2021-06-02
Lästid ca 2 min
Foto: Kristofer Hedlund
Ebba Nyberg har på kort tid gjort en spännande resa i det globala företaget Extenda Retail.
I september 2019 fick Ebba Nyberg en roll inom kommunikation på Extenda Retail. Ett år senare blev hon gruppledare och sedan april 2021 är hon marknadschef och fungerar bland annat som den samordnande länken mellan sälj och marknad.
– Vi bygger varumärket. Det vi skapar ska addera värde ur sälj-, produkt- och marknadsföringsperspektiv, säger hon.
Ebba Nyberg
Titel: Marketing Manager.
Utbildning: Bachelor’s Degree, Communications and Public Relations, University of the Arts, London, London College of Communication, examen 2013.
Vad vill du ge för boktips? ”Jag tycker om att läsa och rekommenderar ’Hjärnstark’ av Anders Hansen, och ’Herrarna satte oss hit: om tvångsförflyttningarna i Sverige’ av Elin Anna Labba.”
– Jag gillar att ha en samordnande roll och tycker det är kul med den sociala aspekten. Vi är fem i teamet och det är givande att bolla idéer med dem, agera stöd och kommunicera på ett annat sätt än när det bara handlar om innehållet.
– Jag kom i kontakt med företaget via Linkedin. Det händer mycket inom retail, teknik och logistik – och där är Extenda Retail en stor aktör med globala kunder som Ica och Coop. Företaget är spännande och har ett framtidstänk.
”Företaget är spännande och har ett framtidstänk.”
– Vi utvecklar ständigt våra lösningar för att fortsätta vara ledande inom retail software. Vi fokuserar mycket på att anställa människor med olika bakgrund och kompetenser så att vi breddar vår styrka ytterligare. Vi arbetar aktivt och gränsöverskridande mellan våra team internt och jobbar verkligen ihop för att få resultat.
– När vi på marknadssidan ska producera innehåll jobbar vi nära produktstrategi- och produktutvecklingsteamen. På så sätt säkerställer vi att materialet håller hög kvalitet, och att sälj-, marknadsoch produkt-teamen också kan använda innehållet i övriga projekt. Detta gör att materialet adderar värde i hela organisationen.
3 saker att tänka på när du är ny på jobbet
1 Att knyta kontakter och bygga relationer är viktigast. Det blir lättare att få saker och ting gjort om du har starka band till dina kollegor.
2 Gör research och läs på om företaget innan du börjar. Då blir du snabbare varm i kläderna.
3 Det är lätt att bli överväldigad och undra hur man ska klara uppgifterna men saker och ting faller på plats tids nog. Alla har varit nya på jobbet.
– Det händer mycket i branschen och det gör att det är kul för oss som marknadsför och de som utvecklar programvara. Att vi dessutom arbetar med kända och stora kunder bidrar till stoltheten. Jag är extra glad över att företaget lyfter och vidareutvecklar medarbetarna, och där är min resa ett bra exempel. Vi anställer allt från nyexade till de som har lång och gedigen erfarenhet. Vi bygger företaget tillsammans.
Extenda Retail
Universums undersökning visar en fortsatt ökning av studenternas förväntade lönenivåer och gapet mellan män och kvinnors förväntan kvarstår.
Läs merKapplöpningen mot framtidens bilindustri har bara börjat.
Läs merMed hjälp av resultaten från Universums karriärtest har man tagit fram fem olika karriärprofiler: Go-Getter, Globe-Trotter, Ground-Breaker, Change-Maker och Balance-Seeker.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer