2022-06-01
Lästid ca 2 min
Foto: Olle Melkerhed
Genom lokala kontor och nya verktyg utvecklar Bonnier News både teknik, arbetssätt och medarbetare.
Erik Claesson har precis börjat i en för honom ny roll, i ett nytt team som jobbar med en ny produkt. Som produktägare på Bonnier News arbetar han nu med Mina Sidor, koncernens kundservicesida för hantering av prenumerationer och abonnemang.
Erik Claesson
Titel: Produktägare.
Utbildning: Kognitionsvetenskap, Linköpings universitet, examen 2012.
Vilken tidning skulle du helst vilja bli intervjuad av? ”Dagens Industri, det är den jag mest läser själv.”
Erik jobbar på Bonnier News utvecklingskontor i Sundsvall, men 2016 när han inledde sin bana inom företaget började han egentligen på Mittmedia. Bolaget blev uppköpta av Bonnier News 2020 och utgör numera koncernens lokala tidningar.
– Den resan har gått över förväntan. Bonnier News är ju en stark spelare inom media och jag känner att de är väldigt bra på att lyfta individen, både när det gäller balans mellan arbete och privatliv och mer övergripande frågor. Till exempel har det hållits workshops om mångfald, vilket visar att det är frågor man verkligen vill jobba med.
Bonnier News har idag en tydlig lokal förankring och finns på många orter ute i landet, och under pandemin har det blivit ännu tydligare. Erik ser att distansarbetet och flexibiliteten blivit större för medarbetarna.
– Hela koncernen har blivit bättre på videomöten. Tidigare var mycket koncentrerat till kontoret men under pandemin har det hänt väldigt mycket på den fronten. Nu är vi mer flexibla och kan arbeta digitalt på ett helt annat sätt.
”Att se hur folk börja använda det man varit med och tagit fram är en väldigt speciell känsla”
Tidigare hade Erik rollen som UX-designer. Då utvecklade han de digitala verktyg som Bonnier News använder i arbetet, bland annat det program som alla reportrar i koncernen skriver sina artiklar i.
– Det kändes stort när det lanserades – att få komma ut på redaktionen och se hur folk börja använda det man varit med och tagit fram är en väldigt speciell känsla! Generellt tycker jag om att bygga verktyg för folk som sitter i samma hus, då har man möjlighet att gå och prata och få feedback och höra att redaktionen uppskattar det man gjort.
Tre kommande stora medietrender enligt Erik:
1. Det blir intressant att se vart poddar och ljudnyheter tar vägen. Har vi ett samhälle där användarna inte har tid att konsumera nyheter med ögonen, men gärna med öronen?
2. DN provar nu ett intressant grepp med nyhetsinnehåll på Tiktok och använder sig av influencers för att förmedla innehåll.
3. Kvalitetsjournalistik och källkritik blir nog ännu mer relevant när mängden fake news och desinformation ökar på grund av kriget.
Bonnier News
I dag är personlighetstester snarare regel än undantag vid rekrytering. Varför är de så populära?
Läs merMycket spelar in när unga ska välja arbetsgivare i dag.
Läs merEtt personligt varumärke är både bra och nödvändigt att ha för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer