2020-06-09

Ekonomi

Trygghetsrådet

”Här är det mer fokus på människan än på affären”

Text: Manja Bååth

Foto: Kristofer Hedlund

Ekonomi

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

Att få arbeta närmare människan var det som fick Jonas Mauritzson att börja jobba på Trygghetsrådet.

TRR Trygghetsrådet är en av Sveriges äldsta trygghetsorganisationer vars uppgift är att stötta tjänstemän som blivit uppsagda. Att få arbeta närmare människan var det som fick Jonas Mauritzon att lämna sin roll som rekryterare för att bli rådgivare på TRR. Till skillnad från i rekryteringsrollen kan han nu fokusera helt på att stötta individerna.
– Rekryteringskonsulter har ju även en säljande roll vilket en rådgivare på TRR inte har. Här är det mer fokus på människan än på affären, säger Jonas.

Jonas Mauritzson

Titel: Rådgivare

Utbildning: Informatörlinjen, Högskolan i Jönköping, examen 1986 och DIHR, Stockholms universitet, examen 1996

Hur fyller du på med energi?
– Jag brukar springa i skogen. Det ger mig både kraft, energi och inspiration.

Vad finns det för utvecklingsmöjligheter och karriärvägar?

– Som rådgivare på TRR har man möjlighet att specialisera sig inom ett visst område. Det kan till exempel vara specialisering på studier, mot chefer eller mot att arbeta med människor som inte mår så bra. TRR är väldigt bra på att ta hand om medarbetare som vill utvecklas. Och det är kul att ha möjligheten att efter några år kunna fördjupa sig inom ett nytt specialistområde.

”TRR:s värdeord är tillit, engagemang och resultat.”

Hur är balansen mellan privatliv och arbetsliv på TRR?

– På TRR premieras inte att jobba övertid eller långa dagar. Men ansvar ligger såklart också på en själv – att man försöker planera sin tid rätt. Våra dagar är nämligen ofta väldigt intensiva i och med att vi jobbar med människor i en utsatt situation. Vi är därför också noga med att hålla koll på varandra, så att alla mår bra och inte jobbar för mycket. Vi bryr oss om varandra på riktigt. TRR:s värdeord är tillit, engagemang och resultat, och jag tycker att vi lever de här värdeorden på ett fantastiskt fint sätt. Det är ingen självklarhet och något jag är stolt över att vi lyckas med.

Berätta om ett tillfälle då du var stolt över din arbetsgivares insats!

– Mitt starkaste minne är från en kickoff när jag precis hade börjat på TRR. Kollegor från hela landet satt samlade och jag fick uppleva en sådan gemenskap kring frågor som handlar om andra människors bästa. Jag kände en enorm stolthet över den här organisationen då. Det var väldigt gripande faktiskt, jag tror till och med att det kom en liten tår.

Trygghetsrådet

TRR Trygghetsrådet är en av Sveriges äldsta trygghetsorganisationer och ägs av Svenskt Näringsliv och PTK. Syftet är att stötta privatanställda tjänstemän som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist till nytt jobb. TRRs värdegrund bygger på tillit, engagemang och resultat. Tillit och engagemang finns med i allt vi gör. Därför når vi goda resultat.

Läs mer: www.trr.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Trygghetsrådet
”Nio av tio som vi möter går vidare till en ny lösning”
Läs mer
Rebecka Karlsson står med armarna i kors utanför en byggnad med stora glasfönster. Hon ler och tittar in i kameran.
Poolia
”Vi hjälper människor att uppnå sina drömmar”
Läs mer
Jonas Grönstedt ler mot kameran. I bakgrunden syns Systembolagets skylt.
Systembolaget
”Systembolagets strategier vinner inte på lagring”
Läs mer
TUI Nordic
”Vi har bestämt att här ska alla, oavsett jobb, lära sig AI”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Åtta misstag som kan kosta dig jobbet

Det finns vissa klaver du inte vill trampa i när du söker jobb. Som att låta som en robot, eller att stalka rekryterarna. Här är åtta misstag och hur du undviker dem.

Läs mer
Din karriär
Chefen googlar dig! Så hanterar du det

Experten listar tre saker din blivande chef inte vill upptäcka vid en snabb googling.

Läs mer
Din karriär
Från praktikant till Data Scientist på iZettle

Många är de tech-startups som drömmer om att revolutionera användarnas vardag och utgöra starten för en ny era i vårt köpbeteende. iZettle är en av aktörerna som lyckats.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer