2021-12-08
Estimerad lästid 2 min
Foto: Felicia Yllenius
Åsa Christiander och hennes team kopplar teknologi till affärsvärde.
Åsa Christiander ansvarar för två områden på ASSA ABLOY. Det ena är en global teknologiplattform för trådlösa lås, och det andra har till uppgift att att styra teknologi-investeringar genom att koppla dem till kund- och marknadsvärden.
– Vi fungerar som en brygga mellan affär och teknologi. Vi jobbar för att bli bättre på att rikta våra investeringar och tittar på olika teknologier för att se vad som är mest värdeskapande, säger hon.
Åsa Christiander
Titel: VP, Strategic Initiatives and Innovation Acceleration.
Utbildning: Civilingenjör i kemiteknik, Kungliga tekniska högskolan, examen 1997. Fil. kand. inom ekonomi och samhällsvetenskapliga ämnen, Stockholms universitet.
Spännande framtidsscenario: ”Att nyttja AI för att lära sig saker snabbare än den mänskliga hjärnan. Det kan både bli jätteläskigt och fantastiskt.”
Åsa och hennes team använder kundintervjuer och andra customer insightmetoder för att förstå kunder och marknad med syfte att ta faktabaserade beslut inför framtiden.
– Hur många dörrar finns det på ett sjukhus och vilka av dem har särskilda krav på tex säkerhet, användavänlighet eller energieffektivitet? På vilket sätt kan nya produkter eller modeller lösa problem och skapa värde för tex köpare, installatörer eller användare? Hållbarhet är viktigt säger många, men är det så viktigt att de vill betala extra för det eller väljer de hållbarhet bara om det kostar lika mycket? Det är sådana frågor som vi tittar på, förklarar hon.
Vi gör lås och säkerhetslösningar smarta.
Innovation och produktutveckling har varit en del av Åsas vardag sedan 2005 då hon började på ASSA ABLOY.
– Jag har fått nya roliga uppdrag längs vägen, men har alltid rört mig inom innovation, mellan affären och ren utveckling. Våra produkter har gått från att vara en ’mekanisk plåtlåda’ till att vara lösningar med avancerad mjukvara som kan lyssna på omgivningen och öppnas med tex en mobil eller en wearable. Det här innebär många gånger också nya affärsmodeller. Det som brukade vara en produkt med ett engångspris kan nu vara en prenumeration på en tjänst. Det blir ett helt annat sätt att göra affär och det räknar vi på, säger hon.
Group Technology Team arbetar med siktet mot framtiden och tittar på vad som kommer att hända om några år och framåt.
– ASSA ABLOY:s vision är att vi ska vara ledande inom innovation. Jag tycker det är en inspirerande målsättning. Jag får ofta förklara vad vi håller på med när jag träffar folk som inte jobbar här. Det är många som inte känner till, varken att ASSA ABLOY är så stora som vi är med cirka 48 000 anställda och verksamhet i 70 länder eller att vi håller på med så avancerad hightech-utveckling som vi gör här på Group Technology Team, men det är några av anledningarna till att jag trivs så bra, avslutar Åsa.
ASSA ABLOY
Hon har korsat Atlanten nio gånger, varit innovationschef på Isabella Löwengrips startupfabrik Nordin Tech House, haft världens sämsta affärsidé och blivit utnämnd till Årets it-kvinna 2019. – Ibland känns det som att jag har haft flera liv eftersom jag verkligen brunnit för så olika saker.
Läs merBatteritillverkaren Northvolt jobbar mot en grönare framtid och är i år nya på listan över landets mest attraktiva arbetsgivare.
Läs merAtt vara ny på jobbet kan vara en utmaning. För att hjälpa dig genom din första vecka på nya jobbet har vi listat upp 8 tips på hur du får en smidig start!
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer