2019-05-22
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Patrik Lundin
Philips arbetar för en mer hållbar och hälsosam värld genom innovativa produkter och lösningar.
Manne Jildenbäck
Titel: CS Account Manager, Ultrasound.
Utbildning: Civilingenjör i medicinteknik, KTH, pågående studier.
Vilken är din favoritinnovation: ”Philips portabla ultraljud ‘Lumify’ – den är användarvänlig och lättillgänglig med revolutionerande teknik. Den bidrar till människors hälsa världen över.
Philips har som mål att årligen förbättra livsvillkoren för 3 miljarder människor. Manne Jildenbäck är sedan våren 2018 anställd på enheten Health Systems.
– Innan jag hamnade i den här rollen gjorde jag ett internship där jag fick stort förtroende och frihet och interagerade med i stort sett alla delar på företaget. Det var oerhört lärorikt, jag fick inblick i hur Philips fungerar och kunskap om vem jag ska vända mig till i olika frågor, säger Manne.
”Att leda och inspirera studenterna ger mig extra energi.”
– Tillsammans med våra ingenjörer ser jag och mina kollegor till att våra system ute hos kunderna fungerar så optimalt som möjligt. Fokus ligger på ultraljud och röntgen och våra kunder är framför allt stora kliniker och de statliga sjukhusen i Sverige. Vi pratar med teknikansvariga om vad det finns för mjukvaror som kan förbättra systemen och ser till att avhjälpa problem som uppstår. Att vara ute på sjukhusen är en viktig del av mitt jobb för att förstå verksamhetens behov.
– Den personliga utvecklingspotentialen är stor, även globalt då vi är verksamma i över 100 länder. Jag ansvarar även för ett studentsamarbete med Kungliga Tekniska högskolan, där vi årligen tar emot tio till femton studenter som gör praktik hos oss. Jag har själv varit en av praktikanterna och nu, ett år senare, är jag ledare för gruppen. Det är ett väldigt bra sätt att visa hur vi arbetar på nära håll. Att leda och inspirera studenterna ger mig extra energi.
Philips
Sveriges studenter har fått säga sitt i Universums årliga undersökning vad gäller attityder till arbetsliv & karriär. En tydlig trend är hållbarhetsfrågan.
Läs merEtt personligt varumärke är både bra och nödvändigt att ha för att sticka ut när du söker jobb eller startar ditt eget företag.
Läs merMed hjälp av resultaten från Universums karriärtest har man tagit fram fem olika karriärprofiler: Go-Getter, Globe-Trotter, Ground-Breaker, Change-Maker och Balance-Seeker.
Läs merVill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.
Läs mer