2019-05-28

Ekonomi

Essity

”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”

Text: Jaqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.

Ekonomi

Raket loggaRaketer
De arbetsgivare som klättrat minst sex placeringar på listorna sedan förra årets undersökning.

+50

Den perfekta starten på en meningsfull karriär. Emma Ottosson är en av deltagarna på Essity GO! Program.

För Emma Ottosson, Consumer Marketing Assistant på det globalt, ledande hygien- och hälsoföretaget Essity, står kampanjbyggande på schemat. Hon är del av ett nordiskt marknadsföringsteam med ansvar för TENA och Libresse – och är en av deltagarna i Essitys GO! Program som riktar sig till nyutexaminerade med upp till två års arbetslivserfarenhet.

Emma Ottosson

Titel: GO! Graduate Consumer Marketing
Utbildning: Kandidatexamen i marknadsföring, masterkurs i management av tillväxtföretag, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2018
Tips till nyutexaminerade: Lita på din magkänsla när du väljer arbetsgivare. Att dina värderingar går hand i hand med din arbetsgivares är viktigast.

Vad lockade med Essity GO?

– Att du får ett riktigt jobb från dag ett och samtidigt har regelbundna utbildningsträffar med ett globalt graduate-nätverk. Du har även en mentor som coachar och stöttar din karriärutveckling. Det tvååriga programmet är en perfekt start på karriären efter avslutad universitetsexamen. Jag lockades också av Essitys välkända konsumentvarumärken, att bolaget ligger i framkant i sitt hållbarhetsarbete och har en tydlig vision om att göra skillnad för människor.

Vad innebär din roll?

– Mina arbetsuppgifter varierar väldigt mycket. Senaste tiden har jag koordinerat vår pågående kampanj och varit länken mellan våra byråer och de marknadsföringsansvariga i respektive nordiskt land. Just nu ligger fokus på att bestämma vilka kampanjer som ska lanseras nästa år. Det är viktigt att säkra att vi inte enbart driver försäljning utan också bidrar till ökad livskvalitet hos våra kunder, till exempel genom att bryta tabun kring mens och inkontinens. Det tycker jag att vi bidrar till genom Libresse nyligen lanserade intimvårdsserie och kampanj ”Viva La Vulva” där vi utmanar föreställningen om att det finns ett idealt underliv.

Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut?

– Med verksamhet i cirka 60 länder kan du arbeta med allt från teknik och marknadsföring till FoU och försäljning runt om i världen. Som GO! Graduate finns det ofta möjlighet att prova på att jobba i något annat land eller team.

Var det något som överraskade dig när du började på Essity?

– Ja, jag blev positivt överraskad av företagskulturen som är väldigt inkluderande och stöttande. Jag hade inte förväntat mig det i ett så stort bolag. Jag upplever att min chef är mån om att jag ständigt utvecklas, förstår hur jag kan bidra på bästa sätt och har en bra balans mellan jobb och fritid.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våraprodukter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 46 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2019 var cirka 129 miljarder kronor (12,2 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle.   Läs mer: www.essity.com och www.lifeatessity.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Essity
”Vi hjälper våra kunder att bli mer hållbara och cirkulära”
Läs mer
Linda Edlund, Essity
Essity
”Vi stärker kvinnor genom att bryta barriärer kring mens och inkontinens”
Läs mer
Maskinprojektledaren Simon Tallnäs Winther sitter på en grön stol vid ett litet bord i Essitys ljusa lokaler. Han tittar in i kameran och ser tillfreds ut.
Essity
”Essity GO! Program blev min språngbräda ut i världen”
Läs mer
Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.
Essity
”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Hjärnforskaren: Mobilen kan göra dig deprimerad

Mobilen är en digital godisskål som kan få oss att prestera sämre och bli mer stressade. Det menar hjärnforskaren Katarina Gospic – som tycker att vi ska bli bättre på att använda mobilen med en intention.

Läs mer
Din karriär
”Svenska innovativa bolag klättrar på listan”

Spännande insikter i årets undersökning.

Läs mer
Din karriär
Mästare på att vända motgång till möjligheter

När äventyraren och föreläsaren Aron Andersson tar sig an nya utmaningar är glädje och passion den främsta drivkraften. Hittills har jakten på glädjeruset tagit honom på skidresa till Sydpolen, med rullstol upp på Kebnekaise och på en 37 kilometer lång simtur över Ålands hav.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer