2020-05-13
Text: Jacqueline Fahlander
Foto: Julia Sjöberg
Linda Edlund på Essity brinner för mentorskap och att skapa resultat tillsammans med andra.
Linda Edlund, Customer Marketing Director, har arbetat med snabbrörliga konsumentprodukter sedan hon tog examen för 18 år sedan. I dag leder hon det nordisk-baltiska Customer Marketing-teamet på det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity.
Namn: Linda Edlund
Titel: Customer Marketing Director
Utbildning: Masterexamen i International Business, Handelshögskolan i Göteborg, examen 2002.
Vilka av dina egenskaper har du mest nytta av i jobbet: “Mitt holistiska synsätt och min förmåga att koppla ihop små delar till en helhet, men också förmågan att vara inlyssnande och i nuet tillsammans med mina medarbetare”.
Vad gör du på fritiden: Jag har en aktiv fritid tillsammans med familjen, bland annat rider jag med min dotter och cyklar mountainbike med min son.
– Mitt team, vars medarbetare sitter utspridda i Norden och Baltikum, arbetar med kategoriutveckling och butikskampanjer för varumärken som Libero barnblöjor, Libresse mensskydd, TENA inkontinensskydd och Edet, Lotus och Zewa mjukpapper. Vi jobbar affärsnära och tätt tillsammans med våra varumärkeschefer och lokala säljteam. Tempot är högt och vi måste hela tiden ligga i framkant då retailmarknaden förändras i snabb takt.
– Jag motiveras av att skapa resultat tillsammans med andra och det känns fantastiskt att få göra det på ett ansvarstagande bolag som Essity, vars ambition är att förbättra hygienstandarden och livskvaliteten för människor runt om i världen. Jag är stolt över hur vi proaktivt arbetar med hållbarhetsfrågor i hela värdekedjan och hur vi stärker kvinnor genom att bryta barriärer kring mens och inkontinens.
– På Essity finns stora möjligheter att utvecklas. Det är ett globalt företag med försäljning i cirka 150 länder och verksamhet i omkring 60 länder,
vilket gör att du har möjlighet att testa olika roller och affärsområden. Du kan arbeta såväl lokalt som regionalt eller globalt. Vårt tvååriga graduateprogram Essity Go! är en perfekt väg in om du är nyutexaminerad. Förutom att få se olika delar av bolaget och snabbt skapa dig ett professionellt nätverk så erbjuds du också en mentor som stöttar dig.
– Det ger dig en chans till reflektion och att bolla idéer med någon som inte är din chef eller kollega. Jag upplever att det ger både mentorn och adepten en möjlighet att växa. Jag har varit med och startat upp ett mentorprogram för Handelshögskolans i Göteborg Alumniförening och i höst kommer jag att finnas med som mentor i det kvinnliga nätverket ”Ladies of FMCG”, vilket jag ser fram emot.
Essity
“Lär känna så många arbetsgivare som möjligt under studietiden”. Det tipset ger HR på den affärsjuridiska byrån Mannheimer Swartling till alla juriststudenter.
Läs merFör 11:e året i rad presenterar vi listan över Nordens mest attraktiva arbetsgivare.
Läs merEntreprenör är ett vedertaget begrepp, men vad är egentligen en intraprenör? Enligt Magnus Klofsten (bilden), professor i entreprenörskap vid Linköpings universitet, rymmer rollen handlingskraft, visioner och en stor dos mod.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer