2020-06-09
Text: TietoEVRY och Elsa Sjögren
Foto: TietoEVRY
Mångfald och representation är viktigt när Tone Marie Wahlstrøm och hennes team driver finansvärlden framåt.
Tone Marie Wahlstrøm, chef för Consumer Centric Banking på TietoEVRY, började bygga en innovationsavdelning när hon började på it-bolaget. När organisationen Abelia och kvinnonätverket ODA publicerade sin årliga lista över de 50 mest framstående kvinnorna inom tech i Norge fanns Tone Maries namn med på listan. Hon menar att hon kan tacka sina chefer för sin framgång, men att det är hennes tro på sig själv och sin förmåga som har tagit henne dit hon är idag.
– Jag tycker om att hylla de som är bäst – oavsett om de är män eller kvinnor. Med det sagt så borde fler kvinnor vara på toppen. Vi måste stå rakryggade, ta ansvar och visa att vi hör hemma där, säger hon.
Tone Marie Wahlstrøm
Titel: Chef för Customer Centric Banking
Mångfald är viktigt för Tone Marie, något som reflekteras i hennes team. Här finns 15 olika nationaliteter i åldrarna 25 till 67 och med en mängd olika bakgrunder. Teamet arbetar mycket med banker – institutioner som nästan alla människor har kontakt med. Att jobba med kunder vars slutanvändare är allmänheten kräver mångfald.
– Alla är kunder hos bankerna. Och för att kunna skapa bra lösningar måste vi reflektera deras marknad. Trond Vinje, HR-chef på TietoEVRY, betonar även han att ett av företagets mål är att reflektera den mångfald som finns i samhället.
– Med över 1100 kvinnliga anställda är vi antagligen Norges största arbetsgivare för kvinnor inom tech. Vi möter samma utmaningar som andra bolag i vår bransch, nämligen att majoriteten av de som söker sig hit är män, säger han.
Tone Marie och hennes team på 40 personer jobbar med modernisering och förbättring av tjänster inom finans och leder även interna förändringsarbeten.
– Som företag måste vi ständigt modernisera, därför kommer mitt team in och driver förändring. För Tone Marie är det viktigt att visa sina anställda att det inte är något dåligt att försöka och misslyckas. Misstag är det som hjälper oss att utvecklas och driver oss framåt.
– Nyckeln till framgångsrik innovation är att försöka, misslyckas och att sedan försöka igen – med en bra dos uthållighet.
– Vi är ett internationellt företag som består av många nationaliteter och kulturer. När det gäller innovation är det viktigt att ha olika typer av bakgrunder som ser olika på problem och möjligheter. Vi som företag främjar detta så gott vi kan genom att anställa människor med olika åsikter, bakgrunder och erfarenheter. Mångfald handlar för oss inte bara nationaliteter utan också ålder och synpunkter som gör att vi lättare kan vara innovativa och skapa nya affärsmöjligheter. Ledningen ger oss handlingsutrymme och strävar efter att kunna innovera och växa. Det är en nyckel till framgång, särskilt när vi kombinerar det med att arbeta på ett tvärvetenskapligt och smidigt sätt.
Tietoevry
“Lär känna så många arbetsgivare som möjligt under studietiden”. Det tipset ger HR på den affärsjuridiska byrån Mannheimer Swartling till alla juriststudenter.
Läs merMånga är de tech-startups som drömmer om att revolutionera användarnas vardag och utgöra starten för en ny era i vårt köpbeteende. iZettle är en av aktörerna som lyckats.
Läs merFramtidsforskaren Kjell A Nordström spår en annorlunda arbetsmarknad post-corona.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer