Civilingenjör

PostNord

Postnord bygger varumärket inifrån och ut

2020-05-19

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Martina Smedmans fokus är att ta reda på vad som gör medarbetarna stolta över att jobba inom Postnord.

Digitaliseringen som pågår i samhället ställer höga krav på postväsendet och dess förmåga att förnya sig. Chansen att få vara en del av den stora förändringsresa som Postnord är mitt uppe i var det som sporrade Martina Smedman att axla rollen som bolagets HR-direktör i augusti i fjol.
– Postnord har en spännande tid framför sig och jag ser mycket fram emot att få vara med och bygga positiva upplevelser och känslor kring bolagets arbetsgivarvarumärke.

Nya Postnord

Förutom att fortsätta driva brevaffären är Postnords mål att bli ledande inom e-handel och logistik. Detta är ett mål som kommer att innebära många möjligheter för nutida och framtida medarbetare.

– Vi jobbar mycket med att ta fram nya produkter och tjänster, vilket innebär att vi satsar stort på kompetensutveckling av våra medarbetare. Det finns så otroligt mycket kunskap här som vi vill ta till vara på. Den nya kompetens vi tar in kommer bara att komplettera den vi redan har. Vi ser att utvecklingen går mot mer mixade roller med fler kompetenser.

Bygger stolthet

Martina, som har tilldelats titeln Årets hederspris inom employer branding, har lång erfarenhet av varumärkesbyggande arbete. På Postnord kommer hennes fokus bland annat vara att få ledningen att förstå värdet av att jobba med i employer branding-frågor.

– Sedan är det viktigt att bygga varumärket inifrån och ut, det vill säga att medarbetarna ska vara med och utforma och känna igen sig i vårt employer brand. Vi har precis dragit igång ett projekt som handlar om att medarbetarna får berätta för oss varför man ska vara på Postnord. Det är ett sätt att bygga stolthet och effekten av det blir ett starkt ambassadörskap. Enligt Martina har många av Postnords medarbetare jobbat inom bolaget länge och utvecklats vidare i olika roller.

Stark teamkänsla

Martinas första intryck av bolaget var att alla var så vänliga och omhändertagande.

– Det finns en stark sammanhållning och team-känsla i företaget, där man är stolt över att sätta kunden i fokus och leverera en bra upplevelse av våra tjänster och produkter. Postnord har ju inte funnits så länge, men det har Posten, så det finns mycket kunskap och historia i bolaget.

PostNord

PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden och säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige samt Danmark, oavsett var de bor och verkar. 2021 hade koncernen cirka 28 500 anställda och en omsättning på 40,7 miljarder SEK. Läs mer: www.postnord.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

PostNord
”Med all konkurrens måste PostNord ständigt driva innovation”
Läs mer
PostNord
”Här laddar jag och får en energiboost av mina kollegor”
Läs mer
PostNord
”Vi måste vara snabbfotade och ständigt tänka nytt”
Läs mer
Gideon Selder står utomhus med fönster i bakgrunden.
PostNord
”Det finns en lyhördhet och det är lätt att röra sig inom företaget”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Här är trenderna inom rekrytering

Vad letar rekryterarna efter och hur kan du utnyttja det till din fördel för att få drömjobbet? Här är rekryteringsexperten Linus Zackrissons bästa tips.

Läs mer
Din karriär
Längtan efter trygghet och äkthet viktigt för Generation Z
Läs mer
Din karriär
Mekanismerna bakom personlighetstesten

I dag är personlighetstester snarare regel än undantag vid rekrytering. Varför är de så populära?

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer