2019-05-22

”Genom kreativitet och kulturbyggande blir Scandic ständigt vassare”

Text: Sofie Lundmark

Foto: Sigrid Malmgren

Anne EK står inomhus i ett av Scandics hotellrum och tittar ut mot fönstret. På golvet ser man stora röda bokstäver, som tillsammans bildar Scandics logotyp. A:et är staplat ovanpå s:et och Anne håller i det.

Hos Nordens största hotellkedja finns rum för många olika kompetenser, roller och erfarenheter.

Inspiring Nordic – så stavas Scandics nya kulturplattform och värdegrund. Visionen är att bli en hotellkedja i världsklass, genom att skapa en bra hotellupplevelse för alla gäster och där alla medarbetare levererar det lilla extra varje dag. Enligt Anne Ek, Learning & Development, går vägen dit via medarbetarnas delaktighet och ett starkt ledarskap. Med 230 hotell i fyra länder kan karriärvägen gå till en annan avdelning, stad, land eller mellan huvudkontor och hotell.

Anne Ek

Titel: Learning & Development.
Utbildning: Civilekonom med inriktning mot Management & Organisation, Handelshögskolan i Stockholm, examen 1997.
Berätta något som få vet om Scandic: “Scandic är en av Nordens största restaurangkedjor! Varför inte ta en afterwork på en av våra tak-barer, en fika i en hotellobby eller en härlig söndagbrunch?”

Vad innebär Inspiring Nordic för er?

– Vi har jobbat hårt med att förankra och levandegöra vår vision och mission under det senaste året. Våra fyra värderingar Be Caring, Be You, Be a Pro och Be Bold genomsyrar hela Scandic. De ska hjälpa oss att alltid sträva framåt, våga göra saker annorlunda och tänka nytt.

”Jag är stolt över att vi satsar så mycket på nya hotell.”

Hur arbetar Scandic med ledarskap?

– Eftersom vår verksamhet är operativ och snabbföränderlig är det viktigt att vi litar på varandra och att alla medarbetare känner att de kan ta egna beslut. När en ledare är coachande och ger alla medarbetare utrymme att vara kreativa och hitta nya lösningar blir vi ständigt vassare. Därför pratar vi mycket om empowerment.

Vad gör dig stolt över Scandic?

– Jag är stolt över att vi satsar så mycket på nya hotell, vårt nya möteskoncept, vår satsning på ledarskapsutveckling samt att vi jobbar hårt med mångfald och inkludering. Jag är också stolt över vårt program för blivande ledare, Future Leaders. Kopplat till ett årligt utvecklingssamtal identifierar vi duktiga medarbetare med potential att bli ledare som vi vill satsa extra på. I år skulle vi välja ut 20 personer men det fanns så många bra kandidater att det blev 36 deltagare! Under programmet får de möta nyckelpersoner från olika delar av verksamheten, träna det egna ledarskapet samt utveckla sig själva tillsammans med duktiga kollegor. Ett perfekt sätt för oss att odla morgondagens ledare, och för dessa medarbetare är det bara början på en fantastisk utvecklingsresa.

Scandic Hotels

Vi vill vara mer än bara ett hotell, vi vill vara en plats där människor träffas, möts och inspireras, oavsett om man besöker Scandic i tjänsten eller på fritiden. Vi vill vara en inspirationskälla för medvetna människor och vill verka för en hållbar värld. Vårt koncept håller – ett hotell har blivit närmare 230 med cirka 40 000 hotellrum i hela norra Europa!

Läs mer: www.scandichotels.com

Dela det här inlägget

Scandic Hotels Placeringar

Norden – Ekonomi 2020

Artiklar du kanske gillar:

Resurs Holding
”Det skapas nya roller hela tiden, i takt med att vi växer”
Läs mer
Trygghetsrådet
”Nio av tio som vi möter går vidare till en ny lösning”
Läs mer
Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.
Essity
”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”
Läs mer
Katarina Eklund med kollegor, BDO.
BDO
”Det roligaste med jobbet är att få inblick i olika branscher”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Maskinen ska vara steget före människan

Kapplöpningen mot framtidens bilindustri har bara börjat.

Läs mer
Din karriär
Mästare på att vända motgång till möjligheter

När äventyraren och föreläsaren Aron Andersson tar sig an nya utmaningar är glädje och passion den främsta drivkraften. Hittills har jakten på glädjeruset tagit honom på skidresa till Sydpolen, med rullstol upp på Kebnekaise och på en 37 kilometer lång simtur över Ålands hav.

Läs mer
Din karriär
“Hållbarhet och prestige står högt i kurs hos talangerna”

Sveriges studenter har fått säga sitt i Universums årliga undersökning vad gäller attityder till arbetsliv & karriär. En tydlig trend är hållbarhetsfrågan.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer