Civilingenjör

Essity

”På Essity kan din karriär ta vilken riktning som helst”

2021-06-02

Lästid ca 2min

Filippa Rexed och Deniz Yordanov, Essity

Civilingenjör

Raket loggaRaketer
De arbetsgivare som klättrat minst sex placeringar på listorna sedan förra årets undersökning.

+13

Foto: Julia Sjöberg

Filippa och Deniz kickstartar karriären bland innovationer och kända varumärken.

Att kliva ombord på det ledande globala hygien-och hälsobolaget Essity och bli en del av det populära GO! programmet innebär en intensiv start på karriären. Deltagarna lägger grunden för en framtida karriär med oändliga möjligheter. Filippa och Deniz är snart halvvägs genom graduateprogrammet.

Filippa Rexed

Titel: GO! Graduate Sales 

Utbildning: Civilingenjör, maskinteknik, masterexamen i kvalitets- och verksamhetsutveckling, Chalmers tekniska högskola, examen 2020.

Favoritinnovation: Tork EasyCube®, som är en tjänst inom datadriven städning, och som tillhandahåller data i realtid så att städpersonalen kan arbeta mer effektivt, prioritera brådskande behov och förbättra hygien och kvalitet.

Antingen/Eller

Nytänkande

Traditioner

Storstan

Landet

Yoga

Löpning

Tala

Lyssna

Lokalt

Globalt

Varför valde ni Essity och GO!-programmet?

Filippa:  – Jag fick ett otroligt positivt intryck av Essity under Chalmers arbetsmarknadsdagar och tycker att GO! programmet har ett väldigt bra upplägg. Under två års tid får du rotera mellan flera avdelningar och se olika delar av bolaget. Det finns några fasta utbildningsmoduler, men i övrigt skräddarsys programmet utifrån dina intressen och ambitioner.

Deniz: – För mig lockade också Essitys ambitiösa hållbarhetsarbete och den breda produktportföljen med allt från Libero barnblöjor till TENA inkontinensskydd och Tork hygienlösningar.

Deniz Yordanov

Titel: GO! Graduate Sourcing

Utbildning: Civilingenjör, industriell ekonomi, masterexamen i kvalitets- och verksamhetsutveckling, Chalmers tekniska högskola, examen 2020.

Favoritinnovation: TENA SmartCare™, som är en ny digital lösning inom kontinensvård. Återanvändbara sensorer sätts på ett av TENA:s inkontinensskydd och ger information i realtid om när det är dags att byta skydd.

Antingen/Eller

Börja tidigt

Jobba sent

Planera

Improvisera

Storstan

Landet

Löpning

Yoga

Lokalt

Globalt

Hur ser er jobbtillvaro ut?

Deniz:  – Jag jobbar på Essitys globala inköpsavdelning. Utöver att vara strategisk inköpare så har jag och mitt team också ett ansvar för hållbara inköp. På Essity får du ta mycket ansvar från start. Jag har till exempel fått i uppdrag att ta fram en strategi för ökad mångfald och jämställdhet i leverantörsledet. Nästa steg blir att flytta utomlands för att jobba med Supply Planning.

Filippa: – Jag arbetade tidigare med försäljning av Tork hygienlösningar i Sverige, men har nu flyttat över till en global roll där jag jobbar med framtidens innovationer. Det handlar om tjänster som vi utvecklar i nära samarbete med våra kunder och fokus ligger framför allt på digitalisering. Min nästa roll kommer att vara inom e-handel.

Har Essity levt upp till era förväntningar?

Filippa: – Med råge. Det känns som karriären kan ta vilken riktning som helst. Även om jag har valt att inleda karriären inom försäljning finns det stora möjligheter att gå vidare inom andra delar inom organisationen.

Deniz: – Jag trivs väldigt bra, inte minst med kulturen och ledarskapet. Cheferna är skickliga, varma och inkluderande, och måna om att vi medarbetare utvecklas och har balans i livet. 

Text: Jacqueline Fahlander

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våraprodukter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Kristofer Wreimer, Essity
Essity
”På Essity finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig”
Läs mer
Essity
”Vi hjälper våra kunder att bli mer hållbara och cirkulära”
Läs mer
Linda Edlund, Essity
Essity
”Vi stärker kvinnor genom att bryta barriärer kring mens och inkontinens”
Läs mer
Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.
Essity
”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
”Det handlar om att hitta sitt ‘varför’”

Han är nätverksexperten som har lyckats fixa jobb till nästan 500 personer. Entreprenören Michael Saliba tycker att företagen borde bli lite smartare när de ska anställa – och uppmanar unga i karriären att våga ställa de större frågorna.

Läs mer
Din karriär
Så hög blir lönen för färdigbakade studenter

Mycket spelar in när unga ska välja arbetsgivare i dag.

Läs mer
Din karriär
Maximera studietiden för att bli attraktiv på arbetsmarknaden

Att ha rätt utbildning är inte längre tillräckligt för att få ditt drömjobb. Här är tre tips som kan ge dig som student ett försprång på arbetsmarknaden.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer