2020-05-19

Civilingenjör

PostNord

Postnord bygger varumärket inifrån och ut

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Civilingenjör

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

Martina Smedmans fokus är att ta reda på vad som gör medarbetarna stolta över att jobba inom Postnord.

Digitaliseringen som pågår i samhället ställer höga krav på postväsendet och dess förmåga att förnya sig. Chansen att få vara en del av den stora förändringsresa som Postnord är mitt uppe i var det som sporrade Martina Smedman att axla rollen som bolagets HR-direktör i augusti i fjol.
– Postnord har en spännande tid framför sig och jag ser mycket fram emot att få vara med och bygga positiva upplevelser och känslor kring bolagets arbetsgivarvarumärke.

Nya Postnord

Förutom att fortsätta driva brevaffären är Postnords mål att bli ledande inom e-handel och logistik. Detta är ett mål som kommer att innebära många möjligheter för nutida och framtida medarbetare.

– Vi jobbar mycket med att ta fram nya produkter och tjänster, vilket innebär att vi satsar stort på kompetensutveckling av våra medarbetare. Det finns så otroligt mycket kunskap här som vi vill ta till vara på. Den nya kompetens vi tar in kommer bara att komplettera den vi redan har. Vi ser att utvecklingen går mot mer mixade roller med fler kompetenser.

Bygger stolthet

Martina, som har tilldelats titeln Årets hederspris inom employer branding, har lång erfarenhet av varumärkesbyggande arbete. På Postnord kommer hennes fokus bland annat vara att få ledningen att förstå värdet av att jobba med i employer branding-frågor.

– Sedan är det viktigt att bygga varumärket inifrån och ut, det vill säga att medarbetarna ska vara med och utforma och känna igen sig i vårt employer brand. Vi har precis dragit igång ett projekt som handlar om att medarbetarna får berätta för oss varför man ska vara på Postnord. Det är ett sätt att bygga stolthet och effekten av det blir ett starkt ambassadörskap. Enligt Martina har många av Postnords medarbetare jobbat inom bolaget länge och utvecklats vidare i olika roller.

Stark teamkänsla

Martinas första intryck av bolaget var att alla var så vänliga och omhändertagande.

– Det finns en stark sammanhållning och team-känsla i företaget, där man är stolt över att sätta kunden i fokus och leverera en bra upplevelse av våra tjänster och produkter. Postnord har ju inte funnits så länge, men det har Posten, så det finns mycket kunskap och historia i bolaget.

PostNord

PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi är stolta över förtroendet att få säkerställa postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. PostNord AB bildades genom samgåendet mellan PostDanmark A/S och Posten AB 2009. Antal medarbetare: 30 000.

Läs mer: postnord.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

PostNord
”Vi satsar järnet på nästa generations e-handelstjänster”
Läs mer
Ruag Space
”Vi brukar samlas i receptionen när det är uppskjutning”
Läs mer
Andreas Pauldén, Condesign
Condesign
”Ett familjärt företag med stora internationella kunder”
Läs mer
Kungsleden
”Mitt jobb består av en mix mellan människor och siffror”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Bli framtidens digitala ledare!

Digitaliseringen har lett till nya beteenden och behov hos människor. Vi reder ut vad det innebär att vara en ledare i dagens digitala värld.

Läs mer
Din karriär
Från praktikant till Data Scientist på iZettle

Många är de tech-startups som drömmer om att revolutionera användarnas vardag och utgöra starten för en ny era i vårt köpbeteende. iZettle är en av aktörerna som lyckats.

Läs mer
Din karriär
7 tips för det perfekta personliga brevet

Vad bör man ta med i ett personligt brev och hur får man det att sticka ut? Experten delar med sig av de bästa tipsen!

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer