Data IT

Trygg-Hansa

Engagemang och utveckling viktigt för Trygg-Hansa

2022-06-07

Lästid ca 2 min

Foto: Felicia Yllenius

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och strävar ständigt efter att bli bättre – internt och externt.

Trygg-Hansa ingår i Skandinaviens största skadeförsäkringsbolag. Eva Boström är koncernens HR-direktör för verksamheten som finns i Sverige, Norge och Danmark.
– Jag brinner för ledarskap och att bidra till att förädla potentialen hos våra medarbetare och ledare, säger Eva och fortsätter:
– Jag och mina duktiga medarbetare inom HR arbetar tillsammans med verksamheten så att vi med vår kunskap och expertis kan bidra där behoven finns.

Eva Boström

Titel: HR-direktör.

Utbildning: Civilekonom, Stockholms universitet, examen 1993.

Smultronställe: ”Mitt lantställe på Söderslätt i Skåne nära åkrar, himmel och hav. Att vara där är en lisa för själen.”

Ett starkt samhällsengagemang

Många förknippar Trygg-Hansa med livbojen. I dag finns det runt 80 000 livbojar över hela Sverige och de räddar i genomsnitt 14 liv per år.
– På Trygg-Hansa är vi otroligt stolta över vårt varumärke och vad det står för. Vi har byggt en stark kultur som utgår från våra värderingar och det löfte vi ger till våra kunder, säger Eva.

Försäkringsbolaget gör sedan länge insatser för förebyggande av psykisk ohälsa bland unga. De samarbetar exempelvis med BRIS och är partner till Avicii Arena i Stockholm.
– Medarbetarnas välmående är en röd tråd i Trygg-Hansas dagliga arbete. Och vi har haft extra fokus på den mentala hälsan under coronapandemin, något som vi både månar om hos oss själva såväl som för samhället i stort, säger Eva.

Intern karriärutveckling

Jämställdhet och mångfald står också högt på agendan för Trygg-Hansa och det syns i statistiken.
– Vi är stolta över att vi rankas som ett av de mest jämställda bolagen inom finansbranschen, det har vi jobbat hårt för. Dessutom är 44 procent av alla våra medarbetare kvinnor och 48 procent av dem har ledarroller, säger Eva och fortsätter:
– Vi är måna om att upplevas som att vi ständigt vill utvecklas, och i det är nära dialog mellan ledare och medarbetare med tydliga förväntningar och mål centralt. Vi har ett starkt internt engagemang och lyckas också förmedla det mot våra kunder.

En lärandekultur

Trygg-Hansas strategi är att bli det ledande digitala försäkringsbolaget. Det är också en viktig ledstjärna internt. Precis innan coronapandemin lanserades
exempelvis deras digitala läroplattform.
– Vi har lyckats utveckla ett helt nytt digitalt koncept för lärande i nära samarbete med kollegor i verksamheten och inom HR. I dag har vi ett fullskaligt digitalt koncept för onboarding av nya medarbetare. Jag är imponerad över hur väl vi har lyckats och hur jag nu ser verksamheterna förädla detta vidare.

Text: Tina Lindström Carlsson

Trygg-Hansa

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och är i dag en del av Tryg-koncernen, Skandinaviens största sakförsäkringsbolag. Som medarbetare på Trygg-Hansa arbetar du tillsammans med 7 500 engagerade kollegor över hela Tryg-koncernen i Sverige, Norge och Danmark. Just nu söker vi medarbetare med olika kompetenser: IT-specialister, försäkringsrådgivare, skadereglerare, med mera.

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Malmö 231122
Nicki Lindberg på Trygg Hansa.
Foto: André de Loisted
Trygg-Hansa
”Vi är ett jämställt bolag där alla kan vara sig själva”
Läs mer
Trygg-Hansa
”När jag ser hur lösningarna används blir jag extra stolt”
Läs mer
SEB
”Vi har all världens teknik i våra datorhallar och publika moln”
Läs mer
Johanna Enderstein, CGI
CGI
”Här får du allt du behöver för att bli en vass konsult”
Läs mer

Din karriär:

Krönika
”Säkerhet lockar i en stormig omvärld”

Hög framtida lön, säker anställning och goda referenser – de topp tre främsta parametrarna för studenter när de väljer arbetsgivare är samma som de senaste åren. Man vill ha trygghet och säkerhet i en stormig omvärld men också veta att man i framtiden ska kunna få en bra inkomst.

Läs mer
Din karriär
5 gyllene regler när du skapar ditt personliga varumärke

Ett personligt varumärke är både bra och nödvändigt att ha för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag.

Läs mer
Din karriär
Sök jobb via Instagram

Det blir allt vanligare att söka jobb via sociala medier. Att söka jobb via Instagram ger dig en chans att vara kreativ och nå ut till en stor publik.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer