2020-05-13

Ekonomi

Essity

”Vi stärker kvinnor genom att bryta barriärer kring mens och inkontinens”

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Linda Edlund, Essity

Linda Edlund på Essity brinner för mentorskap och att skapa resultat tillsammans med andra.

Linda Edlund, Customer Marketing Director, har arbetat med snabbrörliga konsumentprodukter sedan hon tog examen för 18 år sedan. I dag leder hon det nordisk-baltiska Customer Marketing-teamet på det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity.

Namn: Linda Edlund

Titel: Customer Marketing Director

Utbildning: Masterexamen i International Business, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2002.

Vilka av dina egenskaper har du mest nytta av i jobbet: “Mitt holistiska synsätt och min förmåga att koppla ihop små delar till en helhet, men också förmågan att vara inlyssnande och i nuet tillsammans med mina medarbetare”.

Vad gör du på fritiden: Jag har en aktiv fritid tillsammans med familjen, bland annat rider jag med min dotter och cyklar mountainbike med min son.

Berätta om din roll!

– Mitt team, vars medarbetare sitter utspridda i Norden och Baltikum, arbetar med kategoriutveckling och butikskampanjer för varumärken som Libero barnblöjor, Libresse mensskydd, TENA inkontinensskydd och Edet, Lotus och Zewa mjukpapper. Vi jobbar affärsnära och tätt tillsammans med våra varumärkeschefer och lokala säljteam. Tempot är högt och vi måste hela tiden ligga i framkant då retailmarknaden förändras i snabb takt.

Vad är det som driver dig?

– Jag motiveras av att skapa resultat tillsammans med andra och det känns fantastiskt att få göra det på ett ansvarstagande bolag som Essity, vars ambition är att förbättra hygienstandarden och livskvaliteten för människor runt om i världen. Jag är stolt över hur vi proaktivt arbetar med hållbarhetsfrågor i hela värdekedjan och hur vi stärker kvinnor genom att bryta barriärer kring mens och inkontinens.

Varför ska unga ekonomer välja Essity?

– På Essity finns stora möjligheter att utvecklas. Det är ett globalt företag med försäljning i cirka 150 länder och verksamhet i omkring 60 länder,
vilket gör att du har möjlighet att testa olika roller och affärsområden. Du kan arbeta såväl lokalt som regionalt eller globalt. Vårt tvååriga graduateprogram Essity Go! är en perfekt väg in om du är nyutexaminerad. Förutom att få se olika delar av bolaget och snabbt skapa dig ett professionellt nätverk så erbjuds du också en mentor som stöttar dig.

Varför är mentorskap viktigt?

– Det ger dig en chans till reflektion och att bolla idéer med någon som inte är din chef eller kollega. Jag upplever att det ger både mentorn och adepten en möjlighet att växa. Jag har varit med och startat upp ett mentorprogram för Handelshögskolans i Göteborg Alumniförening och i höst kommer jag att finnas med som mentor i det kvinnliga nätverket ”Ladies of FMCG”, vilket jag ser fram emot.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våraprodukter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.   Läs mer: www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Essity
”Vi hjälper våra kunder att bli mer hållbara och cirkulära”
Läs mer
Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.
Essity
”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”
Läs mer
Maskinprojektledaren Simon Tallnäs Winther sitter på en grön stol vid ett litet bord i Essitys ljusa lokaler. Han tittar in i kameran och ser tillfreds ut.
Essity
”Essity GO! Program blev min språngbräda ut i världen”
Läs mer
TUI Nordic
”Vi har bestämt att här ska alla, oavsett jobb, lära sig AI”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Dopaminkick – därför vill vi tjäna ett högre syfte

Den egoistiska eran är över, nu vill vi hjälpa andra och skapa en mer solidarisk och hållbar värld. Varför känner vi så, och vad är det egentligen som händer i oss när vi får arbeta för ett större sammanhang?

Läs mer
Din karriär
”Det handlar om att hitta sitt ‘varför’”

Han är nätverksexperten som har lyckats fixa jobb till nästan 500 personer. Entreprenören Michael Saliba tycker att företagen borde bli lite smartare när de ska anställa – och uppmanar unga i karriären att våga ställa de större frågorna.

Läs mer
Din karriär
Mästare på att vända motgång till möjligheter

När äventyraren och föreläsaren Aron Andersson tar sig an nya utmaningar är glädje och passion den främsta drivkraften. Hittills har jakten på glädjeruset tagit honom på skidresa till Sydpolen, med rullstol upp på Kebnekaise och på en 37 kilometer lång simtur över Ålands hav.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer