2024-12-02
Foto: Felicia Yllenius
Från den klassiska ASSA-nyckeln till smarta lås och biometrisk teknik som fingertryck och ansiktsigenkänning. Idag finns ASSA ABLOY:s lösningar lite överallt i vardagen. Hanna Hartikainen började som trainee på det globala säkerhetsföretaget och är idag kommersiell produktchef inom Norden.
Den automatiska dörren till matbutiken, porttelefonen utanför huset eller kortläsaren för att komma in på kontoret. ASSA ABLOY:s lösningar är en del av många människors vardag världen över. De bildades för 30 år sedan genom en sammanslagning av svenska ASSA och finska ABLOY, och är idag världsledande inom accesslösningar.
Hanna Hartikainen kom i kontakt med företaget under studietiden på KTH. Hon var en av deltagarna i Female Digital Engineer – ett program för kvinnliga ingenjörsstudenter där ABBA ABLOY är ett av partnerföretagen. Mötet ledde till att hon började som trainee på företaget. I dag, fem år senare, är hon kommersiell produktchef för Norden.
– Jag visste inte så mycket om företaget innan jag började som trainee. Och när jag är ute på mässor idag eller pratar med vänner så märker jag att få har koll på bredden i det vi gör. ASSA ABLOY har en enorm produktportfölj som skapar värde på många håll i samhället. Våra lösningar används av allt från skolor och sjukhus till flygplatser och privatpersoner. Många av våra lösningar är också kopplade till dagsaktuella säkerhetsfrågor.
Hanna Hartikainen
Titel: Product Marketing Director.
Utbildning (skola och examensår): KTH, Maskinteknik med inriktning industriell produktion, 2019.
Vad gör du helst när du är ledig? ” Jag tycker om att träna – framför allt löpning, längdskidåkning och styrketräning. Jag umgås även mycket med familj och vänner och gillar att laga mat.”
-I dag arbetar jag som kommersiell produktchef inom Norden. Jag leder ett team där vi arbetar som länken mellan våra lokala säljbolag och den mer centrala produktutvecklingen. Vårt arbete handlar om att driva försäljningstillväxt och föra den nordiska marknadens talan internt, men också att vara kundens röst för att fortsätta utveckla relevanta säkerhetslösningar. Samtidigt ansvarar vi också för att lansera nya och uppdaterade produkter, berättar Hanna och fortsätter:
-Det händer mycket – hittills i år har vi lanserat 46 produktnyheter riktade till både företag och privatpersoner. Ett exempel är våra lösningar från Yale som hjälper privatpersoner i vardagen. Exempelvis genom ett digitalt lås som kan skapa koder för att släppa in blomvakten, hantverkaren eller liknande i sin bostad. Vi har exempelvis också lanserat en rad olika produkter inom utrymning, digitala låssystem och elektrisk låsning inom våra B2B-kanaler.
-Vi är ett branschledande företag med verksamhet i över 70 länder, vilket innebär stora utvecklingsmöjligheter. Jag har själv fått möjlighet att prova på flera olika roller sedan jag började. Men oavsett om det handlar om att utvecklas på ett nytt område eller att specialisera sig, är det egna drivet och att man levererar i sin nuvarande roll en förutsättning. ASSA ABLOY erbjuder både interna och externa utbildningar för medarbetare, exempelvis inom ledarskap. Jag upplever också att man utmanas i det dagliga arbetet och i nya projekt.
-Jag gillar framför allt den bredd av både produkter och kunder som vi jobbar med. Det ger stor variation och eftersom vi har en komplex lanseringsmodell så behöver man verkligen öva sig på att tänka i flera steg. Våra lösningar är också särskilt intressanta i en tid där det händer mycket inom teknik, digitalisering och där säkerhetsfrågor blivit alltmer aktuella. Jag uppskattar också den internationella prägeln, säger Hanna och fortsätter:
-Sedan trivs jag med mina kollegor – både på kontoret i Stockholm och när jag reser inom Norden i jobbet. Vi har trevligt tillsammans och jag har exempelvis varit med och åkt Stafettvasan i Dalarna tillsammans med kollegor vid tre tillfällen. Vi har haft omkring sex lag som deltagit, och som hyrt stugor, åkt skidor och lagat mat tillsammans.
ASSA ABLOY
Gig-ekonomin fortsätter vinna mark och allt fler blir egenanställda. Robin Teigland, professor i digital affärsinnovation, menar att det bara är början. Det är dags att reboota den industriella revolutionen.
Läs merDet behöver inte vara dåligt för arbetsmoralen eller resultatet att slösurfa på jobbet. Tvärtom kan det sätta fart på kreativiteten.
Läs merOroar du dig för att dina kollegor eller klasskamrater ska avslöja dig som en bluff – att de snart ska inse du inte är så kompetent som de tror? Det är du i så fall inte ensam om. Vi pratade med en psykolog om fenomenet och bad henne om tips för att komma tillrätta med känslan.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer