2022-06-01
Lästid ca 2 min
Foto: Felicia Yllenius
På TUI får medarbetarna stora möjligheter att växa och ta egna initiativ. Möt Minna Ottebjer som var med och skapade samt införde en projektmetodologi för hela TUI Nordic.
TUI Sverige ingår i den nordiska resekoncernen TUI Nordic som är Nordens största reseaktör. Minna Ottebjer leder TUI:s webbteam som består av 14 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
– På TUI har vi en öppen kultur, skön stämning och härliga människor – vi har roligt ihop även när vi jobbar. Jag har provat flera olika roller och har alltid haft fantastiska chefer men det är framför allt mina kollegor som får mig att växa.
Minna Ottebjer
Titel: Nordic e-commerce lead.
Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap, Södertörns högskola, examen 2005.
Vart går nästa resa? ”Till Mallorca med min familj.”
– Mitt team ser till att kunden får rätt erbjudande vid rätt tidpunkt. Vi implementerar nya initiativ på sajten, och jobbar mycket med data och vad kunderna vill ha. Den digitala transformationen har lett till att vi blir mer relevanta mot våra kunder.
– Jag och en kollega startade initiativet Tribes@TUI hösten 2019. Vi skapade en metodologi och en playbook om hur vi vill jobba med interna processer, och vi fick tummen upp från ledningen. Vi gjorde en roadshow i hela vårt nordiska företag strax före coronapandemin, och arbetssättet lever vidare.
”Mina kollegor får mig att växa”
– Tidigare hade vi många steg innan beslut. Nu arbetar vi i ”Tribes”, testar nytt, utvärderar och tar med oss det som fungerar bra och justerar det som fungerar mindre bra. Medarbetarna har kunskapen och får fulla mandat att ta beslut. Det blir en större kreativ frihet i att utföra jobbet och gör att vi tar med oss personliga lärdomar och kommer ut starkare för varje projekt.
– Jag har sett kollegor växa och blomma ut tack vare att de får möjlighet att agera i ett forum som passar dem. Att jag har en del i det här känns bra.
– För alla inom TUI kommer kunden först. Vi flyger, men vi gör allt vi kan för ett så hållbart resande som möjligt, och har bland annat en hållbarhetsplan för våra hotell. Efterfrågan på tryggt resande har ökat efter coronapandemin, och du som åker med oss har ett stöd om det skulle hända något.
TUI Nordic
Digitaliseringen har lett till nya beteenden och behov hos människor. Vi reder ut vad det innebär att vara en ledare i dagens digitala värld.
Läs merTanka på med energi och ny kunskap! Poddar som kommer lära dig nya saker, få dig att må bättre och göra dig mer framgångsrik.
Läs merAllt fler arbetsgivare skippar traditionella platsannonser till förmån för kontakter och sociala medier. Här tipsar experten om hur du hittar dessa dolda jobb, tar kontakt med intressanta arbetsgivare – och ökar möjligheterna att få ditt drömjobb!
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer