Ekonomi

Scandic Hotels

”Genom kreativitet och kulturbyggande blir Scandic ständigt vassare”

2019-05-22

Text: Sofie Lundmark

Foto: Sigrid Malmgren

Anne EK står inomhus i ett av Scandics hotellrum och tittar ut mot fönstret. På golvet ser man stora röda bokstäver, som tillsammans bildar Scandics logotyp. A:et är staplat ovanpå s:et och Anne håller i det.

Hos Nordens största hotellkedja finns rum för många olika kompetenser, roller och erfarenheter.

Inspiring Nordic – så stavas Scandics nya kulturplattform och värdegrund. Visionen är att bli en hotellkedja i världsklass, genom att skapa en bra hotellupplevelse för alla gäster och där alla medarbetare levererar det lilla extra varje dag. Enligt Anne Ek, Learning & Development, går vägen dit via medarbetarnas delaktighet och ett starkt ledarskap. Med 230 hotell i fyra länder kan karriärvägen gå till en annan avdelning, stad, land eller mellan huvudkontor och hotell.

Anne Ek

Titel: Learning & Development.
Utbildning: Civilekonom med inriktning mot Management & Organisation, Handelshögskolan i Stockholm, examen 1997.
Berätta något som få vet om Scandic: “Scandic är en av Nordens största restaurangkedjor! Varför inte ta en afterwork på en av våra tak-barer, en fika i en hotellobby eller en härlig söndagbrunch?”

Vad innebär Inspiring Nordic för er?

– Vi har jobbat hårt med att förankra och levandegöra vår vision och mission under det senaste året. Våra fyra värderingar Be Caring, Be You, Be a Pro och Be Bold genomsyrar hela Scandic. De ska hjälpa oss att alltid sträva framåt, våga göra saker annorlunda och tänka nytt.

”Jag är stolt över att vi satsar så mycket på nya hotell.”

Hur arbetar Scandic med ledarskap?

– Eftersom vår verksamhet är operativ och snabbföränderlig är det viktigt att vi litar på varandra och att alla medarbetare känner att de kan ta egna beslut. När en ledare är coachande och ger alla medarbetare utrymme att vara kreativa och hitta nya lösningar blir vi ständigt vassare. Därför pratar vi mycket om empowerment.

Vad gör dig stolt över Scandic?

– Jag är stolt över att vi satsar så mycket på nya hotell, vårt nya möteskoncept, vår satsning på ledarskapsutveckling samt att vi jobbar hårt med mångfald och inkludering. Jag är också stolt över vårt program för blivande ledare, Future Leaders. Kopplat till ett årligt utvecklingssamtal identifierar vi duktiga medarbetare med potential att bli ledare som vi vill satsa extra på. I år skulle vi välja ut 20 personer men det fanns så många bra kandidater att det blev 36 deltagare! Under programmet får de möta nyckelpersoner från olika delar av verksamheten, träna det egna ledarskapet samt utveckla sig själva tillsammans med duktiga kollegor. Ett perfekt sätt för oss att odla morgondagens ledare, och för dessa medarbetare är det bara början på en fantastisk utvecklingsresa.

Scandic Hotels

Vi vill vara mer än bara ett hotell, vi vill vara en plats där människor träffas, möts och inspireras, oavsett om man besöker Scandic i tjänsten eller på fritiden. Vi vill vara en inspirationskälla för medvetna människor och vill verka för en hållbar värld. Vårt koncept håller – ett hotell har blivit närmare 230 med cirka 40 000 hotellrum i hela norra Europa!

Läs mer: www.scandichotels.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

TUI Nordic
”Vi har bestämt att här ska alla, oavsett jobb, lära sig AI”
Läs mer
Cecilia Martin i SEB:s ljusa lokaler i Solna.
SEB
“Jag behöver inte leta efter min nästa utmaning externt”
Läs mer
Emma Ottosson, som är Consumer Marketing Assistant på Essity står i företagets lobby. Hon ler mot kameran, och i bakgrunden syns Essitys logotyp på en vägg.
Essity
”Vi sprider budskap som hyllar kvinnan och bryter tabun”
Läs mer
Helene Andersson ler mot en kollega i ett kontorskök.
BDO
”Vi hjälper våra kunder att utveckla sitt hållbarhetsarbete”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Bra stämning viktigare än skarpa hjärnor

Kunskap och talang behöver inte vara lika viktigt för en arbetsgrupp som god stämning.

Läs mer
Din karriär
Lönebarometern 2022

Universums undersökning visar en fortsatt ökning av studenternas förväntade lönenivåer och gapet mellan män och kvinnors förväntan kvarstår.

Läs mer
Din karriär
Hjärnforskaren: Mobilen kan göra dig deprimerad

Mobilen är en digital godisskål som kan få oss att prestera sämre och bli mer stressade. Det menar hjärnforskaren Katarina Gospic – som tycker att vi ska bli bättre på att använda mobilen med en intention.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer