2021-05-25
Lästid ca 2 min
Foto: Julia Sjöberg
Lovisa Ahlm är en del av det affärsutvecklingsteam som tar svenska Jotex inom Ellos Group till Europa.
Ellos Group har under de senaste åren haft en stark tillväxt inom heminredning i Norden. Jotex är nu första varumärket inom gruppen som fullt ut lanseras i Europa. Market Lead Manager Lovisa Ahlm ansvarar för att bygga varumärket i Nederländerna och Polen.
– Jag började på Jotex i december 2020 och lockades av deras stora visioner, sätt att tänka nytt och vilja att utvecklas. Min roll är bred och att få vara med och lansera företaget utomlands är en kul resa, säger hon.
Lovisa Ahlm
Titel: Market Lead Manager.
Utbildning: Ekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Bachelor i Business Management inriktning sociala medier och e-commerce, International School of Management, Sydney. ICMS, Manley, examen 2018.
Vad kan du inte vara utan i ditt hem? ”Jag inspirerades av vår stylist på en av våra plåtningar och nu är jag helt besatt av färska blommor i olika unika vaser.”
– Jotex lanserades i Europa i början av året som en del av Ellos Groups Europasatsning och det har gått över förväntan. Nu sätter vi mer långsiktiga strategier för vad som fungerar i de olika länderna för att fortsätta vara framgångsrika. Vårt team samarbetar med interna kanaler för att varumärket ska byggas så bra som möjligt på de nya marknaderna.
– Jag är ansvarig för att bygga varumärket Jotex i Nederländerna och Polen. Jag ansvarar för PR, sociala medier, influencer marketing, har budgetansvar samt stöttar en medarbetare som arbetar strategiskt med Polen.
– Det kreativa är hela tiden närvarande när vi tittar på vilket material vi ska ta ut i sociala medier, PR och genom våra samarbeten för att presentera varumärket på bästa möjliga sätt. Video och bild ska ha en tydlig vision eller berättelse som attraherar kunden. Vi vill ta modevärlden till inredningen genom att tänka på ditt hem som din garderob – att du skapar ett hem som du trivs i och som uppdateras enligt trender precis som din garderob.
– Just nu får alla på Jotex gå en kurs i heminredning för Frida Ramstedt som driver inredningsbloggen Trendenser. Det är en otrolig förmån som kommer att hjälpa oss med visionen att utbilda och hjälpa våra kunder ännu mer inom området.
”Inom Jotex finns ingen prestige och vi har kul varje dag.”
– Ellos Groups kultur kännetecknas av ödmjukhet, entreprenörskap och glädje. Inom Jotex finns ingen prestige och vi har kul varje dag. Det är en platt organisation där titeln inte spelar någon roll, alla är öppensinnade och välkomnar nytänkande.
3 saker att tänka på när du är ny på jobbet
1 Var ödmjuk, analyserande och försök förstå hur företaget jobbar innan du hittar sätt att utveckla verksamheten.
2 Visa ett driv, ett stort engagemang och att du är intresserad av verksamheten.
3 Ha en positiv inställning. Bygg relationer med kollegorna för att se hur ni kan jobba tillsammans på bästa möjliga sätt.
Ellos Group
Är det dags att inventera bland dina mål och värderingar? Ett ”personligt mission statement” visar vart du är på väg.
Läs merEntreprenör är ett vedertaget begrepp, men vad är egentligen en intraprenör? Enligt Magnus Klofsten (bilden), professor i entreprenörskap vid Linköpings universitet, rymmer rollen handlingskraft, visioner och en stor dos mod.
Läs merStudenternas löneförväntan förblev relativt konsekvent 2020 jämfört med 2019. I år ser vi en ökning.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer