Ekonomi

Essity

”Vi stärker kvinnor genom att bryta barriärer kring mens och inkontinens”

2020-05-13

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Linda Edlund, Essity

Ekonomi

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

Linda Edlund på Essity brinner för mentorskap och att skapa resultat tillsammans med andra.

Linda Edlund, Customer Marketing Director, har arbetat med snabbrörliga konsumentprodukter sedan hon tog examen för 18 år sedan. I dag leder hon det nordisk-baltiska Customer Marketing-teamet på det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity.

Namn: Linda Edlund

Titel: Customer Marketing Director

Utbildning: Masterexamen i International Business, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2002.

Vilka av dina egenskaper har du mest nytta av i jobbet: “Mitt holistiska synsätt och min förmåga att koppla ihop små delar till en helhet, men också förmågan att vara inlyssnande och i nuet tillsammans med mina medarbetare”.

Vad gör du på fritiden: Jag har en aktiv fritid tillsammans med familjen, bland annat rider jag med min dotter och cyklar mountainbike med min son.

Berätta om din roll!

– Mitt team, vars medarbetare sitter utspridda i Norden och Baltikum, arbetar med kategoriutveckling och butikskampanjer för varumärken som Libero barnblöjor, Libresse mensskydd, TENA inkontinensskydd och Edet, Lotus och Zewa mjukpapper. Vi jobbar affärsnära och tätt tillsammans med våra varumärkeschefer och lokala säljteam. Tempot är högt och vi måste hela tiden ligga i framkant då retailmarknaden förändras i snabb takt.

Vad är det som driver dig?

– Jag motiveras av att skapa resultat tillsammans med andra och det känns fantastiskt att få göra det på ett ansvarstagande bolag som Essity, vars ambition är att förbättra hygienstandarden och livskvaliteten för människor runt om i världen. Jag är stolt över hur vi proaktivt arbetar med hållbarhetsfrågor i hela värdekedjan och hur vi stärker kvinnor genom att bryta barriärer kring mens och inkontinens.

Varför ska unga ekonomer välja Essity?

– På Essity finns stora möjligheter att utvecklas. Det är ett globalt företag med försäljning i cirka 150 länder och verksamhet i omkring 60 länder,
vilket gör att du har möjlighet att testa olika roller och affärsområden. Du kan arbeta såväl lokalt som regionalt eller globalt. Vårt tvååriga graduateprogram Essity Go! är en perfekt väg in om du är nyutexaminerad. Förutom att få se olika delar av bolaget och snabbt skapa dig ett professionellt nätverk så erbjuds du också en mentor som stöttar dig.

Varför är mentorskap viktigt?

– Det ger dig en chans till reflektion och att bolla idéer med någon som inte är din chef eller kollega. Jag upplever att det ger både mentorn och adepten en möjlighet att växa. Jag har varit med och startat upp ett mentorprogram för Handelshögskolans i Göteborg Alumniförening och i höst kommer jag att finnas med som mentor i det kvinnliga nätverket ”Ladies of FMCG”, vilket jag ser fram emot.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, TOM Organic, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök: www.essity.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Niketh Venkatesh, Essity
Essity
”Graduate-programmet uppfyllde alla mina kriterier”
Läs mer
Lena Eriksson Ta, Essity
Essity
“Du kan utvecklas vidare både i Sverige och internationellt”
Läs mer
Essity
”På Essity är det bara du själv som sätter gränserna för din karriär”
Läs mer
Essity
”På Essity är tempot högt och möjligheterna många”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
På andra sidan pandemin: hur ser framtidens arbetsplats ut?

Vi gör en djupdykning i distansarbetets möjligheter och utmaningar.

Läs mer
Din karriär
Trygghet blir allt viktigare i en osäker värld

Det senaste årets pandemi har i hög grad påverkat våra liv, något som reflekteras i Universums årliga studentundersökning.

Läs mer
Din karriär
5 gyllene regler när du skapar ditt personliga varumärke

Ett personligt varumärke är både bra och nödvändigt att ha för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer