2019-05-22
Text: Camilla Rindås
Foto: Patrik Lundin
Andreas Markerud brinner för data och AI, och gillar att klättra med sina kollegor.
Efter examen jobbade Andreas ett tag inom konsultbranschen, men sökte sig till TUI för att jobba närmare kunderna. – En nära vän tipsade mig om att TUI låg långt fram inom webbutveckling – och att det fanns mycket data att jobba med! Jag hörde dessutom att det var en modern arbetsplats med sköna kollegor.
Andreas Markerud
Titel: Head of Data, Analytics & Machine Learning.
Utbildning: Dataingenjör, Lunds Tekniska Högskola, examen 2010
Favoritresmål och varför? ”Mexiko. Jag var där för två år sedan och drömmer mig fortfarande tillbaka.”
I dag jobbar Andreas som chef för data, analytics och maskininlärning. En stor del i hans roll är att blicka framåt för att förstå hur kunderna vill resa i framtiden. – Vi måste utnyttja automation och data för att frigöra tid och energi för värdeskapande arbete, och göra det enkelt för våra kunder att hitta rätt produkter och upplevelser. Detta är så pass viktigt för oss att vi precis har bestämt att alla på TUI, oavsett jobb, ska lära sig AI. Det är härligt att se nyfikenheten hos alla kollegor – det vill jag uppmuntra ännu mer.
– Att få leverera värde till de som reser och vill resa med oss. Ju mer vi förstår kunden och konsumenten, desto mer relevanta kan vi vara. Det är också väldigt intressant att blicka framåt och diskutera olika strategier. Men utöver det dagliga arbetet är det roligaste mina kollegor, vi är ett bra gäng här på TUI!
”Vi samarbetar mycket mellan länderna och kontoret är fullt av internationella kollegor.”
– Det är ett livligt kontor, direkt när jag kommer in genom dörren känner jag energin. Hela kontoret är aktivitetsbaserat, man får sitta var man vill och jobba. Det finns också ett stort träningsfokus på företaget och på lunchen brukar vi löpträna eller gå iväg och klättra.
– Eftersom TUI är ett globalt företag finns det möjligheter att jobba på andra marknader. Vi samarbetar mycket mellan länderna och kontoret är fullt av inter nationella kollegor. TUI tror på ständigt lärande och bland annat ska alla medarbetare varje år gå 40 timmars vidareutbildning. Man får själv välja bland våra ”masterclasses” som hålls av andra medarbetare. Jag håller själv i en sådan klass vilket är väldigt givande. Sharing is caring!
TUI Nordic
Hållbarhet, en tydlig karriärväg och möjlighet till en hög framtida inkomst är bland de viktigaste attributen när unga väljer arbetsgivare.
Läs merRedo för nytt jobb? Här är fem steg till en vinnande LinkedIn-profil.
Läs merUniversums undersökning visar en fortsatt ökning av studenternas förväntade lönenivåer och gapet mellan män och kvinnors förväntan kvarstår.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer