2020-05-14

Mäklare

SkandiaMäklarna

Stark tillväxt och en stor digital förflyttning

Text: Elsa Sjögren

Foto: Kristofer Hedlund

Lukas Hernblad och Petra Selenius, Skandiamäklarna

#7

Mäklare

På bara två år har SkandiaMäklarna gjort en digital helomvändning på sin tillväxtresa.

En familjär och härlig stämning och ett starkt varumärke fick Petra Selenius, marknadsansvarig, och Lukas Hernblad, rekryteringsansvarig, att söka sig till SkandiaMäklarna. Trots bolagets storlek med över 550 anställda är företagskulturen som den hos ett mindre bolag. 

 

Berätta om en utmaning ni ställts inför och hur ni löste den?

Petra:  – Vi har de senaste två åren jobbat mycket med digitalisering. Hela fastighetsbranschen har länge varit en traditionell bransch med mycket annonser och annan kommunikation i print. För två år sedan låg vi på 80 procent print och 20 procent digitalt, och där har vi gjort en helomvändning nu. Det är vi extremt stolta över.

 

Lukas: – Vi har dessutom gjort en digital förflyttning när det gäller utbildning. Under 2019 lanserade vi en digital utbildningsplattform där vi fortsätter att fylla på med kurser. 

 

Petra: – Onboardingutbildningen som vi har där har varit ett stort lyft. Nu kan vi erbjuda våra nyanställda kollegor en introutbildning från dag ett. Det innebär en mycket raskare inkörsport för nyanställda, vilket underlättar både för individen och för företaget, säger Petra. 

 

Vad finns det för utvecklingsmöjligheter på SkandiaMäklarna?

Petra: – Du kan börja som praktikant redan när du studerar till mäklare och har du sedan viljan och drivet finns möjligheter att bli både kontorschef och franchisetagare i kedjan. 

 

Vad gör er stolta över era jobb?

Petra: – Jag känner en stolthet över att vi på två år har lyckats göra den här digitala förflyttningen. 

Lukas: – Jag är stolt över att vi är inne på starten av vår tredje mäklarklass som började hösten 2019, de är en del av vår egen mäklarskola. 

 

Vad utmärker er mäklarskola?

Lukas: – Parallellt med mäklarutbilnigen så introduceras du också i vår organisation och utbildas i specifika områden. Det gör att du efter studierna kan rivstarta din karriär som mäklare hos SkandiaMäklarna.

Lukas Hernblad

Namn: Lukas Hernblad

Titel: Rekryteringsansvarig

Utbildning (skola och examensår): Fastighetsmäklarprogrammet, Högskolan i Gävle, examen 2012

Kuriosafråga:

Vad inspirerar dig?

”Duktiga entreprenörer som har en inre drivkraft och vilja att förverkliga sina drömmar.”

Petra Selenius

Namn: Petra Selenius

Titel: Marknadsansvarig

Utbildning (skola och examensår): Marknadsekonomprogrammet, IHM Business School, examen 2000

Kuriosafråga:

Vad inspirerar dig?

”Mötet med människor. De får gärna vara positiva och villiga att vågar testa nya utmaningar, det inspirerar mig.”

SkandiaMäklarna

SkandiaMäklarna är ett av Sveriges största fastighetsmäklarföretag med cirka 550 medarbetare på 110 kontor. Ledstjärnan är kvalitet med fokus på trygghet, ansvar och förmåga.

www.skandiamaklarna.se

Dela det här inlägget

SkandiaMäklarna Placeringar

Mäklare

Artiklar du kanske gillar:

Henrik Olausson, vd, och Lukas Hernblad, rekryteringschef, står inomhus i en kontorsbyggnad. Ovanför dem syns ett stort glastak som släpper in ljus, och bakom dem ett stort träd. De ler mot kameran.
SkandiaMäklarna
”Engagerade medarbetare leder till ökad lönsamhet”
Läs mer
Lukas Hernblad och Petra Selenius, Skandiamäklarna
SkandiaMäklarna
Stark tillväxt och en stor digital förflyttning
Läs mer
Johan Markelius och Louise Samsö, Svensk Fastighetsförmedling
Svensk Fastighetsförmedling
”Ett jobb där man kan sträcka på sig och känna stolthet”
Läs mer
Linda, Ulf och Elisabeth står, respektive sitter i ett hemtrevligt personalrum.
Fastighetsbyrån
”Vi bryr oss om våra medarbetare på riktigt”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Vilka är kanalerna för att få information om en arbetsgivare?

Sociala medier har de senaste åren spelat en allt viktigare roll i svenskarnas jobbsökande och utannonsering av tjänster.

Läs mer
Din karriär
Så hittar du de ”osynliga” jobben

Allt fler arbetsgivare skippar traditionella platsannonser till förmån för kontakter och sociala medier. Här tipsar experten om hur du hittar dessa dolda jobb, tar kontakt med intressanta arbetsgivare – och ökar möjligheterna att få ditt drömjobb!

Läs mer
Din karriär
Kreativa jobbsökare

I jakten på drömjobbet vet fantasin ibland inga gränser.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer