2020-06-09
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Sigrid Malmgren
Framtid är ett av Accountors värdeord. Den ledande aktören utvecklar sina medarbetare och tjänster för att ligga i framkant.
En av norra Europas största fullservicebyråer inom redovisning, lönehantering, rådgivning och HR-tjänster bidrar med sina drygt 300 medarbetare till att kunderna uppnår resultat. Sofia Bley Claesson, Head of HR på Accountor, är en del av företaget sedan april 2018.
– Accountor har en vänlig företagskultur och arbetsmiljö, det märkte jag direkt när jag klev över tröskeln. Här finns en puls och det händer mycket.
Sofia Bley Claesson
Titel: Head of HR
Utbildning: Fil. kand. företagsekonomi, Uppsala universitet, examen 1992. Juridik, arbetsrätt och beteendevetenskap, enstaka kurser
Smultronställe: ”Norra Bohuslän dit vi åker varje sommar, där kan jag hämta energi genom att bara sitta och titta ut över västerhavet.”
Samarbeten med universitet, högskolor och yrkeshögskolor bidrar till att studenter erbjuds praktikplatser på något av Accountors kontor i landet.
– Här finns goda utvecklingsmöjligheter och ett omfattande webbaserat utbildningkoncept genom Accountor training. Vi jobbar dessutom med auktorisation genom vårt medlemskap i branschorganisationen Srf konsulterna. Accountor har en internationell räckvidd genom närvaro i sju länder.
– Samtidigt är vi stolta över att det finns en småskalighet och en personlig närvaro. Vi jobbar med löner och redovisning som är applicerbara på alla branscher och industrier. Våra kunder är allt från små organisationer till större aktiebolag. Vår medarbetare har en bra mix av olika bakgrunder och kompetenser vilket speglar våra kunder och deras behov.
Accountor fokuserar på sitt employer brandingarbete och ett bevis på framgången är att företaget kontinuerligt rekryterar inom områden där det råder kompetensbrist.
– Vi lyckas väldigt väl med att fylla på med kompetenta kollegor på våra nio kontor. Vi ser också att antalet besökare på vår hemsida och sociala medierkonton har ökat, säger Sofia och fortsätter:
– Employer Branding kommer inifrån och är ett långsiktigt arbete. När medarbetare känner sig stolta och talar väl om företaget, det är då man har lyckats med sitt varumärke
Under de senaste åren har Accountor vuxit genom ett antal förvärv och är kända under olika företagsnamn.
– Vi fokuserar på att utveckla våra gemensamma värden och på så sätt stärka vårt varumärke. Vi jobbar bland annat med att utveckla våra digitala flöden, både i våra interna processer och ute hos våra kunder, säger Sofia och avslutar:
– Ett av våra värdeord är framtid – det handlar om att vi verkligen vill vara kreativa och innovativa, vi vill ligga i framkant både när det gäller utveckling av medarbetarna, utbud och tjänster. Vi vill kommunicera på ett ärligt och tillförlitligt sätt.
Accountor
När äventyraren och föreläsaren Aron Andersson tar sig an nya utmaningar är glädje och passion den främsta drivkraften. Hittills har jakten på glädjeruset tagit honom på skidresa till Sydpolen, med rullstol upp på Kebnekaise och på en 37 kilometer lång simtur över Ålands hav.
Läs merMobilen är en digital godisskål som kan få oss att prestera sämre och bli mer stressade. Det menar hjärnforskaren Katarina Gospic – som tycker att vi ska bli bättre på att använda mobilen med en intention.
Läs merNytt år och kanske har du redan börjat snegla på vad det har att erbjuda. Men skynda inte vidare riktigt än! Utvärdera tiden som har gått och låt årets erfarenheter guida dig framåt – de kommer att vara dina bästa redskap inför 2019.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer