2021-01-07
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Anna Lintzen
Boliden består av medarbetare med olika kompetenser som jobbar mot samma mål – att skapa metaller för framtiden genom hållbar metallproduktion.
Boliden är ett högteknologiskt metallföretag som arbetar med att garantera samhällets tillgångar till bas- och ädelmetaller. Martin Eman som leder företagets långsiktiga employer branding-arbete lyfter fram ett företag med många karriärmöjligheter.
– Boliden är ett stabilt företag som har producerat metaller i snart hundra år. Samtidigt är vi nytänkande, innovativa och strävar efter att driva den tekniska utvecklingen framåt inom vår bransch, säger han
Martin Eman
Titel: Manager Employer Branding.
Utbildning: Human Resources Management, Umeå universitet, examen 2001.
Vilket råd skulle du vilja ge till de som är på väg ut i arbetslivet? ”Välj en arbetsgivare eller bransch där det händer mycket – det ger dig ofta fler möjligheter att utvecklas. Gör din research och följ utvecklingen för ett antal arbetsgivare som du är intresserad av, för att se vad de verkligen står för.”
– Huvuddelen av vår verksamhet inom prospektering, gruvdrift, smältverk och återvinning finns i Norden. Vi har både gruvor och smältverk i Sverige och Finland och dessutom ett zinksmältverk i Norge. Av våra drygt 6 000 medarbetare finns cirka 5 500 inom våra nordiska verksamheter. Där ingår också våra centrala stabs- och supportfunktioner samt medarbetare som jobbar med forskning och utveckling på en övergripande nivå. Många av våra projekt inom innovation och teknikutveckling genomförs i samarbete med nordiska teknik- och ingenjörsföretag.
– Vi är en spännande mix. Det finns en del fördomar om vår bransch som en tung industri, men vi börjar nå ut med att vi är en viktig del i samhällsomvandlingen med ett tydligt syfte. Det pågår en stor omställning till en fossilfri planet och våra metaller kommer att behövas för att ta oss dit. Employer branding-arbetet är dessutom prioriterat inom Boliden och vi arbetar ihärdigt och långsiktigt med att berätta om vad vi har att erbjuda. Många av våra medarbetare är goda ambassadörer för Boliden och delaktiga i det arbetet. Ett stort arbete har också lagts ner på arbetsgivarvarumärket i Finland där vi tidigare varit mindre kända. De senaste årens framgångar i Finland har börjat ge resultat på nordisk nivå.
”Vi har många karriärvägar i Norden.”
– Eftersom vi har alla delar av vår värdekedja i våra nordiska verksamheter finns det många möjligheter och karriärvägar att följa i Sverige, Norge och Finland. Vi uppmuntrar våra medarbetare att prova nya roller och anta utmaningar, och då finns det möjligheter att testa nya uppdrag, antingen i kortare projekt eller genom mer permanenta förflyttningar. Det pågår också många gemensamma projekt med resor och erfarenhetsutbyten mellan medarbetare från våra olika verksamhetsorter i de nordiska länderna – och de är viktiga och utvecklande både för medarbetarna och verksamheten i stort.
Boliden
Att tacka ja till alla kontaktförfrågningar, strunta i sammanfattningen och lämna tomma fält på Linkedin-profilen är bland de största tabbarna.
Läs merBatteritillverkaren Northvolt jobbar mot en grönare framtid och är i år nya på listan över landets mest attraktiva arbetsgivare.
Läs merNär vi ser arbetsplatsen som vår ’second family’ är det förstås viktigt att arbetsgivaren erbjuder trygghet – långt bortom terrorhot, Donald Trump och allt som händer i omvärlden.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer