Göteborgs Stad Placeringar
Högskoleingenjör
- 34 Göteborgs Stad
Lärare/Förskolelärare
- 2 Göteborgs Stad
2021-06-09
Lästid ca 2min
Foto: Julia Sjöstedt
Rektorn Monzer El-Sabini har värdefull erfarenhet i bagaget som för honom närmare eleverna.
Monzer El-Sabini tillbringade hela sin uppväxt i ett palestinskt flyktingläger i Libanon. 1987 fick kärleken honom att flytta till Sverige och sedan dess har hans liv förändrats drastiskt. Från första jobbet som diskare på ett hotell till studier i svenska, studier på Komvux och därefter på universitetet. Han testade olika jobb, skaffade familj och rekryterades för att arbeta med ungdomar som skolvägrar. I dag är han rektor på en skola i ett av Göteborgs mest utsatta områden. Hans 26 år långa erfarenhet från flyktinglägret ser han som en värdefull tillgång, något som gör det lättare för honom att skapa en bra relation till sina elever.
– Det var inte bara elände i flyktinglägret, värmen och solidariteten mellan människor gav mig kraft. Erfarenhet är en styrka. Många av mina elever har erfarenheter som ingen kan fantisera om. Det är så värdefullt att kunna sätta sig in i den kontext som finns hos mina elever, säger Monzer.
Monzer El-Sabini
Titel: Rektor på Bergsjöskolan i Göteborg.
Utbildning: Barn- och ungdomspedagog inriktning fritid, samt en fil kand. i pedagogik, Göteborgs universitet, examen 2003. Rektorsprogrammet, Göteborgs universitet, examen 2018. Ledarutbildning PES vid Göteborgs universitet 2002.
Vad är det bästa med Göteborgs stad som arbetsgivare? ”Att du får arbeta för en trygg och attraktiv arbetsgivare. Det finns stora möjligheter här att hitta din roll i en stad med ett stort utbud.”
Sedan Monzer började arbeta på Bergsjöskolan har skolan utvecklats enormt. Från stora problem med våld och frånvaro, där färre än 20 procent av eleverna klarade betygsnivåerna, till att skolan har betydligt mer ordning och balans. I dag klarar cirka 60 procent betygsnivåerna.
– All forskning visar att ungdomar vill medverka och samskapa, men vi vuxna måste ge dem utrymme och möjligheter. Nyckeln är elevdelaktighet, en samskapande skolmiljö. Jag som rektor skapar strukturer utifrån de förutsättningar vi har, alltid med skollagen i ryggen. Jag vet hur det är att sakna framtidstro och som rektor på Bergsjöskolan vill jag ge eleverna de möjligheter jag själv förvägrades.
”Det är så värdefullt att kunna sätta sig in i den kontext som finns hos mina elever.”
Ordet ”ödmjukhet” är återkommande när Monzer pratar om sitt arbete med elever i extra utsatta områden, något han är tydligt passionerad över.
– Du måste lyssna. Med ödmjukhet och försiktighet ska vi närma oss dessa områden. Människor känner sig utanför i Sverige, och det är min och mina kollegors uppgift att öppna dörrar och vägleda dem. Lås inte in människor i olika boxar, öppna upp och gå in!
Göteborgs Stad
Den egoistiska eran är över, nu vill vi hjälpa andra och skapa en mer solidarisk och hållbar värld. Varför känner vi så, och vad är det egentligen som händer i oss när vi får arbeta för ett större sammanhang?
Läs merKänner du liksom många andra att möten har blivit till en stor stressfaktor i arbetslivet när det egentligen borde vara ett hjälpmedel? Faktum är att möten är en förutsättning för framgång – om det görs på rätt sätt. Nu blomstrar nya mötestrender för att effektivisera och göra möten till en trevligare upplevelse. Vi har samlat några av dem.
Läs merMycket spelar in när unga ska välja arbetsgivare i dag.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer