Data IT

Bonnier News

”Bonnier News är väldigt bra på att lyfta varje individ”

2022-06-01

Lästid ca 2 min

Erik Claesson på Bonnier News kontor i Stockholm.

Foto: Olle Melkerhed

Genom lokala kontor och nya verktyg utvecklar Bonnier News både teknik, arbetssätt och medarbetare.

Erik Claesson har precis börjat i en för honom ny roll, i ett nytt team som jobbar med en ny produkt. Som produktägare på Bonnier News arbetar han nu med Mina Sidor, koncernens kundservicesida för hantering av prenumerationer och abonnemang.

Erik Claesson

Titel: Produktägare.

Utbildning: Kognitionsvetenskap, Linköpings universitet, examen 2012.

Vilken tidning skulle du helst vilja bli intervjuad av? ”Dagens Industri, det är den jag mest läser själv.”

Började i annan koncern

Erik jobbar på Bonnier News utvecklingskontor i Sundsvall, men 2016 när han inledde sin bana inom företaget började han egentligen på Mittmedia. Bolaget blev uppköpta av Bonnier News 2020 och utgör numera koncernens lokala tidningar.
– Den resan har gått över förväntan. Bonnier News är ju en stark spelare inom media och jag känner att de är väldigt bra på att lyfta individen, både när det gäller balans mellan arbete och privatliv och mer övergripande frågor. Till exempel har det hållits workshops om mångfald, vilket visar att det är frågor man verkligen vill jobba med.

Större möjligheter till distansarbete

Bonnier News har idag en tydlig lokal förankring och finns på många orter ute i landet, och under pandemin har det blivit ännu tydligare. Erik ser att distansarbetet och flexibiliteten blivit större för medarbetarna.
– Hela koncernen har blivit bättre på videomöten. Tidigare var mycket koncentrerat till kontoret men under pandemin har det hänt väldigt mycket på den fronten. Nu är vi mer flexibla och kan arbeta digitalt på ett helt annat sätt.

”Att se hur folk börja använda det man varit med och tagit fram är en väldigt speciell känsla”

Givande att jobba för kollegorna

Tidigare hade Erik rollen som UX-designer. Då utvecklade han de digitala verktyg som Bonnier News använder i arbetet, bland annat det program som alla reportrar i koncernen skriver sina artiklar i.
– Det kändes stort när det lanserades – att få komma ut på redaktionen och se hur folk börja använda det man varit med och tagit fram är en väldigt speciell känsla! Generellt tycker jag om att bygga verktyg för folk som sitter i samma hus, då har man möjlighet att gå och prata och få feedback och höra att redaktionen uppskattar det man gjort.

Tre kommande stora medietrender enligt Erik: 

1. Det blir intressant att se vart poddar och ljudnyheter tar vägen. Har vi ett samhälle där användarna inte har tid att konsumera nyheter med ögonen, men gärna med öronen?
2. DN provar nu ett intressant grepp med nyhetsinnehåll på Tiktok och använder sig av influencers för att förmedla innehåll.
3. Kvalitetsjournalistik och källkritik blir nog ännu mer relevant när mängden fake news och desinformation ökar på grund av kriget.

Text: Fridah Jönsson

Bonnier News

Bonnier News är Nordens största mediehus med varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri. Bonnier News har ca 8000 medarbetare och når dagligen över 6 miljoner människor. Vi värnar vi om det fria ordet och gör skillnad genom journalistik som når och berör många.  

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Bonnier News
”Du kan vara öppen med vad du tycker och blir lyssnad på”
Läs mer
Malin Nilsson ståendes i Deloittes stilrena lokaler
Deloitte
”Du utvecklas i en trygg miljö med stöd från både kollegor och ledare”
Läs mer
Arbetsförmedlingen
”Det känns bra att vara med och bidra till något större”
Läs mer
Linda Klamer, projektledare och RPA-utvecklare på EVRY, står på ett kontor och ler mot kameran. Bakgrunden är suddig och taket gnistrar lite i en lila ton.
Tietoevry
”Man levererar som bäst om man får göra det man tycker är kul”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Hållbarhet och hög lön är viktigast för generation Z

Hållbarhet, en tydlig karriärväg och möjlighet till en hög framtida inkomst är bland de viktigaste attributen när unga väljer arbetsgivare.

Läs mer
Din karriär
Så landar du jobbet via sociala medier

Sociala medier är numer regel än undantag i jakten på drömjobbet. Charlotta Nordström, digital expert på Proffice, tipsar om hur du använder de digitala kanalerna för att landa nästa jobb.

Läs mer
Din karriär
Från praktikant till Data Scientist på iZettle

Många är de tech-startups som drömmer om att revolutionera användarnas vardag och utgöra starten för en ny era i vårt köpbeteende. iZettle är en av aktörerna som lyckats.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer