Trafikverket Placeringar
Civilingenjör
- 26 Trafikverket
Civilingenjör Senior
- 7 Trafikverket
Data/It Senior
- 18 Trafikverket
Ekonomi senior
- 17 Trafikverket
Högskoleingenjör
- 13 Trafikverket
Högskoleingenjör Senior
- 5 Trafikverket
2020-11-27
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Kristofer Hedlund
#7
Civilingenjör Senior
Trafikverket bygger infrastruktur som är hållbar över tid. Civilingenjör Emma Beijer är en av dem som leder införandet av ett nytt EU-gemensamt signalsystem för järnväg.
Civilingenjör Emma Beijer lockades till Trafikverket för möjligheten att bygga och utveckla infrastrukturen i Sverige.
– Jag jobbar inom järnväg, och signalsystem, och där är Trafikverket verkligen navet som driver på utvecklingen både nationellt och internationellt. Här finns verksamheter som omfattar stora och utmanande projekt inom såväl infrastruktur som systemutveckling, och det är få arbetsgivare som erbjuder det på samma sätt, säger hon.
Emma Beijer
Titel: Projektledare, projekt Stora Stationer inom ERTMS.
Utbildning: Civilingenjör teknisk fysik, Lunds tekniska högskola, examen 1998.
Favoritsträcka: ”Färden mellan Abisko och Narvik med tåg. Utsikten är hänförande och dessutom är det en av de första sträckorna som kommer att ha ERTMS i Sverige.”
– Jag är projektledare för införandet av ERTMS – ett nytt standardiserat EU-gemensamt signalsystem för järnväg. Vi hanterar införandet på de komplexa anläggningarna i Sverige, som stora städer och järnvägsknutpunkter. Projekt löper fram till 2030. Det är positivt att jobba långsiktigt som vi gör inom Trafikverket. Vi ska göra kloka val, och de strategier vi följer ska vara hållbara under hela livscykeln i de system vi bygger.
– Det är utvecklande och spännande att få vara med och leda ett av Trafikverkets stora projekt. Mitt projekt handlar om de komplexa järnvägsanläggningarna där ny teknik och rollen som beställare måste samverka, och det är stimulerande. Min uppgift är att bygga upp verksamheten från grunden och säkerställa att det blir rätt från början för att skapa en trygg och effektiv järnväg. Samtidigt får jag samarbeta med kollegor som är kompetenta och skickliga inom sitt område.
– Den präglas av myndighetens värderingar – pålitliga, engagerade och modiga. Det finns en stor kompetens och affärsmässighet inom de områden där vi verkar. Atmosfären är hjälpsam och generös. Vi bygger framtidens järnväg, och att kombinera teknisk utveckling med beställarrollen är kärnan av vår verksamhet. Här får vi vara modiga och prova på nya innovationer. Vi är också en myndighet med en stark prägling av att agera etiskt och moraliskt.
”Atmosfären är hjälpsam och generös.”
– Det program jag jobbar med består av många projekt, och du får stor frihet i din roll för att nå målen. Vi befinner oss i en komplex miljö. Då behöver vi komma med nya idéer inom teknik, styrning, affärsstrategier och inte minst vad gäller kommunikation och samverkan. Vi har ett behov av att få in väldigt mycket kompetens inom de områden vi hanterar, och har en stor önskan att få in människor som vill växa i utvecklingen tillsammans med oss.
Trafikverket
Att tacka ja till alla kontaktförfrågningar, strunta i sammanfattningen och lämna tomma fält på Linkedin-profilen är bland de största tabbarna.
Läs merIT-ansvarig som 19-åring och en av Europas främsta entreprenörer under 30. I dag är Linnéa Kornehed Falck CMO och medgrundare av Einride.
Läs merPersoner som läcker information till media i syfte att avslöja brott eller missförhållanden i en organisation kallas ofta för visselblåsare. Men hur vet jag som arbetstagare när det är dags att blåsa? Och hur kan arbetsgivare skapa en kultur som förebygger skandaler? Vi har frågat experten Karin Henriksson, grundare till visselblåsarplattformen WhistleB.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer