Ekonomi

Essity

”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”

Text: Jaqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.

Ekonomi

Raket logga

+14

Den perfekta starten på en meningsfull karriär. Emma Ottosson är en av deltagarna på Essity GO! Program.

För Emma Ottosson, Consumer Marketing Assistant på det globalt, ledande hygien- och hälsoföretaget Essity, står kampanjbyggande på schemat. Hon är del av ett nordiskt marknadsföringsteam med ansvar för TENA och Libresse – och är en av deltagarna i Essitys GO! Program som riktar sig till nyutexaminerade med upp till två års arbetslivserfarenhet.

Emma Ottosson

Titel: GO! Graduate Consumer Marketing
Utbildning: Kandidatexamen i marknadsföring, masterkurs i management av tillväxtföretag, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2018
Tips till nyutexaminerade: Lita på din magkänsla när du väljer arbetsgivare. Att dina värderingar går hand i hand med din arbetsgivares är viktigast.

Vad lockade med Essity GO?

– Att du får ett riktigt jobb från dag ett och samtidigt har regelbundna utbildningsträffar med ett globalt graduate-nätverk. Du har även en mentor som coachar och stöttar din karriärutveckling. Det tvååriga programmet är en perfekt start på karriären efter avslutad universitetsexamen. Jag lockades också av Essitys välkända konsumentvarumärken, att bolaget ligger i framkant i sitt hållbarhetsarbete och har en tydlig vision om att göra skillnad för människor.

Vad innebär din roll?

– Mina arbetsuppgifter varierar väldigt mycket. Senaste tiden har jag koordinerat vår pågående kampanj och varit länken mellan våra byråer och de marknadsföringsansvariga i respektive nordiskt land. Just nu ligger fokus på att bestämma vilka kampanjer som ska lanseras nästa år. Det är viktigt att säkra att vi inte enbart driver försäljning utan också bidrar till ökad livskvalitet hos våra kunder, till exempel genom att bryta tabun kring mens och inkontinens. Det tycker jag att vi bidrar till genom Libresse nyligen lanserade intimvårdsserie och kampanj ”Viva La Vulva” där vi utmanar föreställningen om att det finns ett idealt underliv.

Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut?

– Med verksamhet i cirka 60 länder kan du arbeta med allt från teknik och marknadsföring till FoU och försäljning runt om i världen. Som GO! Graduate finns det ofta möjlighet att prova på att jobba i något annat land eller team.

Var det något som överraskade dig när du började på Essity?

– Ja, jag blev positivt överraskad av företagskulturen som är väldigt inkluderande och stöttande. Jag hade inte förväntat mig det i ett så stort bolag. Jag upplever att min chef är mån om att jag ständigt utvecklas, förstår hur jag kan bidra på bästa sätt och har en bra balans mellan jobb och fritid.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Läs mer: www.essity.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Maskinprojektledaren Simon Tallnäs Winther sitter på en grön stol vid ett litet bord i Essitys ljusa lokaler. Han tittar in i kameran och ser tillfreds ut.
Essity
”Essity GO! Program blev min språngbräda ut i världen”
Läs mer
Theodor Danielson står lutad mot ett ståbord på ett kontor. Han ler mot kameran. Bakom honom står en soffgrupp.
LRF Konsult
”Det var sporrande att ha egna kunder redan från dag ett”
Läs mer
Malmö 180815
Patrick Lindqvist och Jessica Svantesson på Ikano Bank sitter i en trappa i en ljus kontorsbyggnad och ler mot kameran. I bakgrunden skymtar en soffgrupp.
Foto: André de Loisted
Ikano Bank
“Det är människorna som skapar värdet på Ikano Bank”
Läs mer
Samsung
”Vi kommer att vara en drivande aktör inom Internet of Things”
Läs mer