2020-06-09

Ekonomi

Accountor

Framåtanda och vänlig kultur på Accountor

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Sigrid Malmgren

Ekonomi

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

Framtid är ett av Accountors värdeord. Den ledande aktören utvecklar sina medarbetare och tjänster för att ligga i framkant.

En av norra Europas största fullservicebyråer inom redovisning, lönehantering, rådgivning och HR-tjänster bidrar med sina drygt 300 medarbetare till att kunderna uppnår resultat. Sofia Bley Claesson, Head of HR på Accountor, är en del av företaget sedan april 2018.
– Accountor har en vänlig företagskultur och arbetsmiljö, det märkte jag direkt när jag klev över tröskeln. Här finns en puls och det händer mycket.

Sofia Bley Claesson

Titel: Head of HR
Utbildning: Fil. kand. företagsekonomi, Uppsala universitet, examen 1992. Juridik, arbetsrätt och beteendevetenskap, enstaka kurser
Smultronställe: ”Norra Bohuslän dit vi åker varje sommar, där kan jag hämta energi genom att bara sitta och titta ut över västerhavet.”

Finns i sju länder

Samarbeten med universitet, högskolor och yrkeshögskolor bidrar till att studenter erbjuds praktikplatser på något av Accountors kontor i landet.
– Här finns goda utvecklingsmöjligheter och ett omfattande webbaserat utbildningkoncept genom Accountor training. Vi jobbar dessutom med auktorisation genom vårt medlemskap i branschorganisationen Srf konsulterna. Accountor har en internationell räckvidd genom närvaro i sju länder.
– Samtidigt är vi stolta över att det finns en småskalighet och en personlig närvaro. Vi jobbar med löner och redovisning som är applicerbara på alla branscher och industrier. Våra kunder är allt från små organisationer till större aktiebolag. Vår medarbetare har en bra mix av olika bakgrunder och kompetenser vilket speglar våra kunder och deras behov.

Lockar nya medarbetare

Accountor fokuserar på sitt employer brandingarbete och ett bevis på framgången är att företaget kontinuerligt rekryterar inom områden där det råder kompetensbrist.
– Vi lyckas väldigt väl med att fylla på med kompetenta kollegor på våra nio kontor. Vi ser också att antalet besökare på vår hemsida och sociala medierkonton har ökat, säger Sofia och fortsätter:
– Employer Branding kommer inifrån och är ett långsiktigt arbete. När medarbetare känner sig stolta och talar väl om företaget, det är då man har lyckats med sitt varumärke

Stärker det gemensamma varumärket

Under de senaste åren har Accountor vuxit genom ett antal förvärv och är kända under olika företagsnamn.
– Vi fokuserar på att utveckla våra gemensamma värden och på så sätt stärka vårt varumärke. Vi jobbar bland annat med att utveckla våra digitala flöden, både i våra interna processer och ute hos våra kunder, säger Sofia och avslutar:
– Ett av våra värdeord är framtid – det handlar om att vi verkligen vill vara kreativa och innovativa, vi vill ligga i framkant både när det gäller utveckling av medarbetarna, utbud och tjänster. Vi vill kommunicera på ett ärligt och tillförlitligt sätt.

Accountor

Accountor är en del av Accountor Group. I Sverige är Accountor ett av de största bolagen inom redovisning, lön och HR. Företaget har drygt 300 anställda konsulter som arbetar med löneadministration, redovisning, skatterådgivning och HR-tjänster. Accountor finns på 9 orter: Stockholm (huvudkontor), Västervik, Gävle, Malmö, Lund, Göteborg, Uppsala, Karlstad och Karlskoga.

Läs mer: https://www.accountor.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Asus
”Vi får stort kreativt utrymme att göra det vi tror på”
Läs mer
Elin Stark på Almi i Trollhättan
Foto: Sebastian Lamotte
Almi Företagspartner
”Här finns oändliga möjligheter till utveckling”
Läs mer
Katarina Eklund med kollegor, BDO.
BDO
”Det roligaste med jobbet är att få inblick i olika branscher”
Läs mer
Malmö 180815
Patrick Lindqvist och Jessica Svantesson på Ikano Bank sitter i en trappa i en ljus kontorsbyggnad och ler mot kameran. I bakgrunden skymtar en soffgrupp.
Foto: André de Loisted
Ikano Bank
“Det är människorna som skapar värdet på Ikano Bank”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
7 tips för det perfekta personliga brevet

Vad bör man ta med i ett personligt brev och hur får man det att sticka ut? Experten delar med sig av de bästa tipsen!

Läs mer
Din karriär
Maximera studietiden för att bli attraktiv på arbetsmarknaden

Att ha rätt utbildning är inte längre tillräckligt för att få ditt drömjobb. Här är tre tips som kan ge dig som student ett försprång på arbetsmarknaden.

Läs mer
Din karriär
Delta i Universums undersökning!

Är du en Ledare, en Entreprenör eller en Jägare? Genom Universums karriärtest får du reda på vilken karriärtyp du är och vilka arbetsgivare som passar din profil.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer