2020-09-03

”Vi får stort kreativt utrymme att göra det vi tror på”

Text: Elsa Sjögren

Foto: Felicia Yllenius

På ASUS får Lovisa Boström möjlighet att jobba nära produkterna och se sitt arbete användas globalt.

Möjligheten att kombinera sina två största intressen – teknik och marknadsföring – fick Lovisa Boström att söka sig till ASUS. Efter examen skickade hon iväg en spontanansökan till teknikföretaget. Hon fick napp, och nu har hon jobbat där i två år.
– Jag har alltid haft ett stort teknikintresse och byggde datorer som tonåring. Det är en bransch som jag brinner för. Mitt jobb på ASUS är för mig den perfekta kombinationen av mina två stora intressen: marknadsföring och teknik, säger hon.

Lovisa Boström

Titel: Junior Marketing Specialist.

Utbildning: Marknadskommunikation, Stockholms universitet, examen 2018.

Vem inspirerar dig?
”Min farmor är en av de personer som inspirerar mig allra mest. Hon var en ödmjuk, givmild och harmonisk person med mycket energi som jag ser upp mycket till. Hon strålade alltid med positiv energi omkring sig och det är något jag försöker göra precis så som hon gjorde.”

Berätta om din roll!

– Jag jobbar som marknadsspecialist. Det innebär att jag lanserar, utvecklar och driver vår digitala marknadsföring tillsammans med återförsäljare och partners. Jag genomför lokala produktlanseringar i Norden, jobbar med sociala medier, videoannonse- ring, skriver copy och deltar på olika event. Det är en bred roll där varje dag är varierad och jag jobbar i olika projekt med parallella produktlanseringar.

Vad är unikt med att jobba på ASUS?

– Vi har en egen inhouse marknadsavdelning och vi får stort utrymme att göra det vi tror på. Att få det kreativa utrymmet är väldigt motiverande och inspirerande. Vi jobbar nära produkterna, som är kärnan i verksamheten, och testar dem själva. På ett globalt plan är ASUS duktiga på att blanda in regioner i produktutvecklingen och vi får tidigt lära känna produkterna.

Vad finns det för utvecklingsmöjligheter?

– ASUS är en stor global organisation och jag har kollegor över hela världen. Du kan jobba både i globala och lokala projekt och det finns många kontaktpunkter inom företaget. Man ser varje individs potential och skapar rätt möjligheter för just den personen.

”Jag är stolt över att jobba på ett så innovativt företag.”

Vad gör dig stolt över ditt jobb?

– Jag är stolt över att jobba på ett så innovativt företag som alltid strävar efter att ligga i framkant vad gäller teknik. Det är en mentalitet som genomsyrar hela företaget, man uppmuntras prova det nya och outforskade. Jag är dessutom stolt över att det vi gör lokalt inhouse sprids på europeisk och global nivå. Det är kul att det vi jobbar med här kan synas i hela världen.

Asus

ASUS grundades 1989, har över 30 års erfarenhet inom teknikindustrin och är enligt Fortune Magazine är ett av världens mest beundrade företag. ASUS är dedikerade att skapa produkter för dagens och morgondagens smarta liv. ASUS breda produktportfölj omfattar bärbara datorer, stationära datorer, smartphones och ett brett utbud av nätverksprodukter och komponenter. ASUS har mer än 17 000 anställda runt om i världen, varav 86 i Norden.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Katarina Eklund med kollegor, BDO.
BDO
”Det roligaste med jobbet är att få inblick i olika branscher”
Läs mer
Aweza Diliwi, Ellos
Ellos Group
”Branschen definieras av högt tempo och snabb föränderlighet”
Läs mer
TUI Nordic
”Vi har bestämt att här ska alla, oavsett jobb, lära sig AI”
Läs mer
Systembolaget
”Jag kände tidigt att det var det roligaste jag någonsin gjort”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
”Samhället kommer gå från hyperglobalt till mer lokalt”

Framtidsforskaren Kjell A Nordström spår en annorlunda arbetsmarknad post-corona.

Läs mer
Din karriär
Tips för dig med siktet på en karriär utomlands

Att arbeta i andra länder ger oförglömliga upplevelser, värdefull erfarenhet och en konkurrensfördel på arbetsmarknaden. Vi tipsar om saker att tänka på!

Läs mer
Din karriär
Bra stämning viktigare än skarpa hjärnor

Kunskap och talang behöver inte vara lika viktigt för en arbetsgrupp som god stämning.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer