2020-06-09

Ekonomi

Accountor

Framåtanda och vänlig kultur på Accountor

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Sigrid Malmgren

Ekonomi

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

Framtid är ett av Accountors värdeord. Den ledande aktören utvecklar sina medarbetare och tjänster för att ligga i framkant.

En av norra Europas största fullservicebyråer inom redovisning, lönehantering, rådgivning och HR-tjänster bidrar med sina drygt 300 medarbetare till att kunderna uppnår resultat. Sofia Bley Claesson, Head of HR på Accountor, är en del av företaget sedan april 2018.
– Accountor har en vänlig företagskultur och arbetsmiljö, det märkte jag direkt när jag klev över tröskeln. Här finns en puls och det händer mycket.

Sofia Bley Claesson

Titel: Head of HR
Utbildning: Fil. kand. företagsekonomi, Uppsala universitet, examen 1992. Juridik, arbetsrätt och beteendevetenskap, enstaka kurser
Smultronställe: ”Norra Bohuslän dit vi åker varje sommar, där kan jag hämta energi genom att bara sitta och titta ut över västerhavet.”

Finns i sju länder

Samarbeten med universitet, högskolor och yrkeshögskolor bidrar till att studenter erbjuds praktikplatser på något av Accountors kontor i landet.
– Här finns goda utvecklingsmöjligheter och ett omfattande webbaserat utbildningkoncept genom Accountor training. Vi jobbar dessutom med auktorisation genom vårt medlemskap i branschorganisationen Srf konsulterna. Accountor har en internationell räckvidd genom närvaro i sju länder.
– Samtidigt är vi stolta över att det finns en småskalighet och en personlig närvaro. Vi jobbar med löner och redovisning som är applicerbara på alla branscher och industrier. Våra kunder är allt från små organisationer till större aktiebolag. Vår medarbetare har en bra mix av olika bakgrunder och kompetenser vilket speglar våra kunder och deras behov.

Lockar nya medarbetare

Accountor fokuserar på sitt employer brandingarbete och ett bevis på framgången är att företaget kontinuerligt rekryterar inom områden där det råder kompetensbrist.
– Vi lyckas väldigt väl med att fylla på med kompetenta kollegor på våra nio kontor. Vi ser också att antalet besökare på vår hemsida och sociala medierkonton har ökat, säger Sofia och fortsätter:
– Employer Branding kommer inifrån och är ett långsiktigt arbete. När medarbetare känner sig stolta och talar väl om företaget, det är då man har lyckats med sitt varumärke

Stärker det gemensamma varumärket

Under de senaste åren har Accountor vuxit genom ett antal förvärv och är kända under olika företagsnamn.
– Vi fokuserar på att utveckla våra gemensamma värden och på så sätt stärka vårt varumärke. Vi jobbar bland annat med att utveckla våra digitala flöden, både i våra interna processer och ute hos våra kunder, säger Sofia och avslutar:
– Ett av våra värdeord är framtid – det handlar om att vi verkligen vill vara kreativa och innovativa, vi vill ligga i framkant både när det gäller utveckling av medarbetarna, utbud och tjänster. Vi vill kommunicera på ett ärligt och tillförlitligt sätt.

Accountor

Accountor är en del av Accountor Group. I Sverige är Accountor ett av de största bolagen inom redovisning, lön och HR. Företaget har drygt 300 anställda konsulter som arbetar med löneadministration, redovisning, skatterådgivning och HR-tjänster. Accountor finns på 9 orter: Stockholm (huvudkontor), Västervik, Gävle, Malmö, Lund, Göteborg, Uppsala, Karlstad och Karlskoga.

Läs mer: https://www.accountor.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Malmö 180815
Patrick Lindqvist och Jessica Svantesson på Ikano Bank sitter i en trappa i en ljus kontorsbyggnad och ler mot kameran. I bakgrunden skymtar en soffgrupp.
Foto: André de Loisted
Ikano Bank
“Det är människorna som skapar värdet på Ikano Bank”
Läs mer
Rebecka Karlsson står med armarna i kors utanför en byggnad med stora glasfönster. Hon ler och tittar in i kameran.
Poolia
”Vi hjälper människor att uppnå sina drömmar”
Läs mer
Pontus Rufelt - Dina Försäkringar
Dina Försäkringar
”Här får jag bidra till att skapa trygghet för människor”
Läs mer
Anne EK står inomhus i ett av Scandics hotellrum och tittar ut mot fönstret. På golvet ser man stora röda bokstäver, som tillsammans bildar Scandics logotyp. A:et är staplat ovanpå s:et och Anne håller i det.
Scandic Hotels
”Genom kreativitet och kulturbyggande blir Scandic ständigt vassare”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
“Hållbarhet och prestige står högt i kurs hos talangerna”

Sveriges studenter har fått säga sitt i Universums årliga undersökning vad gäller attityder till arbetsliv & karriär. En tydlig trend är hållbarhetsfrågan.

Läs mer
Din karriär
Så viktigt är ditt personliga varumärke

Ett starkt personligt varumärke kan vara vägen till en lyckad ”livskarriär".

Läs mer
Din karriär
Hjärnforskaren: Mobilen kan göra dig deprimerad

Mobilen är en digital godisskål som kan få oss att prestera sämre och bli mer stressade. Det menar hjärnforskaren Katarina Gospic – som tycker att vi ska bli bättre på att använda mobilen med en intention.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer