Ekonomi

Essity

”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”

2019-05-28

Text: Jaqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.

Ekonomi

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

Den perfekta starten på en meningsfull karriär. Emma Ottosson är en av deltagarna på Essity GO! Program.

För Emma Ottosson, Consumer Marketing Assistant på det globalt, ledande hygien- och hälsoföretaget Essity, står kampanjbyggande på schemat. Hon är del av ett nordiskt marknadsföringsteam med ansvar för TENA och Libresse – och är en av deltagarna i Essitys GO! Program som riktar sig till nyutexaminerade med upp till två års arbetslivserfarenhet.

Emma Ottosson

Titel: GO! Graduate Consumer Marketing
Utbildning: Kandidatexamen i marknadsföring, masterkurs i management av tillväxtföretag, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2018
Tips till nyutexaminerade: Lita på din magkänsla när du väljer arbetsgivare. Att dina värderingar går hand i hand med din arbetsgivares är viktigast.

Vad lockade med Essity GO?

– Att du får ett riktigt jobb från dag ett och samtidigt har regelbundna utbildningsträffar med ett globalt graduate-nätverk. Du har även en mentor som coachar och stöttar din karriärutveckling. Det tvååriga programmet är en perfekt start på karriären efter avslutad universitetsexamen. Jag lockades också av Essitys välkända konsumentvarumärken, att bolaget ligger i framkant i sitt hållbarhetsarbete och har en tydlig vision om att göra skillnad för människor.

Vad innebär din roll?

– Mina arbetsuppgifter varierar väldigt mycket. Senaste tiden har jag koordinerat vår pågående kampanj och varit länken mellan våra byråer och de marknadsföringsansvariga i respektive nordiskt land. Just nu ligger fokus på att bestämma vilka kampanjer som ska lanseras nästa år. Det är viktigt att säkra att vi inte enbart driver försäljning utan också bidrar till ökad livskvalitet hos våra kunder, till exempel genom att bryta tabun kring mens och inkontinens. Det tycker jag att vi bidrar till genom Libresse nyligen lanserade intimvårdsserie och kampanj ”Viva La Vulva” där vi utmanar föreställningen om att det finns ett idealt underliv.

Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut?

– Med verksamhet i cirka 60 länder kan du arbeta med allt från teknik och marknadsföring till FoU och försäljning runt om i världen. Som GO! Graduate finns det ofta möjlighet att prova på att jobba i något annat land eller team.

Var det något som överraskade dig när du började på Essity?

– Ja, jag blev positivt överraskad av företagskulturen som är väldigt inkluderande och stöttande. Jag hade inte förväntat mig det i ett så stort bolag. Jag upplever att min chef är mån om att jag ständigt utvecklas, förstår hur jag kan bidra på bästa sätt och har en bra balans mellan jobb och fritid.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våraprodukter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Kristofer Wreimer, Essity
Essity
”På Essity finns en vinnarkultur som samtidigt är mänsklig”
Läs mer
Filippa Rexed och Deniz Yordanov, Essity
Essity
”På Essity kan din karriär ta vilken riktning som helst”
Läs mer
Essity
”Vi hjälper våra kunder att bli mer hållbara och cirkulära”
Läs mer
Linda Edlund, Essity
Essity
”Vi stärker kvinnor genom att bryta barriärer kring mens och inkontinens”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Hållbarhet och hög lön är viktigast för generation Z

Hållbarhet, en tydlig karriärväg och möjlighet till en hög framtida inkomst är bland de viktigaste attributen när unga väljer arbetsgivare.

Läs mer
Din karriär
Ditt personliga mission statement

Är det dags att inventera bland dina mål och värderingar? Ett ”personligt mission statement” visar vart du är på väg.

Läs mer
Din karriär
Maskinen ska vara steget före människan

Kapplöpningen mot framtidens bilindustri har bara börjat.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer