2022-06-01
Lästid ca 2 min
Foto: Patrik Lundin
Idris Danishmand, rådgivare på Almi, stöttar kunderna på deras digitaliseringsresa.
Almi erbjuder affärsutveckling, finansiering och riskkapital till små- och medelstora företag. Idris Danishmand är sedan 2015 rådgivare på det statligt ägda bolaget.
– I min roll inom affärsutveckling arbetar jag främst med digitaliseringsfrågor där jag coachar företag i deras digitaliseringsresa. Jag möter kunder inom olika branscher och i olika faser – det är väldigt utvecklande och stimulerande.
Idris Danishmand
Titel: Affärsrådgivare (Digitalisering).
Utbildning: Innovationsteknik och marknadsföring, Mälardalens universitet och Örebro universitet, examen 2015. E-Commerce, digital transformation, 2021.
Vad gör du gärna på fritiden? ”Jag tränar dagligen och vandrar när tiden finns. Jag har varit elitidrottare vilket gör att det är naturligt med aktivitet och träning, och det är något jag behöver för att få balans och energi.”
– Tillsammans med våra kunder jobbar jag bland annat med digital marknadsföring, e-handel, artificiell intelligens, Internet of Things (IoT), automation och interna processer, områden jag verkligen brinner för och får energi av. Jag älskar när jobbet består av utmaningar samtidigt som jag vill inspirera kunder i deras utveckling och vara en del av att de når sina mål. Jag har också riktigt bra och kompetenta kollegor, vi har roligt på jobbet.
– Jag kom i kontakt med Almi under mina studier då jag fick hjälp med coaching och patentsökning. Eftersom jag pluggade innovationsteknik blev Almi min drömarbetsplats. Jag kände genast ”där jag vill jobba” och det var lockande att få vara med och hjälpa andra i innovationsprocessen. Då hade jag startat upp en egen e-handel och gjort affärer mellan Sverige och Kina. Med den erfarenheten i bagaget och en färsk examen bestämde jag mig för att söka jobb hos Almi – och resten är som man säger, historia.
”Att följa och stötta mina kunder på deras tillväxtresa är det bästa med mitt jobb”
– Jag formar både arbetsstrukturen och de möten jag har efter kunden, men självklart med bas i Almis arbetsprocess och våra erbjudanden. Då varje kund är unik behöver jag vara kreativ för att tillfredsställa behovet, vilket passar mig väldigt bra. Vi har en viktig roll i det företagsfrämjande systemet, och det är en härlig känsla att veta att mitt arbete gör verklig skillnad för de företag jag möter. Att följa och stötta mina kunder på deras tillväxtresa är det bästa med mitt jobb.
Idris topp 3 råd till den som är ny på jobbet:
1. Var öppen och nyfiken från början.
2. Lär dig av dina kollegor men skapa en egen personlighet i jobbet – då blir det hållbart i längden.
3. Välj att jobba inom ämnen och områden som ger dig mycket energi.
Almi
Almi AB investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.
Läs mer: www.almi.seKänner du liksom många andra att möten har blivit till en stor stressfaktor i arbetslivet när det egentligen borde vara ett hjälpmedel? Faktum är att möten är en förutsättning för framgång – om det görs på rätt sätt. Nu blomstrar nya mötestrender för att effektivisera och göra möten till en trevligare upplevelse. Vi har samlat några av dem.
Läs merI jakten på drömjobbet vet fantasin ibland inga gränser.
Läs merÄr det dags att inventera bland dina mål och värderingar? Ett ”personligt mission statement” visar vart du är på väg.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer