2024-06-18
Foto: Felicia Yllenius
Robert Lundkvist började som Management Trainee 2015. Sedan dess har han varit på en ständig utvecklingsresa. Nu är han med och sätter den affärsstrategiska riktningen för TUI globalt.
Under sina två år som Management Trainee på TUI var Robert Lundkvist baserad i flera internationella storstäder. Sedan dess har han hunnit med många roller inom koncernen. Nu stöttar han den nya vd:n för TUI:s globala marknader och flygbolag.
– Vi jobbar med semesterresor och upplevelser. Vi får förtroendet att förvalta de bästa dagarna och veckorna på året när du reser på semester. Det finns något fint i det som bidrar till att vi som jobbar på TUI är passionerade i det vi gör, säger Robert.
Robert Lundkvist
Titel: Executive Assistant to CEO Markets & Airlines.
Utbildning (skola och examensår): Bachelor i Business & Economics, Master i Business Management, Handelshögskolan i Stockholm, examen 2014.
Favoritdestination? ”Jag älskar Sydney. Staden har allt: bra klimat, avslappnad surfarkultur i kombination med storstadspuls. Sedan uppskattar jag alltid att utforska annorlunda kulturer i lite udda delar av världen.”
– Jag började på Management Traineeprogrammet på TUI 2015 och flyttade runt inom koncernen var tredje månad. Det var en lärorik och utmanande tid. Jag var placerad i London, Palma, Toronto och på huvudkontoret i Hannover. När jag arbetade i London hörde jag någon prata svenska på kontoret och gick fram och pratade med honom. Det visade sig vara vår dåvarande nordiska vd och när mitt traineeprogram var slut hörde jag av mig till honom igen. Jag ville se TUI i Norden och fick en roll inom commercial finance i Stockholm.
– Jag har exempelvis jobbat med affärsutveckling av nya produkter, varit produktchef för östra Medelhavet och ansvarat för vår kryssningsverksamhet. Men jag har oftast varit verksam inom affärsstrategi och utveckling av bolagets strategiska riktning.
”Här finns allt du kan tänka dig.”
– Jag stöttar vår nya globala vd för TUI:s samtliga marknader och flygbolag i att sätta den affärsstrategiska riktningen för framtiden. De erfarenheter jag har med mig från nordisk nivå använder jag nu på global nivå. Ett exempel är digitaliseringen vi genomförde för att möta våra nordiska kunder som är längre fram i sin digitaliseringsresa jämfört med andra marknader.
– Här händer det saker hela tiden, och vill du så finns möjligheterna att prova nästan vad som helst i koncernen. Jag har varit här nio år och har inte haft samma roll i mer än ett år. Vi medarbetare uppmuntras att prova nytt och utvecklas som personer, för man förstår att det även gynnar företaget. TUI är en av de största aktörerna i branschen och här finns allt du kan tänka dig, från teknisk utveckling till att ta hand om kunderna på våra destinationer. På global nivå är vi störst och därmed har vi också flest möjligheter att röra oss inom koncernen och testa nya saker.
TUI Nordic
Är det dags att inventera bland dina mål och värderingar? Ett ”personligt mission statement” visar vart du är på väg.
Läs merDet senaste årets pandemi har i hög grad påverkat våra liv, något som reflekteras i Universums årliga studentundersökning.
Läs merDen egoistiska eran är över, nu vill vi hjälpa andra och skapa en mer solidarisk och hållbar värld. Varför känner vi så, och vad är det egentligen som händer i oss när vi får arbeta för ett större sammanhang?
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer