2022-02-22
Lästid ca 2 min
Foto: Patrik Lundin
Flexibla arbetsformer på Kronofogden ger medarbetarna möjlighet att välja var, när och hur arbetet ska utföras.
Ett tillitsbaserat ledarskap är en förutsättning för en välfungerande organisation. Det menar Camilla Johansson som sedan 2020 är sektionschef för Kronofogdens it-avdelning. Det som främst lockade henne hit var förflyttningen till att bli en digital myndighet.
– Kronofogden är i förändring och vi har många spännande uppgifter inom digitalisering och automatisering. Det, i kombination med samhällsnyttan, gör arbetet intressant och värdefullt.
Camilla Johansson
Titel: Sektionschef vid Kronofogdens it-avdelning.
Utbildning: Kommunala högskolans ADB-linje, Stockholm. Examen år 1987.
Vad säger dina medarbetare om dig som ledare?
”Jag brukar få höra att jag är engagerad och närvarande, en tydlig ledare som gärna utmanar med ett stort hjärta.”
– Jag leder vårt leveranskontor där vi säkerställer en värdeskapande och effektiv leverans på Kronofogden, coachar mina medarbetare och bidrar till att förflytta vår verksamhet framåt. Jag har ansvar för 13 ledare som i sin tur leder vår leverans inom it. Det är en rolig blandning av det taktiska och strategiska arbetet i kombination med att hantera saker här och nu.
– Att ha tillit och fokusera lite extra på kommunikation och tydlighet – nyanser försvinner när man inte ser varandras kroppsspråk.
– Tillit är att tro på sina medarbetare och ha respekt för deras kunnande. Det handlar också om att de har tillit till mig och att de känner att jag finns där och stöttar om de behöver mig. Att jag kan berätta vad, men lita på att de är bättre på att ta fram hur vi ska lösa det.
– Att du i samråd med din chef och utifrån verksamhetens behov kan välja var, när och hur arbetet ska utföras. Vi brukar prata om en möjlighet, inte en rättighet eller skyldighet att jobba hemifrån.
– Ett exempel är att vi tog beslutet att rekrytera it-medarbetare över hela landet för att hitta rätt kompetens. Systemen var inte förberedda men vi körde ändå, och oj vad vi lyckades! En fördel är att vi nu har fler medarbetare som sitter närmare verksamheten på våra 32 orter.
Kronofogden