Civilingenjör

Elektroskandia

”Brinner man för hållbarhet är vi ett häftigt bolag”

2019-09-16

Text: Eva Rydinger

Foto: Pressbild

Marknadsdirektör Michael Almqvist Maisor står i en ljus lokal med gröna växter och fönster bakom sig.

Som elgrossist har Elektroskandia en självklar plats när samhället blir allt mer uppkopplat och elektrifierat.

Elektroskandia säljer och distribuerar allt inom el. Man äger också vitvarumärket Cylinda. Bolaget står på stadig grund med sina 114 år i branschen, sex miljarder i omsättning och 800 anställda. Michael Almqvist Masior har i olika roller arbetat på Elektroskandia i nästan tjugo år. Den långa karriären började som teknisk säljare – idag är han marknadsdirektör och sitter i företagets ledningsgrupp:

 

Som individ har man goda möjligheter till karriärsutveckling här, både nationellt och globalt. Många stannar länge, i genomsnitt över tio år, och kommer gärna tillbaka. Att vi tillhör en familjeägd världsomfattande koncern – Sonepar – skapar en väldig trygghet och långsiktighet.

Michael Almqvist Masior

Titel: Marknadsdirektör
Utbildning: Ekonomi, Handelshögskolan samt div Ledarskap-, sälj- & marknadsutbildningar.
Vilken anser du är en av de stora tekniska innovationerna? LED-dioden. Vi har sparat oerhört mycket energi i samhället sedan den tekniken började användas.

Varför ska talanger söka sig till Elektroskandia?

Vi har tydliga värderingar, ett väldigt bra arbetsklimat och vi lever i en framtidsbransch – elektrifieringen av samhället fortsätter, både i städer och på landsbygd. Vi jobbar också med ett tydligt hållbarhetstänk, inte minst via energieffektivisering. Brinner man för hållbarhet är vi ett häftigt bolag.

Vad betyder entreprenörskap för Elektroskandia?

I vår bransch måste man utveckla sig hela tiden. Nu har vi fokus på digital innovation, att addera värde och upplevd kvalitet till vår affärsmodell. Vi har väl utvecklad webbhandel och full integration mot våra kunders affärssystem men har samtidigt en support där människor möter människor, till exempel i våra butiker.

Mångfald och jämlikhet är viktig för Elektroskandia – berätta!

Vi verkar i en bransch som har varit mansdominerad länge men vi har stort fokus på att skapa jämställdhet. Idag är vi 23 procent kvinnor och vi blir hela tiden fler. Inom området belysning börjar vi få jämvikt och vår ledningsgrupp är jämställd – det skapar en väldigt bra dynamik.

Finns det något du är speciellt stolt över?

Förra året byggde vi ett helt nytt logistikcenter på 43 000 kvm. Det var en oerhört stor operation och en tuff situation när vi flyttade hela lagret. Men hela bolaget samlade sig runt uppgiften och löste den – för våra kunders skull. Vi är mycket stolta över det, och det har också skapat en samhörighet i bolaget. Idag är vi effektivare och har en högre servicegrad än vad vi någonsin har haft, avslutar Michael Almqvist Masior.

Elektroskandia

Elektroskandia marknadsför och säljer elmateriel och system inom kraft/automation, tele/data/säkerhet, belysning, hushållsmaskiner och industriförnödenheter. Verksamheten omsätter KSEK 6.048.285 (2017) och vi har 857 medarbetare på 48 platser runt om i landet.   Läs mer: www.elektroskandia.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Cecilia Skalk står på balkong och håller i räcket.
Condesign
”Mitt mål är att bidra till en säkrare och tryggare framtid”
Läs mer
Anton Larsson och Maeva Badaire, Kollmorgen
Kollmorgen
”Det finns ett starkt driv att testa nya innovationer”
Läs mer
Maskinprojektledaren Simon Tallnäs Winther sitter på en grön stol vid ett litet bord i Essitys ljusa lokaler. Han tittar in i kameran och ser tillfreds ut.
Essity
”Essity GO! Program blev min språngbräda ut i världen”
Läs mer
Sara Öberg, JM
JM
”Jag bidrar till att skapa hem där människor ska bo”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Så viktigt är ditt personliga varumärke

Ett starkt personligt varumärke kan vara vägen till en lyckad ”livskarriär".

Läs mer
Din karriär
Show me the money!

Trygghet i form av pengar väger tungt i en värld präglad av pandemi, krig och inflation. I alla fall om man ska tro dagens unga talanger som sätter framtida hög inkomst allt längre upp på prioriteringslistan.

Läs mer
Din karriär
Så hittar du de ”osynliga” jobben

Allt fler arbetsgivare skippar traditionella platsannonser till förmån för kontakter och sociala medier. Här tipsar experten om hur du hittar dessa dolda jobb, tar kontakt med intressanta arbetsgivare – och ökar möjligheterna att få ditt drömjobb!

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer