2020-05-19
Text: Sara Schedin
Foto: Kristofer Hedlund
Martina Smedmans fokus är att ta reda på vad som gör medarbetarna stolta över att jobba inom Postnord.
Digitaliseringen som pågår i samhället ställer höga krav på postväsendet och dess förmåga att förnya sig. Chansen att få vara en del av den stora förändringsresa som Postnord är mitt uppe i var det som sporrade Martina Smedman att axla rollen som bolagets HR-direktör i augusti i fjol.
– Postnord har en spännande tid framför sig och jag ser mycket fram emot att få vara med och bygga positiva upplevelser och känslor kring bolagets arbetsgivarvarumärke.
Förutom att fortsätta driva brevaffären är Postnords mål att bli ledande inom e-handel och logistik. Detta är ett mål som kommer att innebära många möjligheter för nutida och framtida medarbetare.
– Vi jobbar mycket med att ta fram nya produkter och tjänster, vilket innebär att vi satsar stort på kompetensutveckling av våra medarbetare. Det finns så otroligt mycket kunskap här som vi vill ta till vara på. Den nya kompetens vi tar in kommer bara att komplettera den vi redan har. Vi ser att utvecklingen går mot mer mixade roller med fler kompetenser.
Martina, som har tilldelats titeln Årets hederspris inom employer branding, har lång erfarenhet av varumärkesbyggande arbete. På Postnord kommer hennes fokus bland annat vara att få ledningen att förstå värdet av att jobba med i employer branding-frågor.
– Sedan är det viktigt att bygga varumärket inifrån och ut, det vill säga att medarbetarna ska vara med och utforma och känna igen sig i vårt employer brand. Vi har precis dragit igång ett projekt som handlar om att medarbetarna får berätta för oss varför man ska vara på Postnord. Det är ett sätt att bygga stolthet och effekten av det blir ett starkt ambassadörskap. Enligt Martina har många av Postnords medarbetare jobbat inom bolaget länge och utvecklats vidare i olika roller.
Martinas första intryck av bolaget var att alla var så vänliga och omhändertagande.
– Det finns en stark sammanhållning och team-känsla i företaget, där man är stolt över att sätta kunden i fokus och leverera en bra upplevelse av våra tjänster och produkter. Postnord har ju inte funnits så länge, men det har Posten, så det finns mycket kunskap och historia i bolaget.
PostNord
Våga vara personlig och skriv inte för långt. Sug åt dig av talangagentens bästa cv-tips – och inspireras av fyra personer som tagit jobbsökandet till en helt ny nivå.
Läs merDet blir allt vanligare att söka jobb via sociala medier. Att söka jobb via Instagram ger dig en chans att vara kreativ och nå ut till en stor publik.
Läs merNytt år och kanske har du redan börjat snegla på vad det har att erbjuda. Men skynda inte vidare riktigt än! Utvärdera tiden som har gått och låt årets erfarenheter guida dig framåt – de kommer att vara dina bästa redskap inför 2019.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer