Ekonomi

Ikano Bank

“Det är människorna som skapar värdet på Ikano Bank”

2019-05-23

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: André de Loisted

Malmö 180815
Patrick Lindqvist och Jessica Svantesson på Ikano Bank sitter i en trappa i en ljus kontorsbyggnad och ler mot kameran. I bakgrunden skymtar en soffgrupp.
Foto: André de Loisted

Att Ikano Bank är en del av Ikano-gruppen bidrar till stora utvecklingsmöjligheter för medarbetarna

En stark och tydlig kultur med framåtanda som vilar på arvet från Ingvar Kamprad. Jessica Svantesson, Global IKEA Key Account Manager, och Patrick Lindqvist, Head of IT development, menar att det interna samarbetet är en framgångsfaktor på Ikano Bank.

Patrick Lindqvist

Titel: Head of IT development.

Utbildning: Magister i ekonomi, fil. kand. i systemvetenskap. Lunds universitet, examen 1997.

Smultronställe: ”Österlen – för det böljande landskapet och matkulturen.

Jessica Svantesson

Titel: Global IKEA Key Account Manager.

Utbildning: Magister i internationell ekonomi, Växjö universitet, examen 1998. Smultronställe: ”Hallands Väderö – en liten ö som bara nås via båt. Ön har kristallklart vatten, härliga bad och en fin natur att promenera i.”

Vilka utvecklingsmöjligheter finns det?

Jessica: – Ikano Bank är ett relativt litet företag med verksamhet i nio länder. Det är inte alls hierarkiskt och vi jobbar i team över landsgränserna. Att vi är en del av Ikanogruppen innebär fantastiska möjligheter för medarbetare som vill fördjupa sig, bredda sig eller byta inriktning i karriären, säger hon och fortsätter:

– Det finns en tro på medarbetarna – det är människorna som skapar värdet på Ikano Bank. Vill du utvecklas och utveckla företaget så får du chansen. Jag började som trainee 1998 och i dag sitter jag i ledningsgruppen för banken.

Hur kan en arbetsdag se ut?

Patrick: – Jag försöker dagligen ta mig tid till ledarskapet som jag menar har fyra dimensioner, där de två första är att leda sig själv och de man har ansvar för. Det tredje är att jobba med ledarskap i sidled genom att möta andra ledare i bolaget. Jag försöker återkoppla till ledningen varje dag – lika mycket som de behöver leda mig behöver jag hjälpa dem att leda bolaget.

Berätta om ett tillfälle då du var stolt över din arbetsgivares insats!

Jessica: – Vi samarbetar bland annat med MINE i Malmö, som jobbar för etnisk mångfald i näringslivet. Samarbetet stämmer väl överens med vår vilja att bidra till mer mångfald i samhället. Det i sin tur skapar ett bättre företag och ett mer attraktivt erbjudande till våra kunder. Vi har fått in flera nya kollegor den vägen.

Vad är på gång hos er just nu?

Patrick: – Vi är en digital bank som kom in som en utmanare i bankvärlden. Mitt uppdrag är att skapa digitaliserings- och förändringskraft internt. Just nu söker vi vägledning i vårt arv i form av Ingvar Kamprad och hans principer, som bland annat handlar om hur man genom samarbete och att använda sig av allas styrkor skapar framgång.

Ikano Bank

Ikano Bank startades precis som IKEA för att ge de ‘många människorna’ ett bra alternativ i vardagen. Vi erbjuder enkla förmånliga banktjänster till privatpersoner, samt säljstödjande finansiering, leasing och factoring till företag.

Läs mer: www.ikanobank.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Therese Selander, Sector Alarm
Sector Alarm
”Vi gör skillnad och skapar trygghet i människors hem”
Läs mer
Deloitte
“Jag leder ett av våra största globala revisionsuppdrag”
Läs mer
Folksam
”Många har bytt mellan olika roller och områden inom bolaget”
Läs mer
Anna Sundlöf-Eriksson står leende med armarna i kors.
Business Sweden
”Det finns många bra människor att ta rygg på och lära sig av”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Förväntad lön hos nyexade studenter 2021

Studenternas löneförväntan förblev relativt konsekvent 2020 jämfört med 2019. I år ser vi en ökning.

Läs mer
Din karriär
Lönerna som nyexade studenter förväntar sig

En hög framtida lön är bland det viktigaste för nyexaminerade studenter.

Läs mer
Din karriär
Fem steg till en vinnande LinkedIn-profil

Redo för nytt jobb? Här är fem steg till en vinnande LinkedIn-profil.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer