Ekonomi

Asus

”Vi får stort kreativt utrymme att göra det vi tror på”

2020-09-03

Text: Elsa Sjögren

Foto: Felicia Yllenius

På ASUS får Lovisa Boström möjlighet att jobba nära produkterna och se sitt arbete användas globalt.

Möjligheten att kombinera sina två största intressen – teknik och marknadsföring – fick Lovisa Boström att söka sig till ASUS. Efter examen skickade hon iväg en spontanansökan till teknikföretaget. Hon fick napp, och nu har hon jobbat där i två år.
– Jag har alltid haft ett stort teknikintresse och byggde datorer som tonåring. Det är en bransch som jag brinner för. Mitt jobb på ASUS är för mig den perfekta kombinationen av mina två stora intressen: marknadsföring och teknik, säger hon.

Lovisa Boström

Titel: Junior Marketing Specialist.

Utbildning: Marknadskommunikation, Stockholms universitet, examen 2018.

Vem inspirerar dig?
”Min farmor är en av de personer som inspirerar mig allra mest. Hon var en ödmjuk, givmild och harmonisk person med mycket energi som jag ser upp mycket till. Hon strålade alltid med positiv energi omkring sig och det är något jag försöker göra precis så som hon gjorde.”

Berätta om din roll!

– Jag jobbar som marknadsspecialist. Det innebär att jag lanserar, utvecklar och driver vår digitala marknadsföring tillsammans med återförsäljare och partners. Jag genomför lokala produktlanseringar i Norden, jobbar med sociala medier, videoannonse- ring, skriver copy och deltar på olika event. Det är en bred roll där varje dag är varierad och jag jobbar i olika projekt med parallella produktlanseringar.

Vad är unikt med att jobba på ASUS?

– Vi har en egen inhouse marknadsavdelning och vi får stort utrymme att göra det vi tror på. Att få det kreativa utrymmet är väldigt motiverande och inspirerande. Vi jobbar nära produkterna, som är kärnan i verksamheten, och testar dem själva. På ett globalt plan är ASUS duktiga på att blanda in regioner i produktutvecklingen och vi får tidigt lära känna produkterna.

Vad finns det för utvecklingsmöjligheter?

– ASUS är en stor global organisation och jag har kollegor över hela världen. Du kan jobba både i globala och lokala projekt och det finns många kontaktpunkter inom företaget. Man ser varje individs potential och skapar rätt möjligheter för just den personen.

”Jag är stolt över att jobba på ett så innovativt företag.”

Vad gör dig stolt över ditt jobb?

– Jag är stolt över att jobba på ett så innovativt företag som alltid strävar efter att ligga i framkant vad gäller teknik. Det är en mentalitet som genomsyrar hela företaget, man uppmuntras prova det nya och outforskade. Jag är dessutom stolt över att det vi gör lokalt inhouse sprids på europeisk och global nivå. Det är kul att det vi jobbar med här kan synas i hela världen.

Asus

ASUS grundades 1989, har över 30 års erfarenhet inom teknikindustrin och är enligt Fortune Magazine är ett av världens mest beundrade företag. ASUS är dedikerade att skapa produkter för dagens och morgondagens smarta liv. ASUS breda produktportfölj omfattar bärbara datorer, stationära datorer, smartphones och ett brett utbud av nätverksprodukter och komponenter. ASUS har mer än 17 000 anställda runt om i världen, varav 86 i Norden.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Folksam
”Hållbarhet i fokus och goda möjligheter att utvecklas”
Läs mer
Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.
Essity
”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”
Läs mer
Rådgivaren Julia Schultz i Almis färgglada lokaler.
Almi Företagspartner
”Det är viktigt för mig att känna stolthet för min arbetsgivare”
Läs mer
Theodor Danielson står lutad mot ett ståbord på ett kontor. Han ler mot kameran. Bakom honom står en soffgrupp.
Ludvig & Co
”Det var sporrande att ha egna kunder redan från dag ett”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Världens äldsta bloggare: “Det är aldrig för sent”

Hon kom över en gammal dator vid 90 års ålder och slog igenom som bloggare vid 99.

Läs mer
Din karriär
Maskinen ska vara steget före människan

Kapplöpningen mot framtidens bilindustri har bara börjat.

Läs mer
Din karriär
”Intraprenörer är doers som aldrig stannar upp”

Entreprenör är ett vedertaget begrepp, men vad är egentligen en intraprenör? Enligt Magnus Klofsten (bilden), professor i entreprenörskap vid Linköpings universitet, rymmer rollen handlingskraft, visioner och en stor dos mod.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer