2020-05-19

Civilingenjör

PostNord

Postnord bygger varumärket inifrån och ut

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Civilingenjör

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

Martina Smedmans fokus är att ta reda på vad som gör medarbetarna stolta över att jobba inom Postnord.

Digitaliseringen som pågår i samhället ställer höga krav på postväsendet och dess förmåga att förnya sig. Chansen att få vara en del av den stora förändringsresa som Postnord är mitt uppe i var det som sporrade Martina Smedman att axla rollen som bolagets HR-direktör i augusti i fjol.
– Postnord har en spännande tid framför sig och jag ser mycket fram emot att få vara med och bygga positiva upplevelser och känslor kring bolagets arbetsgivarvarumärke.

Nya Postnord

Förutom att fortsätta driva brevaffären är Postnords mål att bli ledande inom e-handel och logistik. Detta är ett mål som kommer att innebära många möjligheter för nutida och framtida medarbetare.

– Vi jobbar mycket med att ta fram nya produkter och tjänster, vilket innebär att vi satsar stort på kompetensutveckling av våra medarbetare. Det finns så otroligt mycket kunskap här som vi vill ta till vara på. Den nya kompetens vi tar in kommer bara att komplettera den vi redan har. Vi ser att utvecklingen går mot mer mixade roller med fler kompetenser.

Bygger stolthet

Martina, som har tilldelats titeln Årets hederspris inom employer branding, har lång erfarenhet av varumärkesbyggande arbete. På Postnord kommer hennes fokus bland annat vara att få ledningen att förstå värdet av att jobba med i employer branding-frågor.

– Sedan är det viktigt att bygga varumärket inifrån och ut, det vill säga att medarbetarna ska vara med och utforma och känna igen sig i vårt employer brand. Vi har precis dragit igång ett projekt som handlar om att medarbetarna får berätta för oss varför man ska vara på Postnord. Det är ett sätt att bygga stolthet och effekten av det blir ett starkt ambassadörskap. Enligt Martina har många av Postnords medarbetare jobbat inom bolaget länge och utvecklats vidare i olika roller.

Stark teamkänsla

Martinas första intryck av bolaget var att alla var så vänliga och omhändertagande.

– Det finns en stark sammanhållning och team-känsla i företaget, där man är stolt över att sätta kunden i fokus och leverera en bra upplevelse av våra tjänster och produkter. Postnord har ju inte funnits så länge, men det har Posten, så det finns mycket kunskap och historia i bolaget.

PostNord

PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi är stolta över förtroendet att få säkerställa postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. PostNord AB bildades genom samgåendet mellan PostDanmark A/S och Posten AB 2009. Antal medarbetare: 30 000.

Läs mer: postnord.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

PostNord
”Vi satsar järnet på nästa generations e-handelstjänster”
Läs mer
Olga Borfileva och Erik Nilsson har båda en masterutbildning i hållbar samhällsplanering och stadsutformning från KTH och jobbar som trafikplanerare på COWI.
COWI
Vi hjälper människor att göra sundare livsval!
Läs mer
Tobias Elgström står på ett kontor, framför Condesign-logon med en dator i handen.
Condesign
”Jag brukar likna Condesign vid en agent i idrottsvärlden”
Läs mer
Petter Madsen jobbar som utvecklingsingenjör på LKAB. Han står högt upp på ett delvis snötäckt fjäll. Bakom honom skymtar man Kiruna. Solen skiner på en blå himmel.
LKAB
”Vi jobbar med att minimera gruvindustrins miljöpåverkan”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Bra stämning viktigare än skarpa hjärnor

Kunskap och talang behöver inte vara lika viktigt för en arbetsgrupp som god stämning.

Läs mer
Din karriär
Nordens mest attraktiva arbetsgivare

För nionde året i rad presenterar vi listan över Nordens mest attraktiva arbetsgivare. Universums nordiska studentundersökningar avslöjar vad 66 964 ekonomi-, teknik- och data/IT-studenter runt om i Norden har för karriär- och arbetslivsförväntningar. Undersökningen visar att studenterna är väl insatta i, och har en klar uppfattning om vad olika arbetsgivare kan erbjuda dem. När de väljer arbetsgivare fokuserar de främst på sig själva och försöker hitta en bra utgångspunkt för sin framtida karriär.

Läs mer
Din karriär
Sök jobb via Instagram

Det blir allt vanligare att söka jobb via sociala medier. Att söka jobb via Instagram ger dig en chans att vara kreativ och nå ut till en stor publik.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer