Ekonomi

Ellos Group

”Jag får vara med och påverka i verksamhetens alla delar”

2022-06-01

Lästid ca 2 min

Josefine Motten Werneby står i Ellos ljusa lokaler.

Foto: Julia Sjöberg

På e-handelsföretaget Ellos Group får medarbetarna stora möjligheter att ta sig an nya utmaningar.

Josefine Motten Wernerby började 2021 på e-handelsföretaget Ellos Group. Hon berättar om en öppen och tillåtande arbetsplats.
– Det är en härlig kultur och du kan vara som du är. Jag har känt mig välkomnad av alla jag träffat under min tid som ny och det finns en genuin nyfikenhet inom bolaget.

Josefine Motten Wernerby

Titel: Business Controller. Inom kort Operations Controlling Manager.

Utbildning: Civilekonom, Högskolan i Borås, examen 2015.

Vad gör du helst på fritiden? ”Jag gillar att vara ute. Jag och min man har en hund så det blir långa promenader och vi springer gärna tillsammans i skogen.”

Vad lockade dig till Ellos Group?

– Ellos har alltid varit närvarande i Borås där jag är uppvuxen, och har ett gott rykte som arbetsgivare. Dessutom gillar jag att det går att känna igen sig i vår kärnkund – kvinnan mitt i livet. Ellos har gjort en imponerande resa från ett klassiskt postorderföretag till ren e-handel. Försäljningen, framför allt av hemprodukter, har växt mycket de senaste åren och det finns många intressanta utmaningar att ta tag i.

Vad innebär ditt jobb som Business Controller!

– Det är en spännande roll där jag får vara delaktig i verksamhetens alla delar, från inköp till att vi levererar till kunderna. Jag jobbar till stor del med att analysera resultat och förklara dem för verksamheten. Rollen handlar också om att komma på nya sätt att effektivisera verksamheten och skapa underlag för att visa hur det påverkar vår lönsamhet.

”Det är en härlig kultur och du kan vara som du är. Jag har känt mig välkommen av alla jag träffat under min tid som ny på bolaget"

Berätta om din kommande roll som Operations Controlling Manager!

– Jag är jättetaggad på att ta mig an rollen och att på sikt leda ett mindre team. Operations är en central funktion för alla bolag
i koncernen och innefattar allt som handlar om logistikprocessen, som lagring, plock och pack och distribution av varor och även vår kundtjänst. Jag och teamet kommer bland annat att jobba med prognos- och produktionsplanering, men en stor del handlar om att förbättra och utveckla processer för Operations controlling-funktion.

Du fick pris som Årets Nykomling på er årliga till- ställning Ellos Group Awards. Hur känns det?

– Jätteroligt och hedrande! Det känns fantastiskt att bli uppmärksammad och få bekräftelse på att det jag gör är bra. Det har också hjälpt till att skapa nya kontaktytor inom koncernen. Vi är runt 600 anställda och jag träffar ständigt nya människor.

Josefines topp 3 bästa saker med att jobba på Ellos:

1. Här är det självklart att du inte ska behöva välja mellan karriär och familjeliv.
2. Det är en utvecklande miljö och du stöttas av dina chefer och kollegor.
3. Det är prestigelöst – man vill att alla ska lyckas, trivas och ha det bra.

Text: Tina Lindström Carlsson

Ellos Group

Ellos Group är Nordens ledande distanshandelsföretag med varumärkena Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom. Ellos Group – med huvudkontor i Borås – är verksamt i samtliga nordiska länder. Sedan 2020 finns vi även i Tyskland, Polen, Nederländerna och Österrike.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Lovisa Ahlm, Ellos
Ellos Group
”Ellos Group är öppna för nytänk och har stora visioner”
Läs mer
Aweza Diliwi, Ellos
Ellos Group
”Branschen definieras av högt tempo och snabb föränderlighet”
Läs mer
Svensk Exportkredit
”Våra projekt gör skillnad för svensk export, industrins omställning och för framtiden”
Läs mer
David Bergstrand i Folksams ljusa lokaler.
Folksam
”Allt vi gör har kunderna i fokus – de är både ägare och kunder”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Google: ”Konstruktiv missnöjdhet är något vi söker”

År efter år toppar Google listorna bland de mest attraktiva arbetsgivarna världen över, så även i årets studentundersökning.

Läs mer
Din karriär
Så här känner du igen en bra arbetsplats

Under vår livstid spenderar vi i genomsnitt 99 117 timmar på jobbet. Av den anledningen förtjänar du att vara på en arbetsplats där du trivs och mår bra. Men hur vet du att en arbetsplats är bra innan du börjat jobba där? Ledarskapscoachen Clara Löfvenhamn vet hur du redan under första arbetsintervjun kan ta reda på det.

Läs mer
Din karriär
Fem steg till en vinnande LinkedIn-profil

Redo för nytt jobb? Här är fem steg till en vinnande LinkedIn-profil.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer