Peab Placeringar
Civilingenjör
- 35 Peab
Högskoleingenjör
- 11 Peab
2022-12-27
Estimerad lästid 2 min
Civilingenjör
Foto: Julia Sjöberg
Peab ökar i popularitet som arbetsgivare bland unga yrkesverksamma. Företaget är lokalt förankrat med drygt 130 kontor runtom i Norden där medarbetarna får vara med och skapa morgondagens samhälle.
Anita Florén leder arbetet med rekrytering och employer branding på bygg- och anläggningsföretaget Peab som har 16 000 medarbetare och en omsättning på 64 miljarder kronor.
– Vi har en stark företagskultur som genomsyrar allt vi gör och har därtill genuint engagerade medarbetare. På väg till jobbet passerar jag byggnader som vi har byggt, enheter där vi bedriver vår verksamhet och kör på vägar vi har asfalterat. Att få vara en del av ett samhällsbyggande företag som Peab är inspirerande.
Anita Florén
Titel:
Chef Rekrytering & Employer Branding, Peab.
Utbildning:
Arbetsvetenskapliga programmet, Högskolan i Halmstad, examen 2013.
Smultronställe:
”Min absoluta favoritplats är vid havet. Att vara där ger mig lugn och återhämtning.”
– Vi är en stor aktör som har en lokal närvaro i hela Norden och vår starka kultur bidrar till framgångarna. Våra värderingar kännetecknas av fyra kärnvärden som är tydligt förankrade i vardagen: jordnära, utvecklande, personlig och pålitlig. Vi har många fantastiska medarbetare som trivs på Peab, det visar våra mätningar och dessutom klättrar vi i ranking. Vi har också en hög andel återvändare, personer som väljer att komma tillbaka till oss efter att ha provat andra arbetsgivare.
– Vi jobbar hårt tillsammans med branschkollegor för att attrahera fler kvinnor till våra branschspecifika jobb. Det gör vi exempelvis genom att kommunicera med målgruppen i relevanta kanaler i hopp om att väcka ett intresse för branschen. Våra initiativ ger resultat – vi ser att vi når fler kvinnor och det bidrar förhoppningsvis till att fler kvinnor söker sig till oss och till branschen.
”Vi bygger och gör avtryck. Våra medarbetare får vara med och skapa morgondagens samhälle.”
– Hos oss finns möjligheter att växa i sin yrkesroll men också som människa genom ansvar och tillit. Här finns en genuin familjär känsla och vi har starka värderingar, vilket jag tror är anledningen till att vi ökar i popularitet. Vi bygger och gör avtryck. Våra medarbetare får vara med och skapa morgondagens samhälle, det tror vi också är något som lockar målgruppen i valet av framtida arbetsgivare.
Peab
Skjutsgruppen är samåkningsrörelsen som är snäll mot både människor och miljön. Sedan starten har den lett till många möten – vissa har till och med blivit kära eller fått ett nytt jobb under resorna. Grundaren Mattias Jägerskog, som fått ett miljöpris för sitt initiativ, tror att det ligger i människans natur att vilja dela.
Läs merNär vi ser arbetsplatsen som vår ’second family’ är det förstås viktigt att arbetsgivaren erbjuder trygghet – långt bortom terrorhot, Donald Trump och allt som händer i omvärlden.
Läs merPersoner som läcker information till media i syfte att avslöja brott eller missförhållanden i en organisation kallas ofta för visselblåsare. Men hur vet jag som arbetstagare när det är dags att blåsa? Och hur kan arbetsgivare skapa en kultur som förebygger skandaler? Vi har frågat experten Karin Henriksson, grundare till visselblåsarplattformen WhistleB.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer