Ekonomi

Ellos Group

”Ellos Group är öppna för nytänk och har stora visioner”

2021-05-25

Lästid ca 2 min

Lovisa Ahlm, Ellos

Ekonomi

Raket loggaRaketer
De arbetsgivare som klättrat minst sex placeringar på listorna sedan förra årets undersökning.

+6

Foto: Julia Sjöberg

Lovisa Ahlm är en del av det affärsutvecklingsteam som tar svenska Jotex inom Ellos Group till Europa.

Ellos Group har under de senaste åren haft en stark tillväxt inom heminredning i Norden. Jotex är nu första varumärket inom gruppen som fullt ut lanseras i Europa. Market Lead Manager Lovisa Ahlm ansvarar för att bygga varumärket i Nederländerna och Polen.
– Jag började på Jotex i december 2020 och lockades av deras stora visioner, sätt att tänka nytt och vilja att utvecklas. Min roll är bred och att få vara med och lansera företaget utomlands är en kul resa, säger hon.

Lovisa Ahlm

Titel: Market Lead Manager.

Utbildning: Ekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Bachelor i Business Management inriktning sociala medier och e-commerce, International School of Management, Sydney. ICMS, Manley, examen 2018.

Vad kan du inte vara utan i ditt hem? ”Jag inspirerades av vår stylist på en av våra plåtningar och nu är jag helt besatt av färska blommor i olika unika vaser.”

Har ni hunnit se något resultat än?

– Jotex lanserades i Europa i början av året som en del av Ellos Groups Europasatsning och det har gått över förväntan. Nu sätter vi mer långsiktiga strategier för vad som fungerar i de olika länderna för att fortsätta vara framgångsrika. Vårt team samarbetar med interna kanaler för att varumärket ska byggas så bra som möjligt på de nya marknaderna.

Hur ser din roll ut?

– Jag är ansvarig för att bygga varumärket Jotex i Nederländerna och Polen. Jag ansvarar för PR, sociala medier, influencer marketing, har budgetansvar samt stöttar en medarbetare som arbetar strategiskt med Polen.

Berätta mer, ge exempel på hur ni tänker!

– Det kreativa är hela tiden närvarande när vi tittar på vilket material vi ska ta ut i sociala medier, PR och genom våra samarbeten för att presentera varumärket på bästa möjliga sätt. Video och bild ska ha en tydlig vision eller berättelse som attraherar kunden. Vi vill ta modevärlden till inredningen genom att tänka på ditt hem som din garderob – att du skapar ett hem som du trivs i och som uppdateras enligt trender precis som din garderob.

Vad har ni på gång?

– Just nu får alla på Jotex gå en kurs i heminredning för Frida Ramstedt som driver inredningsbloggen Trendenser. Det är en otrolig förmån som kommer att hjälpa oss med visionen att utbilda och hjälpa våra kunder ännu mer inom området.

”Inom Jotex finns ingen prestige och vi har kul varje dag.”

Hur är stämningen hos er?

– Ellos Groups kultur kännetecknas av ödmjukhet, entreprenörskap och glädje. Inom Jotex finns ingen prestige och vi har kul varje dag. Det är en platt organisation där titeln inte spelar någon roll, alla är öppensinnade och välkomnar nytänkande.

3 saker att tänka på när du är ny på jobbet

1 Var ödmjuk, analyserande och försök förstå hur företaget jobbar innan du hittar sätt att utveckla verksamheten.

2 Visa ett driv, ett stort engagemang och att du är intresserad av verksamheten. 

3 Ha en positiv inställning. Bygg relationer med kollegorna för att se hur ni kan jobba tillsammans på bästa möjliga sätt.

Text: Tina Lindström Carlsson

Ellos Group

Ellos Group är Nordens ledande distanshandelsföretag med varumärkena Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. Ellos Group – med huvudkontor i Borås – är verksamt i samtliga nordiska länder. Sedan 2020 finns vi även i Tyskland, Polen, Nederländerna och Österrike.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Aweza Diliwi, Ellos
Ellos Group
”Branschen definieras av högt tempo och snabb föränderlighet”
Läs mer
Folksam
”Hållbarhet i fokus och goda möjligheter att utvecklas”
Läs mer
Johanna Widegren & Marcus Örtengren  sitter i Grant Thornton lokaler vid ett vitt stort konferensbord. I taket hänger lampor och växter i olika former.
Grant Thornton
”På Grant Thornton har vi kollegor som utmanar, stöttar och pushar”
Läs mer
Accountor
Framåtanda och vänlig kultur på Accountor
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Bli framtidens digitala ledare!

Digitaliseringen har lett till nya beteenden och behov hos människor. Vi reder ut vad det innebär att vara en ledare i dagens digitala värld.

Läs mer
Din karriär
Hjärnforskaren: Mobilen kan göra dig deprimerad

Mobilen är en digital godisskål som kan få oss att prestera sämre och bli mer stressade. Det menar hjärnforskaren Katarina Gospic – som tycker att vi ska bli bättre på att använda mobilen med en intention.

Läs mer
Din karriär
Så landar du jobbet via sociala medier

Sociala medier är numer regel än undantag i jakten på drömjobbet. Charlotta Nordström, digital expert på Proffice, tipsar om hur du använder de digitala kanalerna för att landa nästa jobb.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer