Ekonomi

Ludvig & Co

”Det handlar ofta om att planera över generationer”

2021-06-10

Lästid ca 2 min

Albin Pettersson

Foto: Kristina Wirèn

Ludvig & Co stöttar småföretagare och den gröna näringen. Här kan Albin Pettersson förena fritid och arbetsliv.

Med en årsredovisning i ena handen och ett fiskespö i den andra har Albin Pettersson, rådgivare, hittat hem på Ludvig & Co i Kalmar. Han brinner för aktier och sparande och kan med egna erfarenheter inspirera och ge goda råd till sina kunder inom den gröna näringen. För några år sedan köpte han dessutom en skogsfastighet för jakt och skogsbruk.

Albin Pettersson

Titel: Rådgivare.
Utbildning: Ekonomiprogrammet, Linnéuniversitet, examen 2016. 

Vem skulle du vilja ha som mentor? ”Nicklas Andersson skulle vara kul att få bolla med. Han är sparekonom på Avanza.”

Måste man ha naturintressen för att trivas på Ludvig & Co? 

– Det är inte nödvändigt! Alla jobbar inte mot den gröna näringen, utan det är något som jag själv har valt. Och personligen vill jag inte bara nischa mig mot lantbruk, därför har jag också andra kunder för att kunna se och förstå världen utifrån flera perspektiv.

Vad innebär det att jobba mot den gröna näringen? 

– För mig kommer rådgivningen naturligt. Jag förstår vardagsproblematiken och de utmaningar som finns. Jag tycker också att det är roligt då det kräver ett långsiktigt tänk och inte bara kortsiktiga prognoser. Ofta handlar det om att planera över generationer och se till att barn och barnbarn får det bra.

Vad brinner du för? 

– Jag brinner för att ge kunden den bästa servicen! Det är ett misslyckande om inte kunden har fått lära sig något nytt, det ska vara utmanande även för dem. Jag har också en passion för sparande och investeringar. Vi får inte ge investeringsråd, men kan ändå förklara långsiktighet med till exempel ränta på ränta-effekt samt skapa förståelse för kunden varför vi gör de olika valen.

Vad betyder dina kunder för dig? 

– Kunderna är allt. Utan dem sitter jag inte här och ju närmare relation jag har med dem, ju bättre service kan jag ge. Det kostar mer energi att jobba så men samtidigt är det just det som ger mig den positiva kicken. Att kunna ge den rådgivningen och se att både kunden och jag utvecklas – det är en guldkant på jobbet!

På vilket sätt tycker du att Ludvig är ett framtidsföretag?

– Framförallt på det sätt vi jobbar – med fokus på personlig rådgivning, standardiserade arbetssätt och automatiserade och digitala processer. Målet är att skapa förutsättningar för att kunden kunna ska få den högsta kvaliteten i vår leverans samt att vi ska fokusera på rådgivning för att hjälpa företagaren att utveckla företaget, det tycker jag är rätt.

Text: Eva Rydinger

Ludvig & Co

Med den lokala rådgivarens engagemang - det stora företagets bredd, spetskompetens och leveranstrygghet erbjuder vi Sveriges företagare värdeskapande rådgivning och tjänster inom ekonomi, juridik och fastigheter. Vi har över 70 000 kunder och cirka 1 300 medarbetare över hela Sverige. Läs mer: ludvig.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Ludvig & Co
”Ludvig & Co erbjuder fina utvecklingsmöjligheter”
Läs mer
Viktoria Pettersson står utomhus vid ett blommande träd.
Ludvig & Co
”Vi kommer nära våra kunder och deras beslut i vardagen”
Läs mer
Ludvig & Co
”Här finns en härlig mix av mäklare, ekonomer och jurister”
Läs mer
Theodor Danielson står lutad mot ett ståbord på ett kontor. Han ler mot kameran. Bakom honom står en soffgrupp.
Ludvig & Co
”Det var sporrande att ha egna kunder redan från dag ett”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
”Det handlar om att hitta sitt ‘varför’”

Han är nätverksexperten som har lyckats fixa jobb till nästan 500 personer. Entreprenören Michael Saliba tycker att företagen borde bli lite smartare när de ska anställa – och uppmanar unga i karriären att våga ställa de större frågorna.

Läs mer
Din karriär
”Samhället kommer gå från hyperglobalt till mer lokalt”

Framtidsforskaren Kjell A Nordström spår en annorlunda arbetsmarknad post-corona.

Läs mer
Din karriär
Ditt personliga mission statement

Är det dags att inventera bland dina mål och värderingar? Ett ”personligt mission statement” visar vart du är på väg.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer