Ekonomi

Accountor

Framåtanda och vänlig kultur på Accountor

2020-06-09

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Sigrid Malmgren

Framtid är ett av Accountors värdeord. Den ledande aktören utvecklar sina medarbetare och tjänster för att ligga i framkant.

En av norra Europas största fullservicebyråer inom redovisning, lönehantering, rådgivning och HR-tjänster bidrar med sina drygt 300 medarbetare till att kunderna uppnår resultat. Sofia Bley Claesson, Head of HR på Accountor, är en del av företaget sedan april 2018.
– Accountor har en vänlig företagskultur och arbetsmiljö, det märkte jag direkt när jag klev över tröskeln. Här finns en puls och det händer mycket.

Sofia Bley Claesson

Titel: Head of HR
Utbildning: Fil. kand. företagsekonomi, Uppsala universitet, examen 1992. Juridik, arbetsrätt och beteendevetenskap, enstaka kurser
Smultronställe: ”Norra Bohuslän dit vi åker varje sommar, där kan jag hämta energi genom att bara sitta och titta ut över västerhavet.”

Finns i sju länder

Samarbeten med universitet, högskolor och yrkeshögskolor bidrar till att studenter erbjuds praktikplatser på något av Accountors kontor i landet.
– Här finns goda utvecklingsmöjligheter och ett omfattande webbaserat utbildningkoncept genom Accountor training. Vi jobbar dessutom med auktorisation genom vårt medlemskap i branschorganisationen Srf konsulterna. Accountor har en internationell räckvidd genom närvaro i sju länder.
– Samtidigt är vi stolta över att det finns en småskalighet och en personlig närvaro. Vi jobbar med löner och redovisning som är applicerbara på alla branscher och industrier. Våra kunder är allt från små organisationer till större aktiebolag. Vår medarbetare har en bra mix av olika bakgrunder och kompetenser vilket speglar våra kunder och deras behov.

Lockar nya medarbetare

Accountor fokuserar på sitt employer brandingarbete och ett bevis på framgången är att företaget kontinuerligt rekryterar inom områden där det råder kompetensbrist.
– Vi lyckas väldigt väl med att fylla på med kompetenta kollegor på våra nio kontor. Vi ser också att antalet besökare på vår hemsida och sociala medierkonton har ökat, säger Sofia och fortsätter:
– Employer Branding kommer inifrån och är ett långsiktigt arbete. När medarbetare känner sig stolta och talar väl om företaget, det är då man har lyckats med sitt varumärke

Stärker det gemensamma varumärket

Under de senaste åren har Accountor vuxit genom ett antal förvärv och är kända under olika företagsnamn.
– Vi fokuserar på att utveckla våra gemensamma värden och på så sätt stärka vårt varumärke. Vi jobbar bland annat med att utveckla våra digitala flöden, både i våra interna processer och ute hos våra kunder, säger Sofia och avslutar:
– Ett av våra värdeord är framtid – det handlar om att vi verkligen vill vara kreativa och innovativa, vi vill ligga i framkant både när det gäller utveckling av medarbetarna, utbud och tjänster. Vi vill kommunicera på ett ärligt och tillförlitligt sätt.

Accountor

Accountor är en del av Accountor Group. I Sverige är Accountor ett av de största bolagen inom redovisning, lön och HR. Företaget har drygt 300 anställda konsulter som arbetar med löneadministration, redovisning, skatterådgivning och HR-tjänster. Accountor finns på 9 orter: Stockholm (huvudkontor), Västervik, Gävle, Malmö, Lund, Göteborg, Uppsala, Karlstad och Karlskoga.

Läs mer: https://www.accountor.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Asus
”Vi får stort kreativt utrymme att göra det vi tror på”
Läs mer
PostNord
”Här laddar jag och får en energiboost av mina kollegor”
Läs mer
Malmö 210421
Martin Warnerbring på Folksam.
Foto: André de Loisted
Folksam
”Jag går igång på att göra det svåra enkelt”
Läs mer
Viktoria Pettersson står utomhus vid ett blommande träd.
Ludvig & Co
”Vi kommer nära våra kunder och deras beslut i vardagen”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Sugen på att rädda världen?

Vill du vara en av de som tacklar klimathotet och jobbar mot en grönare framtid? Här är 5 yrken inom hållbarhet.

Läs mer
Din karriär
”Det handlar om att hitta sitt ‘varför’”

Han är nätverksexperten som har lyckats fixa jobb till nästan 500 personer. Entreprenören Michael Saliba tycker att företagen borde bli lite smartare när de ska anställa – och uppmanar unga i karriären att våga ställa de större frågorna.

Läs mer
Din karriär
Så viktigt är ditt personliga varumärke

Ett starkt personligt varumärke kan vara vägen till en lyckad ”livskarriär".

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer