycker jag är spännande.

Systembolaget

Hos Systembolaget gör du skillnad. Varje dag! Systembolaget har ett uppdrag som förpliktigar, som vi inspireras av och är stolta över. Våra arbetsplatser präglas av omtanke, för varandra och för våra kunder. Dina kunskaper och erfarenheter är värdefulla, ditt engagemang och din delaktighet en förutsättning. Läs mer: www.systembolaget.se

Dela det här inlägget

Systembolaget Placeringar

Ekonomi

Ekonomi senior

Artiklar du kanske gillar:

Jennie på Systembolaget står framför byggnaden. På fastigheten syns en skylt med skriften Systembolaget huvudkontor.
Systembolaget
”Det är fantastiskt roligt att arbeta med utveckling”
Läs mer
Anna-Karin och Sofia på Accountor står bredvid varandra. Bakom skymtar kollegor och en Accountor-logotyp.
Accountor
”Accountor är en aktör att räkna med”
Läs mer
Fahimeh Farhadian sitter i en vit soffa med en blå vägg och ett vågformat lysrör i bakgrunden.
E.ON
”Vårt tuffa och tydliga mål är centralt i allt vi gör”
Läs mer
Susannah Sjöberg står bland några byggnader varav ett par är målade med grafitti.
Stockholms stad
“Mina chefer har alltid gett mig utrymme att utvecklas”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
”Vi kan se en Greta-effekt”

När vi ser arbetsplatsen som vår ’second family’ är det förstås viktigt att arbetsgivaren erbjuder trygghet – långt bortom terrorhot, Donald Trump och allt som händer i omvärlden.

Läs mer
Din Karriär
5 tips för att klara personlighetstestet

Plötsligt sitter du där som en testkanin i en bur. Vad innebär ett personlighetstest egentligen? Hur klarar man det? Går det att fuska? Här är svaren på dina nervösa frågor.

Läs mer
Din Karriär
Vad gör ett företag framgångsrikt?

Finns det någon formel som förklarar vad som gör ett företag framgångsrikt? Vi listar faktorer som tycks vara nyckeln till succé.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer