2019-05-23
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: André de Loisted
Att Ikano Bank är en del av Ikano-gruppen bidrar till stora utvecklingsmöjligheter för medarbetarna
En stark och tydlig kultur med framåtanda som vilar på arvet från Ingvar Kamprad. Jessica Svantesson, Global IKEA Key Account Manager, och Patrick Lindqvist, Head of IT development, menar att det interna samarbetet är en framgångsfaktor på Ikano Bank.
Patrick Lindqvist
Titel: Head of IT development.
Utbildning: Magister i ekonomi, fil. kand. i systemvetenskap. Lunds universitet, examen 1997.
Smultronställe: ”Österlen – för det böljande landskapet och matkulturen.
Jessica Svantesson
Titel: Global IKEA Key Account Manager.
Utbildning: Magister i internationell ekonomi, Växjö universitet, examen 1998. Smultronställe: ”Hallands Väderö – en liten ö som bara nås via båt. Ön har kristallklart vatten, härliga bad och en fin natur att promenera i.”
Jessica: – Ikano Bank är ett relativt litet företag med verksamhet i nio länder. Det är inte alls hierarkiskt och vi jobbar i team över landsgränserna. Att vi är en del av Ikanogruppen innebär fantastiska möjligheter för medarbetare som vill fördjupa sig, bredda sig eller byta inriktning i karriären, säger hon och fortsätter:
– Det finns en tro på medarbetarna – det är människorna som skapar värdet på Ikano Bank. Vill du utvecklas och utveckla företaget så får du chansen. Jag började som trainee 1998 och i dag sitter jag i ledningsgruppen för banken.
Patrick: – Jag försöker dagligen ta mig tid till ledarskapet som jag menar har fyra dimensioner, där de två första är att leda sig själv och de man har ansvar för. Det tredje är att jobba med ledarskap i sidled genom att möta andra ledare i bolaget. Jag försöker återkoppla till ledningen varje dag – lika mycket som de behöver leda mig behöver jag hjälpa dem att leda bolaget.
Jessica: – Vi samarbetar bland annat med MINE i Malmö, som jobbar för etnisk mångfald i näringslivet. Samarbetet stämmer väl överens med vår vilja att bidra till mer mångfald i samhället. Det i sin tur skapar ett bättre företag och ett mer attraktivt erbjudande till våra kunder. Vi har fått in flera nya kollegor den vägen.
Patrick: – Vi är en digital bank som kom in som en utmanare i bankvärlden. Mitt uppdrag är att skapa digitaliserings- och förändringskraft internt. Just nu söker vi vägledning i vårt arv i form av Ingvar Kamprad och hans principer, som bland annat handlar om hur man genom samarbete och att använda sig av allas styrkor skapar framgång.
Ikano Bank
Sociala medier är numer regel än undantag i jakten på drömjobbet. Charlotta Nordström, digital expert på Proffice, tipsar om hur du använder de digitala kanalerna för att landa nästa jobb.
Läs merEtt personligt varumärke är både bra och nödvändigt att ha för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag.
Läs merFramtidsforskaren Kjell A Nordström spår en annorlunda arbetsmarknad post-corona.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer