2019-05-19
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Anna Lintzén
På Boliden jobbar utvecklingsingenjör Lisa Önnerlöv med att koppla ihop den tunga industrin och ny teknik från bland annat dataspelsvärlden. Målet? En säkrare och mer effektiv gruvindustri.
Lisa Önnerlöv jobbar som utvecklingsingenjör på Boliden Mines Technology i Boliden. Hon var nyfiken på hur hennes intresse för olika konstformer och de kreativa processerna från utbildningen inom industridesign skulle kunna passa in i den traditionella tunga industrin. Därför valde hon att göra sitt exjobb på Boliden. Det var våren 2013. Hon fick därefter en projektanställning som senare ledde till en fast tjänst som utvecklingsingenjör.
Lisa Önnerlöv
Titel: Utvecklingsingenjör.
Utbildning: Industridesign, Designhögskolan i Umeå, examen 2013.
Vilken är din favoritinnovation? ”Cykeln. Att cykla är ett fantastiskt sätt att ta sig fram på, både för stora och små.”
– Det handlade om fjärrstyrd skrotning och vad man som operatör behöver för feedback för att kunna göra arbetet på distans. Som designer har man ett tydligt användarfokus i det man gör, och exjobbet föll väl ut. Nu har Boliden drivit det som ett projekt tillsammans med andra företag, och visat att det går att fjärrstyra skrotningsmaskinen, vilket många ansåg vara en omöjlighet. Vi har exempelvis testat med aktiva 3D-glasögon och 3D-skärm där vi har tagit komponenter från andra branscher för att lösa våra utmaningar. Att se de tankegångar som jag lyfte då testas i verkligheten är otroligt roligt.
– Jag jobbar mest inom vårt gruvautomationsprogram som syftar till att öka säkerheten och effektiviteten i våra gruvor. Jag är nu och då ute i gruvorna för att träffa de som jobbar där och lära mig mer om verksamheten. Jag är med i projektledning för större projekt, varvat med mindre uppdrag och håller en del föredrag i olika sammanhang. Jag har även en del mer visionära projekt med andra företag och forskningsinstitut.
”Det är kul att få vara med och föra in den delen som ett av våra kunskapsområden som man aktivt använder i projekt.”
– Jag knyter kontakter till företag som bland annat har designkunnandet så att vi kan komplettera vår verksamhet med deras kunskap och i vår tur dela med oss av perspektivet från gruvindustrin. Det i sig är ett spännande arbetssätt. I de projekten har vi i första hand ett nyfiket tillvägagångssätt, det blir ett testande och lärande. Ett exempel är genom gamification, att använda mekanismer från spel för ett ökat engagemang för vår verksamhet. Vi tittar även på hur vi skulle kunna dra nytta av teknik som virtuell verklighet, VR, och förstärkt verklighet, AR. Det jag uppskattar mest med Boliden är att det finns utrymme att testa saker även om man inte alltid har någon garanti för att det blir verklighet direkt. Oavsett utfallet blir det ett lärande inför kommande projekt.
– Vi jobbar stenhårt med att införa nya tekniska lösningar. Jag har en annorlunda utbildningsbakgrund än många andra här och jag har en vision om att få etablera designtänkandet som arbetsmetod i projekten. Det är kul att få vara med och föra in den delen som ett av våra kunskapsområden som man aktivt använder i projekt. Även om vi är en stor teknikavdelning med många kompetenser och inriktningar, så har vi en öppenhet och respekt för varandras olika perspektiv, vilket är väldigt gynnsamt.
Boliden
År efter år toppar Google listorna bland de mest attraktiva arbetsgivarna världen över, så även i årets studentundersökning.
Läs merVi gör en djupdykning i distansarbetets möjligheter och utmaningar.
Läs merÄr det dags att inventera bland dina mål och värderingar? Ett ”personligt mission statement” visar vart du är på väg.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer