Ekonomi

Ludvig & Co

”Det handlar ofta om att planera över generationer”

2021-06-10

Lästid ca 2 min

Albin Pettersson

Foto: Kristina Wirèn

Ludvig & Co stöttar småföretagare och den gröna näringen. Här kan Albin Pettersson förena fritid och arbetsliv.

Med en årsredovisning i ena handen och ett fiskespö i den andra har Albin Pettersson, rådgivare, hittat hem på Ludvig & Co i Kalmar. Han brinner för aktier och sparande och kan med egna erfarenheter inspirera och ge goda råd till sina kunder inom den gröna näringen. För några år sedan köpte han dessutom en skogsfastighet för jakt och skogsbruk.

Albin Pettersson

Titel: Rådgivare.
Utbildning: Ekonomiprogrammet, Linnéuniversitet, examen 2016. 

Vem skulle du vilja ha som mentor? ”Nicklas Andersson skulle vara kul att få bolla med. Han är sparekonom på Avanza.”

Måste man ha naturintressen för att trivas på Ludvig & Co? 

– Det är inte nödvändigt! Alla jobbar inte mot den gröna näringen, utan det är något som jag själv har valt. Och personligen vill jag inte bara nischa mig mot lantbruk, därför har jag också andra kunder för att kunna se och förstå världen utifrån flera perspektiv.

Vad innebär det att jobba mot den gröna näringen? 

– För mig kommer rådgivningen naturligt. Jag förstår vardagsproblematiken och de utmaningar som finns. Jag tycker också att det är roligt då det kräver ett långsiktigt tänk och inte bara kortsiktiga prognoser. Ofta handlar det om att planera över generationer och se till att barn och barnbarn får det bra.

Vad brinner du för? 

– Jag brinner för att ge kunden den bästa servicen! Det är ett misslyckande om inte kunden har fått lära sig något nytt, det ska vara utmanande även för dem. Jag har också en passion för sparande och investeringar. Vi får inte ge investeringsråd, men kan ändå förklara långsiktighet med till exempel ränta på ränta-effekt samt skapa förståelse för kunden varför vi gör de olika valen.

Vad betyder dina kunder för dig? 

– Kunderna är allt. Utan dem sitter jag inte här och ju närmare relation jag har med dem, ju bättre service kan jag ge. Det kostar mer energi att jobba så men samtidigt är det just det som ger mig den positiva kicken. Att kunna ge den rådgivningen och se att både kunden och jag utvecklas – det är en guldkant på jobbet!

På vilket sätt tycker du att Ludvig är ett framtidsföretag?

– Framförallt på det sätt vi jobbar – med fokus på personlig rådgivning, standardiserade arbetssätt och automatiserade och digitala processer. Målet är att skapa förutsättningar för att kunden kunna ska få den högsta kvaliteten i vår leverans samt att vi ska fokusera på rådgivning för att hjälpa företagaren att utveckla företaget, det tycker jag är rätt.

Text: Eva Rydinger

Ludvig & Co

Med den lokala rådgivarens engagemang - det stora företagets bredd, spetskompetens och leveranstrygghet erbjuder vi Sveriges företagare värdeskapande rådgivning och tjänster inom ekonomi, juridik och fastigheter. Vi har över 70 000 kunder och cirka 1 300 medarbetare över hela Sverige. Läs mer: ludvig.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Ludvig & Co
”Ludvig & Co erbjuder fina utvecklingsmöjligheter”
Läs mer
Viktoria Pettersson står utomhus vid ett blommande träd.
Ludvig & Co
”Vi kommer nära våra kunder och deras beslut i vardagen”
Läs mer
Ludvig & Co
”Här finns en härlig mix av mäklare, ekonomer och jurister”
Läs mer
Theodor Danielson står lutad mot ett ståbord på ett kontor. Han ler mot kameran. Bakom honom står en soffgrupp.
Ludvig & Co
”Det var sporrande att ha egna kunder redan från dag ett”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Så hög blir lönen för färdigbakade studenter

Mycket spelar in när unga ska välja arbetsgivare i dag.

Läs mer
Din karriär
Fem steg till en vinnande LinkedIn-profil

Redo för nytt jobb? Här är fem steg till en vinnande LinkedIn-profil.

Läs mer
Din karriär
”Pengar och trygghet väger tungt”

Studentundersökningen 2022 visar att lönerelaterade faktorer som hög grundlön och framtida hög inkomst blir allt viktigare för studenterna.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer