Högskoleingenjör

Hitachi Energy

”Vi söker 2000 nya kollegor”

2023-12-11

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Jonas Bilberg

Hitachi Energy tog hem Sveriges största exportorder någonsin på 147 miljarder kronor och ökar nu med 100 medarbetare varje månad.

Martin Sangve är HR-direktör på Hitachi Energy som har 5 400 medarbetare i Sverige. Företaget har tagit hem Sveriges genom tiderna största exportorder på 147 miljarder kronor vilket innebär att de växer kraftigt.   

 

– Vi har ett högt ordertryck och siktar mot att ha 7 000 medarbetare inom loppet av ett par år, säger han och fortsätter:

 

– Nu byter samhället till grönare alternativ och vi möjliggör den resan. Energibehovet i världen kommer att öka med 50 procent och vi är med och skapar svensk industrihistoria som den största spelaren på marknaden.

Martin Sangve

Titel: HR-direktör. 

Utbildning (skola och examensår): Officersutbildning. Militärhögskolan Karlberg, examen 2004. Militärhögskolan Halmstad samt Markstridsskolan Skövde, examen 2012.

Vad får dig att fortsätta på Hitachi Energy? ”Jag utvecklas ständigt, jag har roligt på jobbet och är samtidigt med och bidrar till en bättre värld.”

Martin Sangve är HR-direktör på Hitachi Energy som har 5 400 medarbetare i Sverige. Företaget har tagit hem Sveriges genom tiderna största exportorder på 147 miljarder kronor vilket innebär att de växer kraftigt.   

 

– Vi har ett högt ordertryck och siktar mot att ha 7 000 medarbetare inom loppet av ett par år, säger han och fortsätter: 

 

– Nu byter samhället till grönare alternativ och vi möjliggör den resan. Energibehovet i världen kommer att öka med 50 procent och vi är med och skapar svensk industrihistoria som den största spelaren på marknaden.

Hitachi Energy är världsledande med teknik och produkter i toppklass och har hela världen som arbetsfält. Ett exempel på projekt inom omställningen till förnyelsebar energi handlar om att de bygger en vindkraftpark i Atlanten och transporterar den energin till Europa.

 

– Innovation och samarbete är viktiga komponenter och spelar stor roll i den tillväxtfas vi är mitt uppe i, säger Martin. 

Diversity 360 är företagets strategi för det omfattande jämställdhets- och inkluderingsarbetet. Strategin består av fyra delar: Leadership Pillars, Female Acceleration, Live Diversity & Inclusion samt Attract & Grow Talent. 

 

– Diversity 360 ska genomsyra allt vi gör, från interna utbildningar till affärsstrategier, och den ska finnas med i alla våra processer. Det är som en kulturell resa. Ett av våra fokusområden är att öka andelen kvinnliga medarbetare, och där vi har exempelvis lyckats bra på svensk försäljning där vi har 43 procent kvinnor i dag.

Traineeprogrammet Power + som riktar sig till STEM-studenter samt Produktionstraineeprogrammet som riktar sig mot yngre talanger till verkstadsgolvet tar in traineer en gång per år. För de yngre finns Hitachigymnasiet i Västerås och Ludvika. 

 

– Vi erbjuder ungdomar att göra praktik, sommarjobb och exjobb. Det finns en uppsjö av ingångsroller och man kan börja direkt hos oss efter gymnasiet, högskolan eller universitetet. Det spelar ingen roll var du kommer från, alla är lika välkomna, säger Martin. 

Hitachi Energy

Dela det här inlägget

Hitachi Energy Placeringar

Civilingenjör

Civilingenjör Senior

Högskoleingenjör

Högskoleingenjör Senior

Artiklar du kanske gillar:

Omar på Autoliv står i ett stort trapphus. Han tittar in i kameran med ett stort leende.
Autoliv
”Autoliv är globala – vi är marknadsledande inom trafiksäkerhet”
Läs mer
ESEM
”Vi jobbar med viktiga och dagsaktuella samhällsfrågor”
Läs mer
ESEM
”Det bästa med mitt jobb är att få människor att samarbeta”
Läs mer
Alice på Orange Cyberdefence står i profil, tittar in i kameran med ett leende. I bakgrunden ser vi ett träd med gula och löv.
Orange Cyberdefense
”Det är roligt att kunna samarbeta på en global nivå”
Läs mer

Din karriär:

Din Karriär
Här är Linkedins sju dödssynder

Att tacka ja till alla kontaktförfrågningar, strunta i sammanfattningen och lämna tomma fält på Linkedin-profilen är bland de största tabbarna.

Läs mer
Din Karriär
Vad gör ett företag framgångsrikt?

Finns det någon formel som förklarar vad som gör ett företag framgångsrikt? Vi listar faktorer som tycks vara nyckeln till succé.

Läs mer
Din Karriär
Inflation och krig gör att talangerna tänker om

En alltmer osäker arbetsmarknad, stigande priser och konflikten i Ukraina gör att både young och senior professionals värderar och väljer annorlunda. Universums Nicolas Werle djupdyker i årets undersökning och berättar mer om vilka attribut som talangerna letar efter och vilka företag som klättrat mest i rankingen.

Läs mer
Om undersökningen
Om undersökningen

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer